"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 10 sep 2017 16:30 En inderdaad Pieter, hoe meer zintuigen je kunt inzetten, hoe beter je dit soort werk kunt doen.
Dat wil niet zeggen dat bediening op afstand daarom per definitie slecht is, integendeel.
Kan je (behoudens activiteiten in een kerncentrale e.d.) een voorbeeld geven van dat tegendeel?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja. Voor een bedienaar is er geen vervelender dienst dan die waarin je slechts een klein gedeelte van de dienst actief kunt zijn.
Een mooi voorbeeld: De Zuid Willemsvaart (ZWV) waarin per dienst soms minder dan vijf schepen de brug of sluis passeerden.
Buitengewoon geestdodend werk vor de bedienaar.
In zulke situaties is het economisch en sociaal eigenlijk niet verantwoord om daar mensen van 6 tot 10 en ook in de weekenden diensten te laten draaien. Door centralisatie kan voor deze mensen voldoening schenkend werk geboden worden en kan de service aan de scheepvaart gehandhaafd blijven of verbeteren.
Ik weet van schippers die deze transitie hebben meegemaakt dat ze na centralisatie veel vaker een klare sluis hadden, omdat de bedienaar het overzicht had en wist waar het eerste schip vandaan zou komen.
Maar dat de situatie en de positieve resultaten op de ZWV, schromelijk misbruikt is om elders centralisatie plannen die absoluut geen meerwaarde hadden door te drukken is absoluut ook waar.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

De bedienig ter plekke is er misschien beter door geworden, maar geldt dat ook voor de veiligheid?

Trouwens.....

Er is me verteld dat er tijden geweest zijn dat de sluiswachter gewoon in zijn moestuintje of op zijn scheepje aan het werk was
en als je (middels fooien) goede vrienden was geworden. had je dan 6 of 7 dagen van de week 24 uurs bediening.
:lol:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Kapitein Spok »

Er is me verteld dat er tijden geweest zijn dat de sluiswachter gewoon in zijn moestuintje of op zijn scheepje aan het werk was
en als je (middels fooien) goede vrienden was geworden. had je dan 6 of 7 dagen van de week 24 uurs bediening.


Pieter, dat is geen verhaal; zo was het.
Maar kunnen we met z'n allen niet blij zijn dat de ambtenaren in ons land niet meer afhankelijk zijn van hetgeen ze er bij kunnen schnabbelen?

Maar men moet ook beseffen dat het salaris van de sluiswachter tot de negentienzestiger jaren, officieel werd vastgesteld, met inachtneming van hetgeen aan fooien kon worden vergaard. Op een sluis waar bijvoorbeeld gecontroleerd moest worden op de diepgang, was het salaris van de sluiswachter lager dan op de sluis ernaast. De dienstleiding ging er gewoon van uit dat het moeten controleren van schepen, meer fooi opleverde.

Ook ging men er van uit dat het leven in de stad duurder was dan op het platteland. Dus was het salaris op en sluis in een stedelijk gebied hoger dan ergens in het buiten gebied.

Het was de VVD-er Toxopeus die daar een eind aan heeft gemaakt. Fooien verbood en middels de zogenoemde Toxopeusronden de ambtenaren een normaal loon verschafte.

Volgens mij de enige keer dat iemand uit de VVD ambtenaren op waarde heeft geschat.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 12 sep 2017 12:25Maar kunnen we met z'n allen niet blij zijn dat de ambtenaren in ons land niet meer afhankelijk zijn van hetgeen ze er bij kunnen schnabbelen?
Als ik van de berichtgeving uitga moeten ambtenaren zich nu doodwerken voor die zelfde fooi, zijn ze inclusief in de file staan ook circa 14 uur per dag bezig en moet hun partner ook vol aan de bak om het gezin een dak boven het hoofd en de kinderen leergeld te verschaffen :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Jinny »

Ik moet zeggen dat hier op het Groot Noord Hollands Kanaal er totaal geen probleem is met de centralisatie.
Ze hebben op de Kooisluis iets van 8 tot 10 sluizen en bruggen in de bediening.
Dat kan best druk zijn, maar altijd vriendelijk en hulpvaardig.
Dat heb ik elders in het land wel anders meegemaakt..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Het succes van Centrale bediening is wisselend, dat weten we.
Maar het ging ons even om de veiligheid en wie de zwarte piet toegespeeld krijgt wanneer het fout gaat.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Jinny »

Meestal de bediener....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door de graaf »

je moet tegenwoordig eerst een discussie voeren welke kleur piet moet zijn voor hij toegespeeld kan worden.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Aquatar schreef: 20 sep 2017 18:44 Ik spreek namens meerdere forumgebruikers ,welke het ongenuanceerde gedrag van Teerkwast behoorlijk zat zijn. Nu ook weer over het dodelijk ongeval in de sluis van Uelzen.
........
Ik had één vraagje aan Aquatar: U schrijft:"Ik spreek namens meerdere forumgebruikers".
Ik zie echter dat het uw eerste forumpost is.
Die twee dingen kan Ik niet met elkaar rijmen.
Bent U misschien onder een andere naam al actief op dit forum?
Zo ja, waarom dan deze omweg?
Zo nee, hoe moeten wij dan geloven dat U namens meerdere forumgebruikers spreekt ?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie