Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Evert Sikkema
Berichten: 3109
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Evert Sikkema » 10 jul 2017 17.20 21:15

Queensland.jpg
Queensland.jpg (69.91 KiB) 786 keer bekeken
Gevonden in de bibliotheek van Queensland.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


peelander
Berichten: 1180
Lid geworden op: 30 nov 2009 17.20 18:53

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door peelander » 11 aug 2017 17.20 10:02

Te laat terug van een wandeling door Maassluis om de naam van deze sleper te kunnen lezen
18 07 2017 maassluis (122).JPG
18 07 2017 maassluis (122).JPG (263.42 KiB) 549 keer bekeken
Maar hierkomt vast een andtwoord op :)
groeten
Jan van der Pluijm

joop 1
Berichten: 2132
Lid geworden op: 05 nov 2013 17.20 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door joop 1 » 11 aug 2017 17.20 12:16

buizerd
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

peelander
Berichten: 1180
Lid geworden op: 30 nov 2009 17.20 18:53

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door peelander » 11 aug 2017 17.20 17:47

Bedankt Joop
groeten
Jan van der Pluijm

Gert Schouwstra
Berichten: 3307
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Gert Schouwstra » 16 aug 2017 17.20 19:39

Van Dop Huisman van het Mechanisch Erfgoed centrum kreeg ik de volgende vraag:
MECmuseum schreef:
04 aug 2017 17.20 11:10
Mechanisch Erfgoed Centrum Dronten (MEC Dronten) is een centrum waar oude technieken worden behouden en getoond.
Waaronder een polderpijlvlet uit 1888, een voormalig stoomscheepje. (een foto plaatsen we zodra we weten hoe dat moet) :?: :-D
Deze stoomsleepvlet is volgens de oude eigenaar gebruikt bij de inpoldering van de Noord Oost Polder (NOP) en Oostelijk Flevoland. Vanaf circa 1940 door de voormalige Rijksdienst ingezet bij landmetingen ( dieptes, hoogtes) om van tevoren te beslissen waar dorpen,steden, bossen en water zou komen na de definitieve drooglegging van de provincie Flevoland. Dit werd gedaan door middel van een vlastouw met knopen om de 25 centimeter en een lood aan de onderkant, het lood was waarschijnlijk een oude kanonskogel met een gat erin, er werd in rasters gevaren in het droog te leggen gebied ( het lood is nog aan boord)

Na de inpoldering is deze sleepvlet verkocht om later in de omgeving van Amsterdam weer op te duiken, hij heeft bij de MDSM werf boten het dok in geduwd.
In de wintermaanden werd hij gebruikt om de grachten ijsvrij te houden, de boot is weer verkocht aan een Amsterdammer en heeft als priveboot en rondvaartboot in de grachten gevaren. Er is in die 40er jaren een bombestendige Lister JP 4 motor ingebouwd met een riem aangedreven Stork waterpomp voor de beunkoeling, een imitatie nagebouwde italiaanse Brevo open keerkoppeling, dikke schroefas 55 mm, 2 dieselolie vaten van elk 200 liter en een handslinger gevoede dagtank van ca. 40 liter met een pijlglas om verbruik te kunnen monitoren en af te rekenen met de klant. Het geheel heeft een kruissnelheid van 10 km per uur met een maximum van ca. 15 km per uur (de hekgolf is dan bijna een meter), hij heeft gigantisch veel koppel. De lengte van deze sleepboot is 9 meter en 63,5 cm, de breedte is 2 meter en 68,2 cm met een geklonken rondspant. In 2008 is deze vlet (inmiddels met opbouw) verkocht door Simon Moos uit Amsterdam en verkocht aan Karel en Annie Drijvende aan het woonhavenpad te Lelystad. Deze hebben het scheepje later aan ons (MEC Dronten) geschonken.

Van Lelystad naar Dronten was een mooi avontuur, varende op 3 cilinders, een olie zwetende motor, een gonzende lekkende schroefas en lekkage van dunne delen (oude reparaties en water van boven de waterlijn) de aanlegsteiger van teak moest ook maar mee als sleep! :-D, daar hebben we later een mooie tafel van gemaakt voor in het musem.
In het najaar van 2016 door MEC terug in originele staat als diesel sleepvlet gebracht, opgeknapt, technisch weer in orde gemaakt en in het voorjaar van 2017 weer vaarklaar gemaakt.

