Vergane glorie, inbouw van langzaam lopende (direct omkeerbare) motoren komt nooit meer terug in binnenvaartschepen.
Helaas het is niet anders, hier moeten wij mee (leren) leven.
Als je over 25 jaar vraagt aan een jonge binnenvaartschipper, wat een langzaam lopende scheepmotor is, zal hij/zij je vragend aankijken en denken, waar heeft hij het over ?
Herinneringen van "teerkwast".
Re: Herinneringen van "teerkwast".
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
Ja, daar gaat het allemaal niet over. Wij zullen bij benadering, eens willen weten, wat zo,n kar nu zal kosten. Dan kan je uitrekenen hoeveel toerenmakers, je in vijftig jaar, zal verslijten.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
Bart, Waarom vraag je niet bij Bolier wat een 1000 PK MAK kost? Zo geheimzinnig zullen ze daar toch niet over doen? En dan vraag je bij Bram z'n leverancier wat een 1000 PK Cat kost. Dan heb je een paar "kale" cijfers om mee te rekenen. Gr. Klaas.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
de financiering van de langzaamloper zou misschien weleens problemen kunnen geven
Re: Herinneringen van "teerkwast".
De efficentie zal ook meespelen, uiteindeijk verbruikt de langzaamloper meer brandstof per PK dan de snelloper.
Het heeft natuurlijk een oorzaak dat er snellopers gebouwd worden..
Het heeft natuurlijk een oorzaak dat er snellopers gebouwd worden..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Re: Herinneringen van "teerkwast".
nu zal ik wel een uitzondering zijn wat betreft onderhoudskosten en reparatie van een z.g goede langzaamloper (bolnes weliswaar 2takt).300 pk 6 l
schip in 1968 ex Valkhof door de familie aangeschaft schip en motor 4 jaar oud in 1992 de bolnes eruit kosten gemaakt in 24 jaar 250000 gulden nooit te hard gedraaid niet te hoge uitlaattemperatuur gehad.
maart 1992 510 pk geplaatst Volvo 162 c nieuw met inbouw en schroef a 150000 gulden 2004 revisie gedaan a 19000 euro tussentijds enkel waterpomp moeten vervangen a 600 euro en aftoe een service beurt.
misschien kan je hier uit afleiden hoe enthousiast ik over l l motoren van een bepaald merk ben
schip in 1968 ex Valkhof door de familie aangeschaft schip en motor 4 jaar oud in 1992 de bolnes eruit kosten gemaakt in 24 jaar 250000 gulden nooit te hard gedraaid niet te hoge uitlaattemperatuur gehad.
maart 1992 510 pk geplaatst Volvo 162 c nieuw met inbouw en schroef a 150000 gulden 2004 revisie gedaan a 19000 euro tussentijds enkel waterpomp moeten vervangen a 600 euro en aftoe een service beurt.
misschien kan je hier uit afleiden hoe enthousiast ik over l l motoren van een bepaald merk ben
Re: Herinneringen van "teerkwast".
Kun je ook nog aangeven waar die 250000 gulden aan is besteed, of staat er een 0 teveel in?
Heb van 1955 tot 1972 met Bolnesjes van doen gehad, maar nooit gekke dingen meegemaakt. Een paar keer een lekke kop en wat reparaties aan de keerkoppeling. wel "eeuwig" lekkende koelwaterpompen. Gr. Klaas.
Heb van 1955 tot 1972 met Bolnesjes van doen gehad, maar nooit gekke dingen meegemaakt. Een paar keer een lekke kop en wat reparaties aan de keerkoppeling. wel "eeuwig" lekkende koelwaterpompen. Gr. Klaas.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
er staat geen nul teveel in gaat voornamelijk om de koppen regelmatig kapot van lieverlee wel gietijzer koppen geplaatst. maar als weer eens in krimpen kwam een de boel weer eens liet nakijken dus demonteren onderdelen vervangen kreeg je toch een rekening van minimaal 25 mille ze schreven daar nl met een vork een kale kop kostte midden tachtiger jaren toch 10000 gulden ex montage.ik gaf dus al aan de ik waarschijnlijk een uitzondering ben (zal wel een maandagmorgenmotor geweest zijn gebouwd op zondag)k-k schreef: ↑30 aug 2017 12:11 Kun je ook nog aangeven waar die 250000 gulden aan is besteed, of staat er een 0 teveel in?
Heb van 1955 tot 1972 met Bolnesjes van doen gehad, maar nooit gekke dingen meegemaakt. Een paar keer een lekke kop en wat reparaties aan de keerkoppeling. wel "eeuwig" lekkende koelwaterpompen. Gr. Klaas.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
Toen die Bolnes eruit ging heb je toch zeker die koppen apart verkocht? Maar het loopt gauw op met die stukken ijzer. Had in mijn jonge jaren snode plannen voor een eigen schip. Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan en een broodheer vond waarbij je met 60 kon stoppen. Wel altijd met plezier gevaren. Meeste ellende met ketels , of eigenlijk stoomgenerator. Grootste sofdag ergens in 1971. Bij Gaarkeuken schroef verspeeld en een paar uur later de spiraal van de stoomgenerator lek. Maar dat verhaal staat bij De Haas tankvaart. Jammer dat je nooit rekeningen zag. Niet dat ik ze wilde betalen, maar puur voor het inzicht. Gr. Klaas.
Re: Herinneringen van "teerkwast".
DE INBOUWER HEEFT DE MOTOR INGENOMEN MET HET OOG OP DE VERKOOP VAN DE KOPPEN NA DEMONTAGE BLEKEN NIET ZO BEST MEER .dus is de motor op een vrachtwagen gezet richting sloper in gent inbouwer was zachtjes gezet not amused maar gaf wel toe dat hij mis gegokt had en heeft zich netjes aan de opdracht gehouden zonder een bij rekening te presenterenk-k schreef: ↑30 aug 2017 16:06 Toen die Bolnes eruit ging heb je toch zeker die koppen apart verkocht? Maar het loopt gauw op met die stukken ijzer. Had in mijn jonge jaren snode plannen voor een eigen schip. Achteraf blij dat ik het niet heb gedaan en een broodheer vond waarbij je met 60 kon stoppen. Wel altijd met plezier gevaren. Meeste ellende met ketels , of eigenlijk stoomgenerator. Grootste sofdag ergens in 1971. Bij Gaarkeuken schroef verspeeld en een paar uur later de spiraal van de stoomgenerator lek. Maar dat verhaal staat bij De Haas tankvaart. Jammer dat je nooit rekeningen zag. Niet dat ik ze wilde betalen, maar puur voor het inzicht. Gr. Klaas.