Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bietenvaart.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 21 okt 2017 15:39 Het zou kunnen, geen op en neer gaand water. In één van de havens van Goes.Kijk maar bij de Zeeuwse beeldbank Havens Goes foto 157 dan zie je het peeënkraantje en bebouwing klopt, ook de fabrieksschoorsteen.
Groet, Kees.
En op foto 8 een klipper met opgetrokken kop de Leanne, met op de achtergrond een echte Figee stoomkraan welke bij vele suikerfabrieken in gebruik geweest zijn.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door klipper »

indien mogelijk, nog wat fotos van suikerfabriek Steenbergen met bietenschepen. Er voer een hele vloot door de vliet tijdens de bieten campagne. En zomers ook nog schepen met vlas uit de NO polder naar Steenbergen. Thuis met de250ton kraak Jennie met 40 paardekracht!. Met een grote deklast vlas en in het najaar met bieten.En zo als zo velen, hoe kreeg men het alles voor elkaar in zulke moeilijke vaarwaters!. Een en ander in de 50er jaren. Gr
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Bietenvaart.

Bericht door JC »

Piet Bruijns schreef: 22 okt 2017 17:36Natuurlijk had ik mijn schetsboekje paraat om deze historische bietentocht vast te leggen.
Prachtig!
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Albert; Hier een paar mooie foto's van Steenbergen van de hand van C. Schipper van de VERTROUWEN uit de zestiger jaren;Eerste foto: De schepen varen op het brede gedeelte net door het Benedensas, tweede plaatje lossen met die grote knijper en op de derde foto ligt de VERTROUWEN natte pulp te laden.
Met dank voor de mooie foto's van C. Schipper.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Allemaal heel herkenbaar Kees. In 1966 en 1967 kwam ik daar met de engelina en Alcyone om stookolie te brengen. Wij losten bijna achterin en het was altijd een heel gedoe om voor de wal te komen. Met de Alcyone staken we maar 2.17 en gingen wel eens net voor sluitingstijd naar binnen. Steven tegen de drempel totdat we de sluis in gleden. Van de dieper liggende bietenschepen ging een gejoel op, want daar dachten ze dat we een dikke fooi afschoven. Ging echter in goed overleg met de sluismeester. De eerste keer met de Engelina gewacht totdat het licht was om verder te varen. Vond het maar een gribus daar binnen de sluis en tonnen lagen er niet. Er stonde wel wat blezen. Later maalden we er niet om en schoven door diepe duisternis. We wisten dat we net voorbij een huisje met een buitenlamp SB uit moesten naar Steenbergen. Gat was tussen de hogere wallen en het riet amper te zien. 30 jaar later gingen we erheen met de zeilboot. De fabriek was toen al gesloopt, maar aan SB stonden nog wat oude suiker?loodsen. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Heel herkenbaar Klaas, indie tijd voefen we met Pa grind naar Roosendaal.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Als ik het goed heb lag er toen al een geultje dwars door de Zeehondenplaat. Vroeger moest je daar achterlangs is het niet? Moet afzien zijn geweest voor onze (zeilende) voorouders. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Voor mijn tijd. eerst verder naar beneden door het Slaak, zal wel eens zoeken naar een kaartje.Ik dacht dat Schier er al eens een paar op het forum gezet heeft.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Bietenvaart.

Bericht door klipper »

met suikerbieten door het Slaak naar de Steenbergse vliet, met een heel stel schepen en dan te vroeg. Dan bleef de ene even vast zitten en dan een andere weer . Wel over de vloed. Beurt ging in bij het Sas. Aangekomen in Steenbergen even aanmelden en dan ging menig schipper even bij cafe Beijsters een borrel drinken , ook wel die eigenlijk nooit in cafe kwamen!. Misschien toch even wat spanning weg werken!. Gr
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Bietenvaart.

Bericht door Schier Hameete »

Steenbergsevliet-oud.jpg
Steenbergsevliet-oud.jpg (289.83 KiB) 1198 keer bekeken
Je bedoelde deze Kees
Krammer.jpg
Krammer.jpg (162.28 KiB) 1198 keer bekeken
Deze is minder oud begin jaren 60 denk ik
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie