Mijn vader (gestorven 2017) was inderdaad de eigenaar van de CITO, en ja er stond een enorme bolnes 2 cylinder in, die later door een recreatievaarder is vervangen door een deutz.reijmloop schreef: ↑31 mar 2009 23:12 MdB als je goed op de bouwfoto's kijkt zie je dat er geen verhoogd voordek maar een verhoogde verschansing op staat, er staat zelfs nog een roefje voorop tussen.
De Cito had vroeger een 2 cilinder bolnes van 80 pk.
Toen ik nog bij mijn vader op het sleepschip voer hebben we er dikwijls achter gehangen van de Maas naar Rotterdam.
De kapitein was toen de heer van Deelen. Ons schip was 832 ton dus je begrijpt wel dat dat niet erg snel ging maar we hadden een stuurgangetje, en met het tij mee kwamen we zelfs in Rotterdam.
Ik geloof zelfs dat het van origine een soort directieboot is geweest.
De eerste eigenaar had hem gebouwd om naar engeland te vluchten, maar is meer gebruikt als werfdirectieboot.
de sint maria (sleepschip, dortmunder) was van arie van Deelen (broer) en dat was ook best lastig om onder de brug in wessem door te komen.
Mijn zus herinnert zich dat wij daar een keer een dag onder hebben gevaren zonder vooruit te komen, toen is uiteindelijk een voorsleper gekomen en die kostte 25 gulden, en dus een hele kwade vader aan het roer.
Ben tot mijn 12e aan boord geweest, toen werd ik te lang voor het kleine bedje in het achteronder (met in mijn zij de stuurketting)
mijn zus aan de bakboordkant en ouders onder de beting.
groetjes paul deelen shooter@home.nl