Multratug 28 / Bernardus.
Als ik alles goed begrepen heb dan heeft Multraship de Multratug 28 aan Damen terug geleverd omdat ze niet voldeed.
Ze kreeg de naam Experience is meen nog bij Iskes even in dienst geweest en toe naar Portsmouth vertokken.
De Bernardus is door Iskes ook aan Damen terug gegeven waarschijnlijk omdat ze ook niet voldeed.
Onder de nieuwe naam Adventure vertrok ze naar Terneuzen en zou nu bij Multraship in charter zijn.
VREEMD ?
Hank.
Wie weet?
Re: Wie weet?
ooit is een stokanker met dreg of een dreg met stok gekregen zelf ben ik het nooit tegen gekomen maar is dit een bestaand iets of gewoon een verzinsel om een leuke kaarsen standaard te maken ( ik vermoed het laatste) in het oog van de sluiting kan/zit een stadaard geschroefd ( nu ff weg gelaten)
- Bijlagen
-
- stokdreg (2) - kopie.JPG (148.2 KiB) 2127 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie weet?
Wie weet er meer over deze recreatie sleepboot Oeresund:
https://m.botentekoop.nl/motorkruisers/S ... 63/1806412
De vraag is of dat dezelfde is als deze:
https://m.facebook.com/kent.lohmann.3/p ... p_3h&mdf=1
Bij de advertentie staat bouwjaar 1963, volgens de Deense bron zou hij in 1950 in Husum gebouwd zijn? Eerste naam onbekend, daarna Gravanden en vanaf 1992 Oeresund met thuishaven Saltholm. In 2000 verkocht naar Nederland.
Groeten Gerben
https://m.botentekoop.nl/motorkruisers/S ... 63/1806412
De vraag is of dat dezelfde is als deze:
https://m.facebook.com/kent.lohmann.3/p ... p_3h&mdf=1
Bij de advertentie staat bouwjaar 1963, volgens de Deense bron zou hij in 1950 in Husum gebouwd zijn? Eerste naam onbekend, daarna Gravanden en vanaf 1992 Oeresund met thuishaven Saltholm. In 2000 verkocht naar Nederland.
Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Wie weet?
14 brt., 170 apk.
14,98 x 3,50 x 1,95 m.
1963 Husumer Werft, Husum (b.1010) Albert Bonne, Hamburg
1963 HOOGE, Marchsbauamt, Husum
1983 PAUL PETTERS, Paul I.Peters, Hamburg
1985 EGESUND, Niels Henriksen
1987 GRAVANDEN, Dantov (Store Belt Brug project)
1992 ORESUND, Jorgen Holm Christiansen, Frederica
2008 ORESUND, J.Ferns, Spijkenisse.
14,98 x 3,50 x 1,95 m.
1963 Husumer Werft, Husum (b.1010) Albert Bonne, Hamburg
1963 HOOGE, Marchsbauamt, Husum
1983 PAUL PETTERS, Paul I.Peters, Hamburg
1985 EGESUND, Niels Henriksen
1987 GRAVANDEN, Dantov (Store Belt Brug project)
1992 ORESUND, Jorgen Holm Christiansen, Frederica
2008 ORESUND, J.Ferns, Spijkenisse.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Ik zie wel een probleempje, want nummer 1010 en bouwjaar 1963 lijken niet bij elkaar te horen.
Bouwnummer:
1068 (1955)
1229 (1965)
1288 (1971)
1401 (1974)
1419 (1974)
1450 (1977)
1479 (1981)
Bouwnummer:
1068 (1955)
1229 (1965)
1288 (1971)
1401 (1974)
1419 (1974)
1450 (1977)
1479 (1981)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Ja, volgens mijn Deense collega's moet het bouwjaar ook 1950 zijn! Gezien het klinkwerk ook wel logisch..
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19
Re: Wie weet?
Beste mensen,
hier weer een vraag uit Slikkerveer.
Op 28.06.1872 werd bij Scheepswerf M. v.d. Kuil (ook geschreven als Van der Kuijl of Van der Kuyl) te Slikkerveer te water gelaten de stoomsleepboot "Nijmegen". Opdrachtgever: H. v.d. Bout te Nijmegen. Als motor staat aangegeven: 50 ipk.
Mijn vraag:
Heeft iemand de afmetingen van deze sleepboot?
Alvast bedankt voor de reactie(s) !
Mocht je nog nooit van deze werf gehoord hebben (voor mij was dat ook een onbekend terrein.....), voorlopig heb ik al bijna 200 schepen
gevonden die daar gebouwd zijn. Maar er zijn er daar ongeveer 400 gebouwd, dus dat wordt nog even "doorbijten" en misschien nog wel
een paar keer hier op het forum een vraag stellen........
PS:
Voordat jullie misschien denken "dat antwoord kan Huib toch makkelijk in een boek vinden": als gevolg van een zwaar ongeluk in 2016 kan ik niet (zelfstandig) naar een museum / bibliotheek gaan. Gelukkig is er nog internet.....
Groeten,
Huib van Vliet
hier weer een vraag uit Slikkerveer.
Op 28.06.1872 werd bij Scheepswerf M. v.d. Kuil (ook geschreven als Van der Kuijl of Van der Kuyl) te Slikkerveer te water gelaten de stoomsleepboot "Nijmegen". Opdrachtgever: H. v.d. Bout te Nijmegen. Als motor staat aangegeven: 50 ipk.
Mijn vraag:
Heeft iemand de afmetingen van deze sleepboot?
Alvast bedankt voor de reactie(s) !
Mocht je nog nooit van deze werf gehoord hebben (voor mij was dat ook een onbekend terrein.....), voorlopig heb ik al bijna 200 schepen
gevonden die daar gebouwd zijn. Maar er zijn er daar ongeveer 400 gebouwd, dus dat wordt nog even "doorbijten" en misschien nog wel
een paar keer hier op het forum een vraag stellen........
PS:
Voordat jullie misschien denken "dat antwoord kan Huib toch makkelijk in een boek vinden": als gevolg van een zwaar ongeluk in 2016 kan ik niet (zelfstandig) naar een museum / bibliotheek gaan. Gelukkig is er nog internet.....
Groeten,
Huib van Vliet
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 sep 2014 15:19
Stoomsleper / IJsbreker "Hercules"
Beste mensen,
Opnieuw een vraag:
Op 26 maart 1891 werd er bij de scheepswerf "De Industrie" te Slikkerveer de stoomsleepboot "Hercules" te water gelaten voor de
Slikkerveersche Sleepdienst Mij. (later P. Smit). Het speciale van deze sleper: behalve voor het "normale sleepwerk" was deze sleper ook speciaal uitgerust om in voorkomende gevallen dienst te doen als ijsbreker.
Heeft iemand gegevens van deze sleper/ijsbreker?
Alvast bedankt.
Huib van Vliet.
Opnieuw een vraag:
Op 26 maart 1891 werd er bij de scheepswerf "De Industrie" te Slikkerveer de stoomsleepboot "Hercules" te water gelaten voor de
Slikkerveersche Sleepdienst Mij. (later P. Smit). Het speciale van deze sleper: behalve voor het "normale sleepwerk" was deze sleper ook speciaal uitgerust om in voorkomende gevallen dienst te doen als ijsbreker.
Heeft iemand gegevens van deze sleper/ijsbreker?
Alvast bedankt.
Huib van Vliet.
Re: Wie weet?
S.slb. HERCULES 1892-1913 (046)
Bouwjaar: 1892. Werf: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf “De Industrie” van P. Smit Jr., Slikkerveer. Bouwnummer: 107.
LoaxLllxbxhxdg.: 22,95 x - x 5,38 x - x 2,75 meter, Waterverplaatsing: 30,590 ton.
Ketel: 2x 1 vuurs De Industrie uit: 1891 V.O.: 80 m2. Werkdruk: 10,54 atm.
Ketel: 2x 1 vuurs P. Smit Jr., nr. 296 uit 1914 V.O.: 98 m2. Werkdruk: 13 atm.
Ketel: 2x 1 vuurs H.J. Kopman uit: 1913. Inbouw: 1934 V.O.: 107 m2. Werkdruk: 13,4 atm. (uit de BLANKENBURG)
Machine: 1x 2 cil. Compound: P. Smit Jr. uit 1891. Inbouw: 1891. Vermogen: 50 npk.
Machine: 1x 2 cil. Compound: P. Smit Jr. uit 1952. Inbouw: 1952. Vermogen: 350 ipk. Op: 1x Schroef.
Brandmerk: 8328 Rott. 1913
Brandmerk: 8397 B Rott. 1953
Meetbrief: R.209 – 02-11-1899
Meetbrief: R.8614 – 07-04-1932
Meetbrief: R.18905 – 15-12-1952
00-00-1892 HERCULES/Nederlandsche Stoomsleepdienst, Rotterdam.
00-11-1889 HERCULES/Nederlandsche Stoomsleepdienst van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1906 HERCULES/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1909 HERCULES/P. Smit Jr., Rotterdam.
23-12-1912 HERCULES/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
08-06-1913 DUITSCHLAND (1) (8328 Rott. 1913)/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1942 DUITSCHLAND (1)/C.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-02-1945 Gevorderd door de Duitsers.
05-05-1945 Terug naar eigenaar.
12-10-1945 DENEMARKEN (2)/C.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
11-03-1949 Tijdens assistentie aan s.s. NABOLAND voor de Merwehaven gekapseisd.
29-04-1949 Geborgen en hersteld en weer in de vaart genomen.
20-07-1956 Voor de sloop verkocht aan Fa. Rijsdijk, Hendrik Ido Ambacht.
26-07-1956 Teboekstelling doorgehaald.
Bouwjaar: 1892. Werf: N.V. Machinefabriek & Scheepswerf “De Industrie” van P. Smit Jr., Slikkerveer. Bouwnummer: 107.
LoaxLllxbxhxdg.: 22,95 x - x 5,38 x - x 2,75 meter, Waterverplaatsing: 30,590 ton.
Ketel: 2x 1 vuurs De Industrie uit: 1891 V.O.: 80 m2. Werkdruk: 10,54 atm.
Ketel: 2x 1 vuurs P. Smit Jr., nr. 296 uit 1914 V.O.: 98 m2. Werkdruk: 13 atm.
Ketel: 2x 1 vuurs H.J. Kopman uit: 1913. Inbouw: 1934 V.O.: 107 m2. Werkdruk: 13,4 atm. (uit de BLANKENBURG)
Machine: 1x 2 cil. Compound: P. Smit Jr. uit 1891. Inbouw: 1891. Vermogen: 50 npk.
Machine: 1x 2 cil. Compound: P. Smit Jr. uit 1952. Inbouw: 1952. Vermogen: 350 ipk. Op: 1x Schroef.
Brandmerk: 8328 Rott. 1913
Brandmerk: 8397 B Rott. 1953
Meetbrief: R.209 – 02-11-1899
Meetbrief: R.8614 – 07-04-1932
Meetbrief: R.18905 – 15-12-1952
00-00-1892 HERCULES/Nederlandsche Stoomsleepdienst, Rotterdam.
00-11-1889 HERCULES/Nederlandsche Stoomsleepdienst van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1906 HERCULES/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1909 HERCULES/P. Smit Jr., Rotterdam.
23-12-1912 HERCULES/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
08-06-1913 DUITSCHLAND (1) (8328 Rott. 1913)/N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-01-1942 DUITSCHLAND (1)/C.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
01-02-1945 Gevorderd door de Duitsers.
05-05-1945 Terug naar eigenaar.
12-10-1945 DENEMARKEN (2)/C.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr., Rotterdam.
11-03-1949 Tijdens assistentie aan s.s. NABOLAND voor de Merwehaven gekapseisd.
29-04-1949 Geborgen en hersteld en weer in de vaart genomen.
20-07-1956 Voor de sloop verkocht aan Fa. Rijsdijk, Hendrik Ido Ambacht.
26-07-1956 Teboekstelling doorgehaald.