Reederij Goedkoop (1)
Dieuwertje Goedkoop en Frits in de Ringvaart van de Haarlemmermeer (1963)
Hermina E. Goedkoop
Jan Goedkoop
Johanna C. Goedkoop
Johanna C. Goedkoop
Oud Amsterdam
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Oud Amsterdam.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Oud Amsterdam.
Reederij Goedkoop (2)
Marian C.A. Goedkoop
Philip R. Goedkoop
Pieter en Daniel Goedkoop
Overijsel van Reederij Goedkoop
Wilhelmina Goedkoop
Marian C.A. Goedkoop
Philip R. Goedkoop
Pieter en Daniel Goedkoop
Overijsel van Reederij Goedkoop
Wilhelmina Goedkoop
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Oud Amsterdam.
In de periode dat deze foto genomen is waren G .(Geert) Boer en A.Smidt de veerschipperspieter53 schreef:
Niet alleen tjalken en klippers voeren beurtdiensten, ook Hoogeveense (turf)pramen waren van de partij er was zelfs een directe beurtdienst van Assen op Amsterdam zoals we achterop kunnen lezen! Het is wel een luxe praam met 6 poorten in het paviljoen. Let ook op de wreefbongels, de boomijzers en het royale watervat naast de mast.
Foto: Jacob Olie 6 mei 1894.
Het tarief in 1883
1e kajuit 2,00 gulden,2e kajuit 1,50, in de roef 1,00, tot 10 kg vrij.
Van Assen naar Amsterdam vertrek iedere vrijdag 's morgens 5 uur,terug woensdag's namiddag 5 uur.
Opeenvolgende ondernemers van dit veer
1871: H.Boer en A.Smidt
1883: G.Boer en A.Smidt
1921: J.Boer Gzn.
Voorts komt J.Boer Gzn voor in het jaarboek 1921-22 ;
J.Boer Gzn,Assen Alteveerstraat nr. 14 Beurtdienst Assen-Amsterdam,speciaal ingericht voor het vervoer van verhuizingen en grote partijen
In Drentse jaarboekjes uit de jaren 1860 wordt vermeld dat in de winter ,van 15 December tot 1 Februari niet wordt gevaren.
Groet Jan
E.a. bij elkaar gesprokkeld door de heren Wicher Kerkmeijer en Douwe Huizing van resp . het Noordelijk scheepvaart museum en het Drents Archief waarvoor dank.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Oud Amsterdam.
Daar kunnen we wat mee, Jan
Bedankt.
Bedankt.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Oud Amsterdam.
Off-Topic: HIER ALLE foto's van Jacob Olie het Gemeente Archief van Amsterdam. (3603 stuks, diverse onderwerpen)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam.
Vroeger voeren wij wel eens met het lege sleepschip van mijn vader, van Schiphol naar de Houthaven.
Wij hadden dan een achteranker in sjouw, zoals dat genoemd werd.
Het achteranker werd met met een draad opgehagen en er werd een flinke bocht ketting uitgevierd, wat natuurlijk makkelijk was ,als je voor de bruggen kwam, er werd toen 's avonds meestal gespuid en aangezien je voor de spoorbrug altijd 's nachts aan het klooien was was het handig als de sleepboot stopte, dat je het schip zo stil kon houden, vooral omdat er overal kabels en zinkers liggen.
Als je dan 's nachts in de houthaven was, moest de ketting er uitgedraaid worden, nou dan is het beetje wat bij Pieter op de foto drijft een schijntje.
We waren meestal uren bezig met de roeiboot en pikhaken om de rotzooi van de ketting af te krijgen.
De meeste uiteenlopende zaken hingen in die ketting, fietsen, bedden, matrassen, een paar kruiwagens, draad, autobanden en andere rotzooi waar de Amstedammers vanaf wilden.
We waren dan ook meestal aardig afgebrand als we na enige uren tobben naar bed konden.
Groeten
Jan
Wij hadden dan een achteranker in sjouw, zoals dat genoemd werd.
Het achteranker werd met met een draad opgehagen en er werd een flinke bocht ketting uitgevierd, wat natuurlijk makkelijk was ,als je voor de bruggen kwam, er werd toen 's avonds meestal gespuid en aangezien je voor de spoorbrug altijd 's nachts aan het klooien was was het handig als de sleepboot stopte, dat je het schip zo stil kon houden, vooral omdat er overal kabels en zinkers liggen.
Als je dan 's nachts in de houthaven was, moest de ketting er uitgedraaid worden, nou dan is het beetje wat bij Pieter op de foto drijft een schijntje.
We waren meestal uren bezig met de roeiboot en pikhaken om de rotzooi van de ketting af te krijgen.
De meeste uiteenlopende zaken hingen in die ketting, fietsen, bedden, matrassen, een paar kruiwagens, draad, autobanden en andere rotzooi waar de Amstedammers vanaf wilden.
We waren dan ook meestal aardig afgebrand als we na enige uren tobben naar bed konden.
Groeten
Jan
Re: Oud Amsterdam.
het is hier al langetijd stil kijken of we er weer gang in kunnen krijgen met een filmpje van een havendienstboot uit 1963
https://www.openimages.eu/media/105982/Brandblusboot.nl
https://www.openimages.eu/media/105982/Brandblusboot.nl
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Oud Amsterdam
Een ongedateerde foto:
Re: Oud Amsterdam
Ben, We hebben die foto al eens gezien. Is genomen tijdens de test met duwbakken op het A-R kanaal. Moet even zoeken wanneer het was. In 1959. Kijk bij onderstaande link. Gr. Klaas.
viewtopic.php?f=3&t=153&start=5600
viewtopic.php?f=3&t=153&start=5600