Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

Topics die niet of weinig bekeken worden verdwijnen.

Ofschoon in deze draad off topic, wil ik hierover toch wel mijn spijt betuigen.
De vraag die als eerste bij mij opkomt is: Waarom/waardoor verdwijnen deze topics?

En omdat ik het volledig met Pieter eens ben dat er op deze manier toch kennis en weetjes verdwijnen vraag ik me af waar die informatie dan blijft.
Wordt die nog ergens opgeslagen of is het inderdaad weg is weg?

Als ik nu bijvoorbeeld kijk naar het oudste "niet gebruikte" topic over de Tamsa spits, dan staat daar toch informatie in die je volgens mij nooit meer boven water krijgt als je dat zou verwijderen.

Bedenk wel, "We kunnen iets duizend jaar bewaren, maar we kunnen het maar éénmaal weggooien".
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Hier vind je een FORUMARCHIEF.
Een beetje lastig te vinden dus: Neem deze maar.

Verder is Binnenvaarttaal bereid alles wat als een beetje compleet stuk informatie aangeleverd wordt te plaatsen.
Binnenvaarttaal zal blijven bestaan zolang de Vereniging De Binnenvaart zijn website houdt.
Verder is er bij de Koninklijke bibliotheek een kopie van de complete website aanwezig (zegt men).

Een voorbeeld van een stukje forum dat ik persoonlijk naar BVT verhuisd heb is:
De fam. van Leeuwen en het varen met een deklasten stro en vlas.

Als iemand bijv. de mooie afleveringen van 'Beurtvaart' (met toestemming van alle rechthebbenden) tot een redelijk hapklaar geheel maakt, dan kan dat op BVT een plaatsje krijgen.
Helaas heb ik niet de tijd om alles wat ik o zo graag zou willen doen, allemaal zelf te doen, anders was het al gebeurt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Woordenschat.

Bericht door Westeind »

weet je toevallig ook of daar t topic ;"dagje Bram , dagje Leo " in staat, het is hier verdwenen volgens mij ....
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Na het nodige doorklikwerk kom ik hier en daar vind ik het niet?

Misschien even contact op nemen met Jannuh (Zie ook: viewtopic.php?p=433145#p433145)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

Vroeger in de jaren 60 van de vorige eeuw op de scheepsreparatiewerf diverse malen kiezen gezet in tandwielen van open ankerlieren.
Resterend gedeelte van de tand(en) wegslijpen, soms waren er meerdere tanden uitgebroken.
Na het gladslijpen, gaten boren in het tandwiel, schroefdraad intappen en stiften er indraaien, de stiften aan elkaar vastlassen tot 1 geheel, daarna de tand(kies) weer mooi glad in model afslijpen.
Het was een zogenaamde noodreparatie, maar deze tanden(kiezen) waren net zo sterk als de andere bestaande tanden in het tandwiel, zo niet nog sterker. Deze tanden(kiezen) gingen hierdoor jarenlang probleemloos mee.
(allemaal vergane glorie)

P.S.
Jammer als topics lange tijd niet meer worden bezocht, of geen nieuwe postings worden toegevoegd, op den duur verdwijnen.
Nu vraag ik me af, waarom we dan sommige wetenswaardigheden nog posten, als ze toch op den duur weer verdwijnen.
Dit betreur ik ten zeerste, want er is al zo weinig bekend uit de vroegere jaren, omdat we nauwelijks foto's maakten, of iets opschreven, nu is alles gedigitaliseerd, dit moet toch bewaard kunnen worden.
Waarschijnlijk dit te maken met de beschikbare schijfruimte op de server.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Iets van alles wat hier vertelt wordt, tracht ik voor het nageslacht te behouden.
Zie hier bij punt 7.

Ik heb hier op het forum de mensen het hemd van het lijf gevraagd om een verhaal over Rijnsleepvaart te kunnen schrijven. Het resultaat ziet U hier.
Met de Groepletter zijn we ook met zijn allen bezig geweest.
Dus iets van al de kennis blijft bewaard, bovendien zijn er tientallen anderen die met behulp van wat er op het forum staat hun verhalen aanvullen.

DUS GA DOOR MET POSTEN!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 25 apr 2017 22:00 Iets van alles wat hier vertelt wordt, tracht ik voor het nageslacht te behouden.
Zie hier bij punt 7.

Ik heb hier op het forum de mensen het hemd van het lijf gevraagd om een verhaal over Rijnsleepvaart te kunnen schrijven. Het resultaat ziet U hier.
Met de Groepletter zijn we ook met zijn allen bezig geweest.
Dus iets van al de kennis blijft bewaard, bovendien zijn er tientallen anderen die met behulp van wat er op het forum staat hun verhalen aanvullen.

DUS GA DOOR MET POSTEN!
Hallo Pieter,

Heel mooi dat jij alles archiveert, dit vind ik heel belangrijk dat dit gebeurt voor het nageslacht, het forum "De Binnenvaart"is echt een heel mooi forum, zeker het subforum "Binnenvaarttaal" gedeelte is ook aan te bevelen.
Ga hier vooral mee door !
Ik bezoek dagelijks het forum "De Binnenvaart" om te kijken of er nog wijzigen zijn doorgevoerd en bezoek ook regelmatig het subfurom "Binnenvaartaal"

Maar ik vind eigenlijk dat het Binnenvaartforum (Kustvaartforum) het ook hoort te archiveren voor hun leden en het nagelacht en gasten die het forum bezoeken
Klaarblijkelijk gebeurt dit nu dit niet, heel jammer.
Want lang niet iedereen is op de hoogte van het forum : "debinnenvaart.nl" bestaat.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Een aantal 'scheepstypes' of 'soorten', die in de liggers vermeld zijn roepen vragen op.
Dus wat is een:

1. Volksark
2. voorraadbunkerponton
3. voorschakelponton
4. bij Figee Vlaardingen gebouwde vrachtlichter voor de Guinee Petroleum Mij
5. Walaansluitbokponton
6. Werkbak
7, Westlanderaak
8. Westlander akkerschuit
9. Westlanderbok

Ik ben benieuwd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Woordenschat.

Bericht door klipper »

in de zeiltijd werd er werd er wel eens gebruik gemaakt van een OORGAT. Wat was dat?. Gr
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie