Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Bram, de eerste reis zit er in ieder geval op.
Ik lees dat je 1760 ton uitgelost hebt. Betekend dit dat je met de ombouw zoveel gewicht kwijt geraakt ben of had dit een andere oorzaak.
Misschien dat de Warsila zwaarder was dan de Cat en je hebt er misschien nogal wat overtollig spul uitgegooid maar zoveel zul je toch niet gewonnen hebben?
grt Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hij heeft natuurlijk de bilge eens een keer helemaal leeg gemaakt. :)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Kijk, alle beetjes helpen en gelijk koelwaterproblemen. :(

grt Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

navigatie schreef: 28 jun 2017 23:00 Bram, de eerste reis zit er in ieder geval op.
Ik lees dat je 1760 ton uitgelost hebt. Betekend dit dat je met de ombouw zoveel gewicht kwijt geraakt ben of had dit een andere oorzaak.
Misschien dat de Warsila zwaarder was dan de Cat en je hebt er misschien nogal wat overtollig spul uitgegooid maar zoveel zul je toch niet gewonnen hebben?
grt Wim
Motor en koppeling zijn 1700 kg lichter, verder is t een kwestie van niet zo scherp naar je voorijk kijken....,die was een beetje kwijt ;)
En we hadden al winst met de wartsilla, de bilge stond nooit veel in bij ons, ik had nog wel wat bezinksel uit de ballastaank geschept maar dat waren ook geen tonnen natuurlijk....
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

DPLA schreef: 28 jun 2017 21:21 Hallo Bram,

Had je dit koelprobleem met de Wärtsilä niet, als je leeg voer ?

Bij de hermotorisering is de koelunit niet vervangen voor een grotere koelunit , of was deze koelunit volgens de CAT gegevens voldoende ?
En ja, een grotere koelunit vereist ook weer en grotere beunkoelingskast.

Of is het puur dat de beunkoeling niet geheel onder water zit, als je leeg vaart.

Als een beunkoeling goed gemonteerd/ingebouwd is, moet de bovenkant ongeveer 3 tot 5 cm onder waterlijn zitten bij een leeg schip, dan weet je zeker als je gaat varen dat dan de beunkoeling geheel onder water zit.


Mogelijk zijn de schoepen de oplossing om de beunkoeling vol te trekken met water als je leeg vaart.

Maar Bram, je weet toch dat je niet leeg moet varen, dat kost alleen maar geld, dan verdien je niets, leeg varen levert niets op. :lol: :lol: :lol: :lol:

Jammer dat de schroef weer lichter gezet moet worden, jammer van de extra kosten . :( :(
Ik had t al laten zien dat ik de bestaande koeler had schoongemaakt en was blijven zitten, alleen n ander deksel er op die de zaak in 2 deeld, dus een koud en n warm gedeelte, de kouwe kant voor koppeling koeler en aftercooler en de warme voor de motor, de wartsilla had maar 2 pijpen,en bleef met alles kouder.
Het word alleen maar te warm als we leeg boven de 1500 tpm draaien voor langere tijd, dat komt in de praktijk zelden voor maar t moet wel kunnen vind ik, geladen hebben we geen problemen en heb ik bij 100%belasting voldoende temp verschil...
En verder zal ik zoals gebruikelijk leegvaart zoveel mogelijk vermijden ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

liberian schreef: 28 jun 2017 21:09 Bram,
heb je al enig idee hoe het geluidsniveau aan boord is. Je hebt nu geladen op diep water gevaren zodat je een redelijk beeld kunt krijgen van het echte geluidsniveau zonder allerlei bijgeluiden. Ik weet niet hoe het kale motorgeluid van de C32 zich verhoudt tot de wartsila maar heb je enig idee wat het resultaat is van de isolatie en de 45 dB demper. Ik snap wel dat je nog niet aan gedetailleerde metingen bent toegekomen maar kan je er al iets over zeggen?
Ik ben gewoon nieuwsgierig vanuit een technisch interesse.
Hoi
Echt veel gemeten heb ik niet, maar het is een stuk rustiger, vooral op de roef bij de schacht is het veel verbeterd, en dat merk je direct in de sthut, zoals gezegd bij vollast n 63 db, vroeger had ik dat ook maar dan op 120 l
Maar vooral in de lagere toeren scheelt t veel zoals nu op t juliana kanaal op 60 l is het boven maar 52 db, ik hoor de vogels buiten ;)
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

En we hebben alweer 2x geladen van de week, dinsdag grond in antw
IMG_4633.JPG
IMG_4633.JPG (323.39 KiB) 1870 keer bekeken
Daar zijn we mee naar empel, als 3e gelost,
Het gaat zo overboord...
Toen moesten we toch n stukje leegvaren, op naar Kessel, maar om te beginnen stremde mes sluis Grave voor ons neus, dus daar pas 23u boven :(
Dan moet je alweer vroeg op om optijd in kessel te zijn we hadden 11:30 afgesproken, enfin ik was op tijd...
En hier ging wat fout....wie ziet t ? :oops:
IMG_4634.JPG
IMG_4634.JPG (262.98 KiB) 1870 keer bekeken
En voor verder laden
IMG_4632.JPG
IMG_4632.JPG (213.13 KiB) 1870 keer bekeken
Nu dus op weg naar Balen, eigenlijk n kort reisje zo via Maastricht...
En dan zoals gezegd maandagmiddag de luiken halen en dinsdag in t dok
Grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pionier »

De ruimladder vergeten, ik zie hem in de lading staan.

Groet Wim Pionier
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Nee die was op tijd weg, kijk maar op laatste foto;)
vaar om te leven (niet andersom)
Janb
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2016 19:44

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Janb »

Berg te groot voor transportband
Plaats reactie