Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik zit te denken aan de haven van de papierfabriek van van Gelder in Renkum.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Kees,
Als ik op Google Earth kijk kon je wel eens gelijk hebben, model van de haven op de foto en de site komen aardig overeen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Daar ben ik het 100% mee eens, Kees. De Rijnhaven in Renkum. De loodsen en kranen en de kademuren komen exact overeen met de situatie 1960-1970.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

En de steenfabriek op andere oever, ik dacht het ook toen ik het plaatje zag gisteren toenhet blad binnen kwam, die kraantjes en die kaai.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Op pagina 77 van het Historisch genootschap Redichem is het beeld goed te herkennen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Was gisteren op de fiets langs de Schie > Den Haag. Op de grens met Schiedam kwam ik deze gesloten werf tegen, wat was ook alweer de naam van dit bedrijf?
mvg
Geert
Bijlagen
DSC00519.jpg
DSC00519.jpg (799.25 KiB) 1425 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Scheepswerf De Hoop Geert. Ze hebben daar verscheidene tanker(tje)s gebouwd. Ben er in 1966 op de werf geweest. De Aldabi en Purfina 29 van mijn eerste werkgever zijn er gebouwd. Ook aan Gulf is er geleverd. Naam van de eigenaar wil me even niet te binnen schieten. Iets van Kleinhesselink dacht ik. Er liep een heer Kunst als werfbaas. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

dat is werf de hoop in Schiedam schiekade .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Gevonden op: https://www.echwel-rotterdams.nl/verhale ... eermannen/
Dagelijks werden wij door Van der Weijden of Beijer in een roeiboot overgezet om in Overschie naar school te gaan, samen met de kinderen Bijl van de in 1632 gebouwde boerderij ’s Gravenhuize, de kinderen Klein Hesselink van scheepswerf De Hoop en de kinderen Beijer, neefjes en nichtje van Aart Beijer, die woonden op een schip naast ‘De Hoop’.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Beetje korter, herinnering uit 1966. Gr. Klaas.

Na het lossen bij Paktank gingen we naar het gemeentesteiger achter in de Botlek.
We deden een paar reizen en gingen toen naar de werf. Dat was scheepswerf "de Hoop" achter de Spaanse Polder. In de Schie lagen diverse woonarken die we, achteruit varend, gelukkig allemaal vrij konden houden.
Tijdens het manoeuvreren van de "Engelina" was je net een kraanmachinist. Er stond een 150 pk Bolnes in die een verstelbare schroef aandreef. In het stuurhuis had je drie handels om de zaak te bedienen. Een handel voor de koppeling, één voor de spoed en een kleintje om gas te geven.
Het verblijf aan de werf duurde maar en goede week.
Plaats reactie