Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

De GOEDE oude tijd
-
het jacht 1918.jpg
het jacht 1918.jpg (72.61 KiB) 2847 keer bekeken
-
toen werkgevers nog een beetje sociaal waren. :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik denk dat dit meer de moderne tijd is. Maar bedankt, dus ze waren weer een keertje onderweg.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ja Pieter, DAT zul je nu niet meer mee maken, een schop onder je kont kun je krijgen. Voor jou tien polen, of robots, als je wat te klagen hebt.
Afbeelding
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door HannesB »

Denk eens aan de invloed van de Eerste Wereldoorlog op de prijzen. Het kon wel eens minder mooi zijn dan het er uit ziet.

Met vriendelijke groeten,

Hannes
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Meevallers zijn door de bank genomen veel eerder vergeten dan tegenvallers. In 1963 voeren we in timecharter voor Gulf en het schip (Alioth van rederij De Haas) was voor 1 gulden per dag en machinekamervrij verhuurd. We waren verrast dat we met de Kerst ook van de Gulf een presentje kregen. Een weekloon van 80 gulden. Wel bruto, maar toch!
Ook bij mijn tweede werkgever was er wel eens iets extra's. Nu loop ik al meer dat 12 jaar te rentenieren, maar hoor dat men af en toe nog met iets over de brug komt. Naar de actieve werknemers dan! Maar ook als pensionado, niets te klagen. Gr. Klaas.
IMG_20171009_0001.jpg
IMG_20171009_0001.jpg (62.18 KiB) 2352 keer bekeken
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Weer even history opsnuiven.
https://www.youtube.com/watch?v=whzyJ5NlF_s
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Herinneringen herinneringen. Een beetje ghaotisch filmpje, maar zeker de moeite waard om te bekijken. de beeldkwaliteit laat te wensen over.
Zo heb ik de ruhr gekend, grauw grijs en rood. Ook het zusterschip van de Albema, is hier te zien, de Telstar.
https://www.youtube.com/watch?v=kzICcKKMywI
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Vandaag maar eens oude schippers, uit de sloot halen.
Een tijdje geleden hadden wij het over zonnetenten. Zelf heb ik die tijd niet BEWUST, mee gemaakt. En dan na aanleiding van dat onderwerp komen dan de volgende gedachten gangen op, met de nodige vraagtekens, in je geheugen.
Vroeger was de enige luxe die je aan boord had, een echte wc, als je die had.
en als ik daar aan denk, zie ik mijn moeder nog rennen of gillen, als wij in sluis Tiel of Wijk bij Duurstede lagen voor in de sluis, als ze weer een keer vergeten was om de klep te sluiten. Het plafonnetje was dan niet meer wit, en het vloertje had dezelfde kleur, en het stonk ook nog eens. Sluis Born, weet ik niet meer zeker.
Maar mijn gedachten zijn van een andere aard. Voordat het gas op de scheepvaart was geitroduceerd ging alles nog, met een kolen fornuis. Atag/ Etna.
Ook het koken of koffiezetten. En dan nu mijn vraag, omdat mijn geheugen hier even wazig is. Als er gekookt moet worden op een fornuis,moet de kachel branden, maaaaar was dat zomers ook het geval? Wel weet ik dat de theehut twee tegen over gestelde buiten deuren had, maar dan moest het toch behoorlijk warm zijn geweest in die theehut. De oudere schippers onder ons kunnen dit weten.
Omdat je denkt in je geheugen dat je bepaalde dingen hebt gezien, of mee gemaakt, denk je ook dat dat zo is. Maar is dat ook zo. Maar samen kom je er wel uit.
Zo weet ik mij ook nog een voorval te herinneren met een dominee. We liggen in de waalhaven, en daar voer vroeger altijd een bootje rond van de kerk?
Dat bootje noemden wij, de varende dominee. Als de man bij ons aan boord was geweest, lagen er altijd twee boekjes op tafel. Het ene heete De Wachtoren, het andere?
Dus die man komt binnen en gaat tegen de roesvrijstalen reling van het fornuis staan leunen, dat brande. Geloof mij, ik heb nog nooit iemand zo snel van plaats zien wisselen. Het geval was, dat de man voor de vaste schippers dominee was ingevallen.
Afbeelding
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jinny »

De Wachttoren is van de Jehova's Getuigen...
Loopt een gemidelde dominee niet mee.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Plaats reactie