Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Fluks »

Er is altijd een moment,dat het water een moment stil staat.Als ik mij goed herinner is het om de vier golven ongeveer een seconde.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

De gemiddelde waterlijn is te bepalen door
1. Men wacht op rustig water.
2. Men neemt een stok en steekt die rechtstandig langzaam naar beneden tot de stok door een golftop aangetikt wordt.
3. Men zet nu een merk op de stok; bijv. thv het gangboord.
4. vervolgens steekt men de stok verder naar beneden tot de onderkant van de stok bij het passeren van een golfdal nog net uit het water komt.
5. Men zet nu een tweede merk.
6. Men meet vervolgens de afstand tussen onderkant stok en halverwege tussen de twee merken.
Zo is het me vertelt door een werfbaas; ik heb het zelf nooit geprobeerd ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

teerkwast schreef: 06 okt 2017 19:43 Bram, ik zat van de week weer eens een beetje voor mij heen te denken, en dan komen er ook weer van die vragen op. Bestaat er nog steeds een eikmeester? En hoe gaat dat tegenwoordig? ook digitaal? Bij ons liep vroeger, een man met een uitschuif instrument door het gangboord, wat ik toen al reuze intressant vond. En loop jij zelf ook nog met de duimstok rond? Ik heb echt geen idee, ik ben er te lang uit.
Ha die Bart, wat dat aangaat moet je eens n stukje meevaren, dan heb je een indruk van het hedendaagse varen :wink:
Maar "ijkmeester" is nog steeds een beroep, en daar moet je ook n diploma voor hebben zover mij bekent, wil je tenminste officieel je werk er van maken...
Het ligt er maar net aan waar je laadt en lost en wat de waarde van de lading is, of je er een an boord krijgt, de kleine reisjes met granulaat en recycle materiaal is vaak zo waardeloos dat t niet op n tonnetje aankomt, en dan vragen ze gewoon ;schipper wat zit r in, en dan kijk ik zo met n schuin oog overboord en kan dan wel wat zeggen, dat doe ik dan overigens wel zo goed mogelijk, want je weet meestal van te voren niet of ze je op de losplaats wel meten, en je staat natuurlijk in je hemd als je jezelf dan 100t rijker had willen rekenen :mrgreen:
Maar vaak genoeg komt er dus wel een, zo ook in Amsterdam met de kolen, we hadden 1400 t aangenomen, de lege meting gaf aan dat ik 1,5 cm winst had, dus kan je zelf in je meetbrief even zien hoe diep je dan wil laden,na afloop bleek dat we 1404T in hadden, niet slecht voor n amateur toch? :wink: Ik heb altijd een hekel er aan om met de duimstok rond te lopen, wan t dat ding leg ik dan telkens weg op n plaats die ik 2min later al niet meer weet, dus daar hebben we het volgende op gevonden...
Afbeelding
Dan kan je blokken tellen, en de kleine streepjes zijn 2 cm, dus redelijk nauwkeurig, je moet ze dr alleen niet opschilderen als je ergens in de nieuwe maas ligt bv, maar zoals hier in de hal in Den Helder gaat dat aardig nauwkeurig :wink:
De meeste ijkers hebben gewoon een simpele duimstok trouwens,en over de zoveelste golf, tja dat is mij ook wel ns uitgelegd, dacht dat t na 3 was, maar ja wanneer ga je tellen, in elk geval heb je tussen de golven altijd ergens een moment dat t water heel even op real waterlijn staat...

Maar nu moet ik er eerlijkheidshalve even bijvertellen dat wij natuurlijk maar n half modern schip hebben, er zijn natuurlijk wel digitale ijksystemen, die in de meeste nieuwere schepen, en zover ik weet in alle cementtankers ingebouwd zitten, dat werkt met n soort druksensoren oid, het fijne weet ik r zo niet van, maar dat kan iedereen die het interesseert zo zelf even googlen :mrgreen:
En dan geef je als je vol of leeg ben even een uitgeprint bonnetje met je diepgang en tonnage, en als er dan ook nog een duimstokmetende ijkmeester aan boord loopt, heb je altijd dispuut, wat klopt er nu? , t`komt niet zo vaak overeen hoor ik wel uit de praktijk :mrgreen:

enfin, ik heb r een heel verhaal van gemaakt zo op de zaterdagmorgen, ik wed dat t ergens op dit forum al diverse malen uitentreure bediscussieerd is :P

grtBram
vaar om te leven (niet andersom)
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, een vriend van mij is aflosser op alle soorten scheepstypen,ook coasters, en bij het eerste contact vraagt hij al of er een digitaal; meetseisteem ; aan boord is bijvoobeeld ;SIGO ; ,ik weet trouwens niet of daar iets al wettelijk geregeld is.Als er geen digitaal meetseisteem is gaat hij eerst de eiken even ,nalopen , alvorens er gevaren wordt !
gr, Wim
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Arie »

yep, wat ijk opnemen aangaat, met de Vierverlaten hadden we in de 80-er jaren om de week een reisje, 650 ton natronloog laden te Marl Huls, waarvan 300 ton uitlossen te Linne en met de resterende 350 ton naar Maastricht Beatrixhaven, aangezien de Vierverlaten geen ladingtanks maar 6 lading ketels had, en derhalve geen tankstanden boekje, konden wij geen tankstanden opnemen, dus was het altijd verplicht via de ijken het lading gewicht bepalen, de meetbrief en ijkschalen waren dus van het grootste belang
Hou de vaart er in.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door ichthus »

ichthus schreef: 07 okt 2017 11:07 Hallo allen, een vriend van mij is aflosser op alle soorten scheepstypen,ook coasters, en bij het eerste contact vraagt hij al of er een digitaal; meetsysteem ; aan boord is bijvoobeeld ;SIGO ; ,ik weet trouwens niet of daar iets al wettelijk geregeld is.Als er geen digitaal meetsysteem is gaat hij eerst de ijken even ,nalopen , alvorens er gevaren wordt !
gr, Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

in elk geval heb je tussen de golven altijd ergens een moment dat t water heel even op real waterlijn staat...

Bram dat kan ik volmondig beamen.

Wij hebben best vaak in Orsoy of Rheinberg geladen en heb je weinig "stil water".

Maar terwijl de golven onverdroten langskomen is er altijd een moment dat het water even stilstaat en het lijkt of het een enkele tel "bibbert" ( ik kan het niet beter omschrijven)

Op de plaats van de "bibbering" zet je de onderkant van de duimstok en wacht op de tweede en de derde "bibbering". het gemiddelde van die meting is een betrouwbare uitkomst.
Later, bij Rijkswaterstaat heb ik heel wat keren peilschalen af moeten/mogen lezen en daar paste ik feitelijk hetzelfde principe toe.
Nog weer later kregen we elektronische meters. Een prima uitvinding, maar met de blauwe peilschaal ernaast heb ik toch nog wel eens gecontroleerd of zowel het één als het ander klopte.
Het resultaat: Meestal klopte het, en anders moest er een monteur bij de elektronische meter komen.
( Ik en de blauwe peilschaal hadden het laatste woord :mrgreen: )
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Niet lachen he :mrgreen:
Afbeelding
https://atv.be/nieuws/video-wij-staken- ... zijn-50178

Vanaf ca 1:12 8)

Tis overigens meegevallen om ca 19 u geschut in wijnegem, en inmiddels boven olen, normaal gezien gaat het laden morgen dus wel door
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Bram,
Ik had het al gezien.
Ik dacht, ik ga daar maar geen opmerking over maken als hij er toch al voor ligt. :mrgreen:
(Je bent daar niet altijd upto date te zien op MT)

grt Wim
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door JC »

Daar lach ik helemaal niet om; je klinkt zelfs diplomatiek terwijl je liever iets anders zou zeggen.
Plaats reactie