Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Ik wilde hier maar verder gaan met een reactie op:
DPLA schreef: 12 aug 2017 23:00
Kees Keijzer schreef: 12 aug 2017 13:57 Pieter, daar heb ik ze een paar posten terug ook al op gewezen maar iets goed lezen in moeilijk denk ik.
Groet, Kees.
Nog even Off Topic :

Hallo Kees,

Ik heb wel degelijk jou posting (goed) gelezen, maar ook daar komt niet duidelijk naar voren waar de naam : Kastje vandaan komt, hier was/ben ik benieuwd naar, vandaar mijn vraag/opmerking.
Het Binnenvaartforum is er toch ook om met elkaar te kunnen communiceren/discussiëren over bepaalde onderwerpen ? of heb ik dit mis ?

In mij ogen is het nog steeds niet duidelijk waar de naam Kastje vandaan komt, wie deze benaming Kastje heeft gegeven.
Het ging mij er om als we even niet weten waar een bepaald schip onder valt, het maar een Kastje te noemen, dit is mij iets te makkelijk, maar misschien komen we er wel nooit achter wie deze naam bedacht heeft, naam vandaan komt.

Vroeger waren er duidelijke namen voor bepaalde typen schepen, tegenwoordig heeft met het alleen nog maar over maten : 110 x 11.45, of 135 x 11.45, of 135 x 14.45 of 135 x 15.00, of 135 x 17.10 meter, enz.
(Dus kunnen we deze schepen ook kastjes gaan noemen ?, omdat we de naam niet weten ?, of toch weer niet ?

Nu hebben de meeste maten te maken met de maten van zeecontainers en zijn dit dus containerschepen ?, of toch weer niet ? , want er wordt ook met deze schepen los gestort vervoer/bulkvervoer en als tankschip gevaren (schepen die nooit containers laden)
Ook worden dit vaak dit soort schepen : "Chinezen" genoemd, maar ja, tegenwoordig deze schepen ook in Polen, Rusland en Roemenië gebouwd.

Dus noemen we dit soort schepen tegenwoordig maar klasse : 1,2, 3,4 ,5 en AVV klasse schepen in div. maten en uitvoeringen. (vaarweg klasse)

Kees, snap jij het nog, nou ik ben de draad al enige tijd kwijt, wat de Vaarweg Klasse schepen betreft.
Mijn reacties:
In mij ogen is het nog steeds niet duidelijk waar de naam Kastje vandaan komt, wie deze benaming Kastje heeft gegeven.
Zoals Kees al zegt: het is niet bekend waar de naam kast of kastje vandaan komt en we zullen er ook nooit meer achter komen vermoed ik.
Op Binnenvaarttaal valt te lezen:
De bewering dat de naam 'Kast' iets te maken zou hebben met de rechte vorm van deze schepen lijkt me aanvechtbaar. Zeker de zeilkasten hebben een fraaie zeeg en zelfs de lange sleepkasten hebben toch een zekere sierlijkheid die men bij diverse oudere scheepsmodellen tevergeefs zal zoeken. Mogelijk houdt de naam meer verband met 'een ruime bergplaats'; we zeggen immers 'een kast van een schip'. Zoals zo vaak bij schepen is de herkomst van de naam van het type echter zeer moeilijk na te wijzen en is de ene verklaring al net zo geloofwaardig als de andere.
De term sleepkast valt voor het eerst rond 1895.
Dit is de tekst van dit moment, deze wordt bij nieuwe inzichten op dit gebied weer aangepast.
-
Het ging mij er om als we even niet weten waar een bepaald schip onder valt, het maar een Kastje te noemen, dit is mij iets te makkelijk
Je stelt dit iets te makkelijk. Sommige mensen doen zeer zeker een poging onderscheid te maken. Je geeft dat zelf ook al aan met de voorbeelden van containerschip (dozenboot), chinees en klasse-aanduidingen. Verder hebben we ook namen als 50-meter schip, 55-meterschip enz.
Op binnenvaartaal vind je een uitgebreide collectie aan namen voor scheepstypes, scheepssoorten en nog eens apart voor boerenvaartuigen en nog zijn de lijsten niet compleet. Zeer zeker niet als het om betrekkelijk nieuwe scheepstypes gaat.

Zoals je hier boven kunt lezen raakt de naam sleepkast pas rond 1895 ingeburgerd, toen werden ze echter al enige decennia gebouwd.....
We zullen met nieuwe scheepstypes dus geduld moeten hebben tot dat jij en alle mensen uit de binnenvaartwereld gewend zijn an het gebruik van een bepaald woord voor een bepaald schip.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Voor mijn reactie zie bij WOORDENSCHAT
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Fluks »

Een schip,dat niet in een bepaalde categorie valt wordt bij ons een ‘‘buitenmodelschip’’genoemd.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer »

Heel wijs van jou Pieter, want daar hoort deze discussie thuis.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

En ik voel me weer lekker tussen mijn modelscheepjes, Arie. Het is maar net hoe je het beleeft en het beeld dat zich heeft gevormd in je brein toen je zo'n woord hoorde. En zo zal er altijd wel verschil van mening blijven over (veranderende) woorden en begrippen. Laten we blij zijn dat er af en toe mensen zijn die er een hoop energie in steken om het allemaal op een rijtje te krijgen/zetten. Maar zoals je zelf al stelt Pieter, soms is er geen houden aan! Taal en woorden veranderden door de tijd. En we zullen, om niet buiten de boot te vallen, wel mee moeten. Waarmee ik iets anders bedoel dan met alle winden meewaaien. Gr. Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Woordenschat.

Bericht door klipper »

FLUKS, buitenmodel= buitenmaat!. Gr
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Fluks »

Albert,je hebt gelijk,ik merk dat alzheimer toe slaat.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Als je woorden te kort komt dan verzin je toch gewoon wat!
Dat doen scheepsmeters ook.
Wat te denken van:
motorduwsleepbergingsvaartuig
of dubbelschroefsmotorelevatorklepbak
of motorcementschip met zestien permanent in het ruim geplaatste ladingtanks
of motorbotterjachtschip en ga zo maar door en noemt U maar op ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Vakkundigheid druipt eraf Pieter! Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Zo juist heb alle berichten betreffende de discussie over de kastjes van het topic. Luxe motoren hier naar toe verplaatst.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie