Oud Amsterdam

Alles over binnenscheepvaart
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Oud Amsterdam

Bericht door joop 1 »

ik hou het op een shel tankertje zo een waar die 120 industrie s in stonden
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Kees Keijzer »

Dat zou wel eens goed kunnen, Joop.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Ben »

Heren, ik "geef mij over" als ik het fotootje van de Shell 4 zie.
shell 4 1929 werf rijkee rotterdam.JPG
shell 4 1929 werf rijkee rotterdam.JPG (164.5 KiB) 1422 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Oud Amsterdam

Bericht door k-k »

Kan ook de 5 zijn hoor Ben. Was een zusterschip. We hebben ook ergens een foto gezien van een Shell tankertje dat werd verbouwd. Geloof dat dat de 6 was met een pompkamer midscheeps. En zoiets meen ik op het schip in het dok te zien. Gr. Klaas.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan Stolp »

Shell 6 ,ze had ook een zusterschip de "7"
Groeten
Jan
In "Bij en Bij staat dat de schepen tijdens hun diensttijd ook de nodige verbouwingen ondergaan ,zoals het verwijderen van de pompkamer,het vergroten van de bemanningsverblijven en her-motorisatie.
Bijlagen
Shell 6 in Staveren.jpg
Shell 6 in Staveren.jpg (138.5 KiB) 1403 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan Stolp »

Dan deze er ook maar bij.
Overigens waren de afmetingen bij deze 42,5 X 6,42 330 ton
De 6 en 7 waren kleiner 31,50 X 5,40 220ton.De friese maat dus.
Groeten
Jan
Bijlagen
Shell 4 en 5.jpg
Shell 4 en 5.jpg (156.25 KiB) 4255 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Ben »

Iedereen bedankt voor zijn reacties n.a.v. het schip in het droogdok bij de A.D.M. en niet te vergeten de afbeeldingen.
Met zoveel kennis :idea: aan boord :wink: komen jullie ook wel achter de naam van dit pontje.

amsterdam veerpont onbekend.jpg
amsterdam veerpont onbekend.jpg (149.98 KiB) 4234 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Dat is lastig.
Dat is één van de oude gemeente veren en van niet allemaal bestaan nog foto's.
De Wikipedia geeft dit overzicht van stoomponten (lemma IJveren)
Stoompont 1: bouwjaar 1879-'80 (kettingpont) en verkocht in 1928.
Stoompont 2: bouwjaar 1885 en verkocht in 1904.
Stoompont 3: bouwjaar 1887 en verkocht in 1904.
Stoompont 4: tweedehands overgenomen in 1897 en verkocht in 1904.
Stoomponten: 2 (II) en 3 (II) bouwjaar 1909-'10 en verkocht in 1929.
Stoomponten: 4 (II) en 6 bouwjaar 1911-'12 en verkocht in 1935.
Stoompont 5: bouwjaar 1899-'00 en verkocht in 1926.
Stoompont 7: bouwjaar 1912-'13 en verkocht in 1935.
Stoompont 8: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 9: bouwjaar 1921-'22 en verkocht in 1960.
Stoompont 10: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Tine'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfabriek).
Stoompont 11: bouwjaar 1910-'11 en verkocht in 1956 (naam schip 'Erna'; voer over de Amstel bij de Zuidergasfebriek).
Stoompont 12: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 13: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1956 verbouwd tot dieselelektrische pont. Na buitendienststelling werd de pont in 1995 verbouwd tot restaurant met de naam 'Pont 13'. Sinds april 2009 heeft Pont 13 een definitieve ligplaats aan de Haparandadam in de Westelijke Houthaven.[15]
Stoompont 14: 37 meter, bouwjaar 1927-'28 en verkocht 1969.
Stoompont 15: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1957 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1997 aan Pels.
Stoompont 16: 37 meter, bouwjaar 1927-'28, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en verkocht 1998.
Stoompont 17: 37 meter, bouwjaar 1928 en verkocht 1966.
Stoompont 18: 37 meter, bouwjaar 1930-'31, in 1958 verbouwd tot dieselelektrische pont en in 1990 verkocht naar Antwerpen (vaart daar over de Schelde).
Stoompont 19: 37 meter, bouwjaar 1948 en verkocht 1970.

De 19 valt af want die is van NA de foto.
De 1 lijkt af te vallen want dat was een kettingpont (maar kan verbouwd zijn).

Op https://www.vaarmij.nl/over/historisch-fotomateriaal/ vindt men een aantal foto's. (Niet chronologisch)
De 5 lijkt af te vallen want die had poortjes in plaats van raampkes in de bak.
Ook de 2, 10 en de 11 hadden poortjes.
De 3 en de 4 hebben de schoorsteen bij de stuurhut.
Vanaf 1921 ? heeft men overdekte zijpaden voor de voetgangers. 8 en hoger lijkt dus af te vallen.
Blijft de ZEVEN over? Tenminste als de foto's juist benoemd zijn, de lijst van de Wikipedia klopt en er geen tussentijdse verbouwingen geweest zijn.
ijveer forum.jpg
ijveer forum.jpg (149.86 KiB) 4221 keer bekeken
Deze lijkt maar staat de schoorsteen wel goed en bovendien weet ik het nummer (nog) niet.
Grotere foto te downloaden op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010163002681
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Ben »

@Pieter, hoe lastig het ook is, bedankt voor je uitgebreidde informatie.

amsterdam met gemeente veer.jpg
amsterdam met gemeente veer.jpg (63.24 KiB) 4111 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

In de Amsterdamse archieven is nog wel wat materiaal te vinden, maar nog niet alles is gedigitaliseerd en op de letter doorzoekbaar :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie