Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont »

voor wat sommigen mensen hier op het forum leren heeft mijn neef natuurlijk zijn eigen ervaring, en mocht het nodig zijn ,zijn familie
hij heeft ooit al eens een motor ingebouwd in zijn vorige schip
en verder kan hij altijd bij zijn vader ( V 12 Mercedes)
,zijn Oome Henk (6 cylinder Volvo)
en natuurlijk bij mij (2x V 8 Scania en 1x Daf 615) terecht
wij zijn ervarings-deskundige zo als dat heet
verder blijft het natuurlijk niet alleen maar bij goeie ideeën,maar is de aanwezige hoeveelheid Pecunia vaak doorslaggevend om iets wel of niet te doen tijdens zo een project
ook op dit gebied ben ik deskundoloog
of zo als de Zeeuwen in Bru het ook wel zeggen
" Ons ben nie door een uul uut uh broeid"
gr
leo
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

" Ons ben nie door een uul uut uh broeid"

Leo, is dat de Zeeuwse variant van: "Wie niet steelt of erft, blijf arm tot ie sterft" ?
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Ons ben nie door een uul uh broeid.
Oftewel, we zijn niet door een uil uit gebroeid.
Oftewel, we zijn geen uilskuikens.

Ik heb geen Zeeuws geleerd, maar deze vond ik vrij makkelijk en erg leuk.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door veen1195 »

Ja,leuke uitdrukking maar er zit toch iets te denken in:
'n Uil gaat door voor verstandig maar een uilskuiken.....?
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door mastodont »

Eemspoort schreef: 21 jun 2017 11:04 deze vond ik vrij makkelijk en erg leuk.
je had niet hoeven reageren Ed
het is geen kwis ,maar een uitdrukking van ier
gr
leo
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Vandaag veel kleine dingen afgemaakt, alle platen vast gelegd en aangepast, en de snelafsluiters in gebruik gesteld, en nog veel meer uiteraard, mar weet zo niet te benoemen wat :wink:
En `s middags was het dan zover, ze gingen em aan de gang slingeren, hier geen cursus voorsmeren luchtpompen tornen, en weet ik wat voor toestanden nog meer .... :mrgreen:
Maar wel een beknopte cursus PC gebruik in de stuurhut 8)
Enfin, het starten voor de 1e keer....


Ik vind dattie netjes draait, ter demonstratie, dat hij toch wel goed uitgelijnd staat even zn aansteker op de draaiende motor gezet :idea:
Afbeelding

Vandaag alleen maar stationair gedraaid, om de stuurwerkpomp weer opnieuw af te stellen zodat we morgen kunnen proef varen.
nog een paar dingen afmaken door de elektricien, en hier en daar n stripje lassen, en dan is het wel klaar van de week.. :!:
Als het meezit zou ik dan vrijdag mn luiken op kunnen halen, we zullen morgen eens bellen als de vaart geslaagd is :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Kolere, wat een herrie... :mrgreen:

Ik heb zo'n vermoeden dat ie niet op alle cilinders aan slaat, dat alle cilinders pas na een paar tellen mee gaan doen.
Dit was ook zo op de "Leidsegracht", daar stond net een nieuwe, electronische 3406 in toen ik er op kwam.
Mijn schipper had me niet gewaarschuwd dat ie op 3 cilinders zou starten, dus ik ging door het plafond en riep dat ie hem maar snel weer stil moest zetten. Dat een koude Cat knikkert wist ik wel, maar zo'n allemachtigs kabaal uit zo'n klein machientje, dat kon nooit goed zijn!
Afijn, het bleek dus zo te horen. Toch heb ik overlegd met de schipper en de technische man om dat eruit te laten halen, want ik had er echt een heel slecht gevoel bij. En zo geschiede bij de eerste controle, lap-top eraan en koudstart-functie uit gezet. Daarna startte ie net zo mooi rond, zomer en winter geen problemen mee gehad. En het torretje draait nog steeds, maar ik meen dat ie al wel eens gereviseerd is. Is nu 14 jaar oud.

Niet te min, erg prettig dat ie meteen aanslaat, geeft toch een goed gevoel. Die knikkerbak gaat je wel weer wat jaren dienen!
Kun jij (of Linda?) ook een filmpje maken tijdens de proefvaart? Lijkt me toch wel leuk en interessant. Vooral ook de geluids-ontwikkeling buiten de MK.

Succes morgen! :D
Binnenvaarder
Berichten: 2475
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Binnenvaarder »

Ik vind het "geluid" nogal meevallen. Van 1974 tot 1978 met een Cat D336 (V8 280 pk, 2000 rpm) gevaren. Die maakte meer kabaal met het opstarten was mijn idee.
Veel plezier met je Cat 🐱 Bram.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Bram, allereerst en van harte: PROFICIAT met deze mijlpaal.

En één ding is zeker:
Iedereen die dit een knikkerbak durft noemen, heeft nog nooit een Cat van 172 pk na het starten met die benzinemotor gehoord.
Of, en dat kan natuurlijk ook, men is het vergeten.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat kan ik me nog goed herinneren 172 pk met bezinemotor starter uit de sleepboot BASTIAAN
Waar mee het ouderlijk schip mee sleepte in de bieten campagnes t.e. m. 1960 een geweldige kar trouwens.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie