Oud Amsterdam
Re: Oud Amsterdam
ik hou het op een shel tankertje zo een waar die 120 industrie s in stonden
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Amsterdam
Dat zou wel eens goed kunnen, Joop.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Oud Amsterdam
Heren, ik "geef mij over" als ik het fotootje van de Shell 4 zie.
Re: Oud Amsterdam
Kan ook de 5 zijn hoor Ben. Was een zusterschip. We hebben ook ergens een foto gezien van een Shell tankertje dat werd verbouwd. Geloof dat dat de 6 was met een pompkamer midscheeps. En zoiets meen ik op het schip in het dok te zien. Gr. Klaas.
Re: Oud Amsterdam
Shell 6 ,ze had ook een zusterschip de "7"
Groeten
Jan
In "Bij en Bij staat dat de schepen tijdens hun diensttijd ook de nodige verbouwingen ondergaan ,zoals het verwijderen van de pompkamer,het vergroten van de bemanningsverblijven en her-motorisatie.
Groeten
Jan
In "Bij en Bij staat dat de schepen tijdens hun diensttijd ook de nodige verbouwingen ondergaan ,zoals het verwijderen van de pompkamer,het vergroten van de bemanningsverblijven en her-motorisatie.
- Bijlagen
-
- Shell 6 in Staveren.jpg (138.5 KiB) 1419 keer bekeken
Re: Oud Amsterdam
Dan deze er ook maar bij.
Overigens waren de afmetingen bij deze 42,5 X 6,42 330 ton
De 6 en 7 waren kleiner 31,50 X 5,40 220ton.De friese maat dus.
Groeten
Jan
Overigens waren de afmetingen bij deze 42,5 X 6,42 330 ton
De 6 en 7 waren kleiner 31,50 X 5,40 220ton.De friese maat dus.
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- Shell 4 en 5.jpg (156.25 KiB) 4276 keer bekeken
Re: Oud Amsterdam
Iedereen bedankt voor zijn reacties n.a.v. het schip in het droogdok bij de A.D.M. en niet te vergeten de afbeeldingen.
Met zoveel kennis aan boord komen jullie ook wel achter de naam van dit pontje.
Met zoveel kennis aan boord komen jullie ook wel achter de naam van dit pontje.
Re: Oud Amsterdam
Dat is lastig.
Dat is één van de oude gemeente veren en van niet allemaal bestaan nog foto's.
De Wikipedia geeft dit overzicht van stoomponten (lemma IJveren)
Stoompont 1: bouwjaar 1879-'80 (kettingpont) en verkocht in 1928.
Stoompont 2: bouwjaar 1885 en verkocht in 1904.
Stoompont 3: bouwjaar 1887 en verkocht in 1904.
Stoompont 4: tweedehands overgenomen in 1897 en verkocht in 1904.
Stoomponten: 2 (II) en 3 (II) bouwjaar 1909-'10 en verkocht in 1929.
Stoomponten: 4 (II) en 6 bouwjaar 1911-'12 en verkocht in 1935.
Stoompont 5: bouwjaar 1899-'00 en verkocht in 1926.
Stoompont 7: bouwjaar 1912-'13 en verkocht in 1935.
Stoompont 8: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 9: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 10: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Tine'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfabriek).
Stoompont 11: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Erna'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfebriek).
Stoompont 12: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 13: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1956 verbouwd tot dieselelektrische pont. Na buitendienststelling werd de pont in 1995 verbouwd tot restaurant met de naam 'Pont 13'. Sinds april 2009 heeft Pont 13 een definitieve ligplaats aan de Haparandadam in de Westelijke Houthaven.[15]
Stoompont 14: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 15: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1957 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1997 aan Pels.
Stoompont 16: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1998.
Stoompont 17: 37 meter, bouwjaar 1928 en verkocht 1966.
Stoompont 18: 37 meter, bouwjaar 1930-'31, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en in 1990 verkocht naar Antwerpen (vaart daar over de Schelde).
Stoompont 19: 37 meter, bouwjaar 1948 en verkocht 1970.
De 19 valt af want die is van NA de foto.
De 1 lijkt af te vallen want dat was een kettingpont (maar kan verbouwd zijn).
Op https://www.vaarmij.nl/over/historisch-fotomateriaal/ vindt men een aantal foto's. (Niet chronologisch)
De 5 lijkt af te vallen want die had poortjes in plaats van raampkes in de bak.
Ook de 2, 10 en de 11 hadden poortjes.
De 3 en de 4 hebben de schoorsteen bij de stuurhut.
Vanaf 1921 ? heeft men overdekte zijpaden voor de voetgangers. 8 en hoger lijkt dus af te vallen.
Blijft de ZEVEN over? Tenminste als de foto's juist benoemd zijn, de lijst van de Wikipedia klopt en er geen tussentijdse verbouwingen geweest zijn.
Deze lijkt maar staat de schoorsteen wel goed en bovendien weet ik het nummer (nog) niet.
Grotere foto te downloaden op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010163002681
Dat is één van de oude gemeente veren en van niet allemaal bestaan nog foto's.
De Wikipedia geeft dit overzicht van stoomponten (lemma IJveren)
Stoompont 1: bouwjaar 1879-'80 (kettingpont) en verkocht in 1928.
Stoompont 2: bouwjaar 1885 en verkocht in 1904.
Stoompont 3: bouwjaar 1887 en verkocht in 1904.
Stoompont 4: tweedehands overgenomen in 1897 en verkocht in 1904.
Stoomponten: 2 (II) en 3 (II) bouwjaar 1909-'10 en verkocht in 1929.
Stoomponten: 4 (II) en 6 bouwjaar 1911-'12 en verkocht in 1935.
Stoompont 5: bouwjaar 1899-'00 en verkocht in 1926.
Stoompont 7: bouwjaar 1912-'13 en verkocht in 1935.
Stoompont 8: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 9: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 10: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Tine'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfabriek).
Stoompont 11: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Erna'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfebriek).
Stoompont 12: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 13: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1956 verbouwd tot dieselelektrische pont. Na buitendienststelling werd de pont in 1995 verbouwd tot restaurant met de naam 'Pont 13'. Sinds april 2009 heeft Pont 13 een definitieve ligplaats aan de Haparandadam in de Westelijke Houthaven.[15]
Stoompont 14: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 15: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1957 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1997 aan Pels.
Stoompont 16: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1998.
Stoompont 17: 37 meter, bouwjaar 1928 en verkocht 1966.
Stoompont 18: 37 meter, bouwjaar 1930-'31, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en in 1990 verkocht naar Antwerpen (vaart daar over de Schelde).
Stoompont 19: 37 meter, bouwjaar 1948 en verkocht 1970.
De 19 valt af want die is van NA de foto.
De 1 lijkt af te vallen want dat was een kettingpont (maar kan verbouwd zijn).
Op https://www.vaarmij.nl/over/historisch-fotomateriaal/ vindt men een aantal foto's. (Niet chronologisch)
De 5 lijkt af te vallen want die had poortjes in plaats van raampkes in de bak.
Ook de 2, 10 en de 11 hadden poortjes.
De 3 en de 4 hebben de schoorsteen bij de stuurhut.
Vanaf 1921 ? heeft men overdekte zijpaden voor de voetgangers. 8 en hoger lijkt dus af te vallen.
Blijft de ZEVEN over? Tenminste als de foto's juist benoemd zijn, de lijst van de Wikipedia klopt en er geen tussentijdse verbouwingen geweest zijn.
Deze lijkt maar staat de schoorsteen wel goed en bovendien weet ik het nummer (nog) niet.
Grotere foto te downloaden op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010163002681
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
@Pieter, hoe lastig het ook is, bedankt voor je uitgebreidde informatie.
Re: Oud Amsterdam
In de Amsterdamse archieven is nog wel wat materiaal te vinden, maar nog niet alles is gedigitaliseerd en op de letter doorzoekbaar
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....