We hopen door middel van dit artikel de verdere historie van dit scheepje terug te vinden en originele foto's zou helemaal geweldig zijn!

Uiteraard hopen wij op deze manier ook kennis te maken met andere eigenaren van klassieke scheepjes om kennis en eventueel onderdelen uit te wisselen.
Info: www.mecmuseum.nl of Dop Huisman 0610056112
Vervolgens heb ik even contact met Dop gehad. Het bouwjaar is niet zeker en komt uit overlevering. Alle brand- en ijkmerken zijn onvindbaar, maar het is een ijzeren casco en talloze malen verdubbeld met stalen plaatjes, zoals ook te zien op de 2e foto. De overgang van ijzer naar staal voor kleine scheepjes was rond 1900, dus 1888 zou best kunnen.
Vraag is dus wie deze vlet herkent?
Bijlagen
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG
Vlet met opbouw bij aankoop.JPG (118.09 KiB) 421 keer bekeken
Vlet op de wal na aankoop.JPG
Vlet op de wal na aankoop.JPG (106.57 KiB) 422 keer bekeken
Vlet schoonspuiten.JPG
Vlet schoonspuiten.JPG (153.28 KiB) 422 keer bekeken
Vlet renovatie.JPG
Vlet renovatie.JPG (106.64 KiB) 422 keer bekeken
Vlet na renovatie.JPG
Vlet na renovatie.JPG (161.57 KiB) 422 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

Ben
Berichten: 10373
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben » 21 aug 2017 17.20 14:42

Een foto van de motorsleepboot 'Upesi' (I) van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij varend in de wateren van Oost-Afrika
Het schip was gestationeerd te Mombasa.
Ik zoek haar bouwjaar, werf, etc.

upesi coll. h. hartman.jpg
upesi coll. h. hartman.jpg (34.81 KiB) 325 keer bekeken

Jan van der Doe
Berichten: 6233
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan van der Doe » 21 aug 2017 17.20 15:33

IMO number 5373787
Name of the ship UPESI
Type of ship TUG
Gross tonnage 242 tons
Year of build 1954
Builder SCHEEPSWERF WESTERBROEK - HOOGEZAND, NETHERLANDS
Last known flag IRAQ

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

k-k
Berichten: 3585
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door k-k » 21 aug 2017 17.20 16:04

Jan, Heb het idee dat jouw gegevens bij de Upesi II horen een boot met 2 dieselmotoren. De boot waar de gegevens van worden gevraagd is een stoomboot. Gegevens heb ik helaas ook niet. Hieronder een link naar de Upesi II. De eerste Upesi is in 1937 op eigen kracht naar West Afrika (Mombassa) gevaren.
zie krant in 2e link. Gr. Klaas.

http://www.vns-voe.nl/M012GSvanKUST/upesi_2.html

http://nha.courant.nu/issue/IJC/1937-05 ... n/0/page/6

k-k
Berichten: 3585
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door k-k » 21 aug 2017 17.20 16:45

Ben schreef:
21 aug 2017 17.20 14:42
Een foto van de motorsleepboot 'Upesi' (I) van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij varend in de wateren van Oost-Afrika
Het schip was gestationeerd te Mombasa.
Ik zoek haar bouwjaar, werf, etc.


upesi coll. h. hartman.jpg
Beetje nadruppelende verstuivers zeker, Ben. Is een stoombootje hoor! Gr. Klaas

Jan van der Doe
Berichten: 6233
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan van der Doe » 21 aug 2017 17.20 17:03

Klaas, Ben,
De eerste "UPESI" is gebouwd in 1937 door Boele's Scheepswerven & Machinefabriek N.V. in Bolnes.
Er stond een 400 IPK 2 Cy.stoom machine in en die kwam uit de voormalige sleepboot"MOHESI".
Deze Was gebouwd als "OELSCHINDDLER VI". voor Oelwerke Julius Schindler. Deze was van 1927.
In 1936 is de boot moedwillig gezonken en de machine er uit gehaald en naar de ""UPESI" (1) gegaan.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Plaats reactie