"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: april 1945 schip tot zinken gebracht ten noordwesten van Elburg op het IJsselmeer

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, weet je wat het verschil is tussen scheepvaarttaal en de in jouw bericht gebezigde taal?
Van scheepvaarttaal begrijp ik iets, van de andere taal begrijp ik Niets.
Overigens dat ligt beslist niet aan jou, maar het is gewoon de realiteit.
Maar toch bedankt voor de moeite!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door pieter53 »

Het verschil is ook: scheepstaal gaat over iets wat werkelijk in de zichtbare wereld waarneembaar is.
Dit soort scripts en commando's zijn alleen maar lettercombinaties waar de machine wat mee kan; is niet voor gewone mensen bedoelt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dit even terzijde.

Bericht door pieter53 »

We hebben hier in Nederland twee grote waterstaatwerken gehad (die eigenlijk nog niet af zijn)
De oudste heeft al een ver weggezakt topic,
maar over de Deltawerken zijn slechts verspreid gegevens te vinden.
Ik vind dat een beetje jammer....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 07 sep 2017 22:12En zolang de mensen die het werk uitvoeren niet beschikken over gebiedskennis, omdat ze geen tijd krijgen om goed opgeleid te worden en omdat ze geen vaste werkplek meer krijgen, maar uitsluitend een uitzend contactje.
Zolang zullen er iedere dag, dit soort ongelukken gebeuren.
Naar aanleiding van deze tekst wil ik nog iets opmerken.

Niet alleen krijgt men tegenwoordig te maken met mensen die niet over de juiste kwaliteiten beschikken om bepaalde taken uit te voeren, ook krijgt men tegenwoordig te maken met installaties waarvan men slechts aanneemt dat er ten alle tijden veilig mee gewerkt kan worden.
Mensen hun zintuigen zijn echter niet gebouwd om als verlengstuk van electronica te functioneren. Het overkomt iedereen weleens dat hij, gewoon in het dagelijkse leven zonder dat hij haast heeft, gestressed is of afgeleid wordt, toch levensgrote dingen over het hoofd ziet!
Hoeveel makkelijker gebeurt dat dan niet als je alleen maar een paar beeldschermen (zonder bijbehorend geluid) voor je neus hebt!
Gebeurt er dan echter een dodelijk ongeluk, zoals bijvoorbeeld in Zaandam, dan is het niet de werkgever die zijn personeel onder dergelijke omstandigheden laat werken de schuldige, maar dan is het de brugwachter, die misschien zelfs wel tot het baantje geprest is en liever ander werk gedaan had, die, in mijn ogen volkomen onterecht, de straf krijgt.

Een brug, sluis, overweg, enz. die voor het publiek opengesteld is moet veilig gepasseerd kunnen worden.
Het is de taak van de overheid voor onze veiligheid te zorgen en als er dus wat fout gaat dan is het, tenzij er bij het personeel sprake is van ernstige plichtsverzaking die niet voorzien had kunnen worden, de overheid die daar voor verantwoordelijk is.

Dat het personeel fouten kan maken, is bekend. Dat bepaalde fouten tot dodelijke ongevallen kunnen leiden is ook bekend.
Een overheid die met deze kennis dat soort situaties laat voortbestaan, die begaat de misdaad; niet de brugwachter die zich even laat afleiden of even iets te gehaast is geweest!

Goed er hangt een prijskaartje aan deze veiligheid, maar deze veiligheid was 50 jaar geleden 'toen wij zoveel armer waren' betaalbaar en waarom is deze dan nu in eens onbetaalbaar geworden?
Het zijn gewoon keuzes die deze overheid maakt en dus moeten zij, en niet de brugwachter, de klappen krijgen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Jinny »

Hear hear....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door ichthus »

ben ik 100% mee eens, vooral de laatste regel
Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door k-k »

In een heel klein gangboordje gehoord. Kijk maar of het werkt. Kan mijn eigen foto's weer zien. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/op ... em.254338/
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, heel goed verwoordt.
Maar op een of andere manier lukt het ons met z'n allen niet om aan deze misstanden, want dat zijn het, een einde te maken.
En waar wij in "onze" bedrijfstak gelukkig nog vooral te maken hebben met schade aan met materiaal en machines, is dat in de zorg en het onderwijs nog een slag ernstiger. Daar raken deze misstanden onmiddellijk mensen.

En toch, en toch, en toch, ook bij het nieuwe kabinet waar men meer dan een half jaar mee aan het bouwen is, zal het belangrijkste onderwerp, het geld en de economie zijn. Maar helaas niet om te zien hoe we deze kunnen inzetten voor het heil van de mensheid, maar om te kijken of de economie nog sneller kan groeien zodat het rendement op de beleggingen nog beter wordt.

Maar waar wij hier leven op de fundamenten van de Romeinen en hun samenleving:
Vergilius klaagde reeds over: auri sacra fames (vervloekte gouddorst),
kunnen we ook vaststellen dat er niets nieuws onder de zon is.

En waar de zwaardvechters uitriepen: Ave morituri salutant, ( Gegroet, zij de gaan sterven groeten u)
Zal op Beursplein 5 en de Zuid-as een welkomstspandoek aan het nieuwe kabinet worden ontrolt: Ave lucratori salutant!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door pieter53 »

Nog even over afstandsbediening.
Ik voer als het even kon met een stuurhut raam open omdat je anders te weinig voeling met de omgeving had.
Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar ik heb van brugwachters ook wel gehoord, dat ze bij voorkeur een raam openzetten.
De brugwachter-op-afstand moet zich echter behelpen met een scherm zonder enige dieptewerking, vaak met een minder dan levensgrote afbeelding, soms nog met de nodige ruis, vaagheid of stoorsignalen en zonder geluid.
En dan willen knappe koppen beweren dat dat net zo veilig kan zijn.....
beeld1.jpg
beeld1.jpg (127.54 KiB) 1856 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: In het gangboord gehoord.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik schreef eerder:
Zal op Beursplein 5 en de Zuid-as een welkomstspandoek aan het nieuwe kabinet worden ontrolt: Ave lucratori salutant!
Nu was ik eventjes met wat anders dan het forum bezig, maar zie nu dat ik de vertaling vergeten ben:"Zij die gaan profiteren groeten u"

En inderdaad Pieter, hoe meer zintuigen je kunt inzetten, hoe beter je dit soort werk kunt doen.
Dat wil niet zeggen dat bediening op afstand daarom per definitie slecht is, integendeel.

Maar er moet wel degelijk rekening gehouden worden dat bediening op afstand andere en specifieke eisen stelt aan de bedienaar en de installatie.
Dat wordt nog wel een "vergeten" en dan ontstaan de problemen.
Plaats reactie