Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Weer een mooi filmpje van het havengebeuren,van vroeger, deze keer Hamburg.
https://www.youtube.com/watch?v=ULzF5_zKdvM
En nu we toch bezig zijn, nog één, uit 1938. Hier kunnen we de invloed van het hakenkruis al zien. Wel hele mooie beelden.
https://www.youtube.com/watch?v=j3epEHH8Ejk
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Wat mij zo aantrekt in dit soort oude filmpjes, is het feit dat er zoveel oude beroepen verdwenen zijn. Neem bijvoorbeeld het monstertrekken van zakgoed. Hier wordt dat nog mooi weergegeven. vlijmscherp holpijpje in de zak slaan, en dan het materiaal door je handen laten lopen, om te kijken of er vocht, of beestje inzitten, en de kwaliteit te controleren. Dan hoor ik weer SCHIPPER, we willen een monster nemen, dan werd een luik half opengelegd, en schoof de monstertrekker, een lange holle pijp in de lading, en liet die ook door zijn handen weer leeglopen in ruim, en in een potje, of zak.Dan had je nog de tallyman, en de weger. Als een zeeboot zakgoed loste, werd elke hijs, aan dek of op de kade, op een weegschaal gezet. Hier kan je ook zien, dat als dat gedaan werd, er eerst een klem op de strop gezet werd, dit was er voor dat de hijs met zakgoed,niet uit elkaar kon vallen.
Als de hijs op de weegschaal stond, was het de taak van de tallyman,om de zakken in de hijs te tellen, en af te schrijven in zijn boekje. Daarna ging de weger aan de gang. Deze man was heel de dag in de weer,met gewichten, van grammen of kilo,s, op de weegschaal te plaatsen, of er af te halen.
De tallyman had ook als taak om kisten of paketten te tellen of af te schrijven. Ook kunnen we hier zien, dat ook een timmerman in de haven aanwezig was. De timmerman kiste de lading in. dat konden machines zijn, of andere lading die niet beschadigd mocht worden, of waterdicht vervoerd moet worden. En ook het beschilderen van de kisten met sjablonen, van de bestemmingen, was ook een beroep in de haven.Haven werkers aan de laadbomen, was ook een apart beroep, hiervoor moest je geleerd en gediplomeerd zijn,anders mocht je niet achter de winch staan. Let op het auto laden, door de kleine luiken hoofden. En dan de douane, nu ondenkbaar,maar toen in elke haven, en bedrijf aanwezig. en dan de beelden van de voorbij gaande zeeboten. Als je dan aan dek stond, hoorde je flap flapf lap, en als je keek zag je de grote schroef, heel langzaam rondgaan. De haven boten hangend in de trossen, op één oor. Dat soort beelden zie ik dan weer voor mij voorbij komen, bij dit soort filmpjes.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door DPLA »

Hallo Teerkwast,

Je bent nog een belangrijke man vergeten, de "reepgast" met zijn wit reepplankje, die aan dek stond en in het ruim keek en de kraanmachinist of de winchdrijver(s) aanwijzingen gaf, als de last (vaak zak goederen) onder (tussen)dekken van een zeeboot weggesleept moest worden, wat de kraanmachinist of de winchdrijver(s) niet konden zien.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Staan de vrachtprijzen, zo laag.
https://www.youtube.com/watch?v=GMAyjTnE8OI
Afbeelding
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door nestor »

Dan moet dit toch aardig wat opbrengen,,want dit kost toch wel een litertje gasolie extra.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Een mooi filmpje van de rhein. toen het nog een beetje druk was, en er nog geen zeeboten voeren.
https://www.youtube.com/watch?v=EqtBtMpoHM0&t=4s
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

In Den Haag, en in de haven, willen ze ons doen geloven, dat er voor de vervallen banen, nieuwe voor terug komen. Laten we dat eens turfen.
Ik praat uit ervaring, want ik heb zelf een jaar of vijf gewertk, in de haven, voor ik ging/mocht/ omscholen. Als brandwacht, en portier.
Ik probeer het uit mijn ervaring, op te noemen. Vul het aan of verbeter het, je kan niet alles weten. we hebben het dan puur over de havenwerkers,

Botenbaas/Kras/Sjorder/Kaanmachinist/Aanhoeker/Weger/Tallyman/Lorrierijder/Heftruckrijder/Loodsbaas/Afschrijver?/Portier/Brandwacht/
Waterklerk/Winchdrijver/Tremmer/Laadschoprijder/Stukgoedwerker/Douanier/

En dat in elke haven, en bij elk bedrijf. Hoeveel haven werkers, zullen daar nu tegenover staan, bij hoeveel bedrijven?
Kraandrijver, achter de computer, voor meerdere kranen/ Laadschoprijder/Portier/Brandwacht?/Stapelaar/Douane?/
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door DPLA »

Hallo Teerkwast,

Volgens mij werd een heftruck in de Amsterdamse haven een "hunt" genoemd. (chauffeur : "huntrijder")

Een "Reepgast" is dit specifiek en benaming voor de Amsterdamse haven ?
Ik zie die niet in jou lijstje staan.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Ik denk, dat reepgast, en kras, het zelfde is. deze stond bij het luikenhoofd, aanwijzingen te geven. Nu komt iets waar ik niet zo zeker meer over ben.
Een tallyman stond op de kade, een afschrijver, in de loods, en misschien was dat ook wel een tallyman?????
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Fluks »

Een gatman stond in Antwerpen aanwijzingen bij het luik te geven.
Groeten,Arie.
Plaats reactie