Het nieuws van 2017.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

Dat hele ferry gebeuren op het Wad tussen Harlingen en Vlieland / Terschelling stinkt m.i. aan alle kanten.
Waarom wordt de één constant de hand boven het hoofd gehouden terwijl men de andere al watertrappelend laat verzuipen ?.
Zijn we een bananenrepubliek geworden ?. Ongelofelijk, is dit politiek Nederland in de 21e eeuw ???.

m.v.g., Roy
Binnenvaart
Berichten: 28401
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

Donderdagochtend rond 9 uur voer het gigantische olieplatform ‘Western Isles’ op het Heavy Lift schip ‘Xin Guang Hua’ het Calandkanaal van Rotterdam binnen.

VIDEO: Gigantisch olieplatform vaart Rotterdam binnen
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
OLAU-ferry-liefhebber
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
Locatie: Deventer

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door OLAU-ferry-liefhebber »

In aanvulling op het bericht van vandaag waarin Rederij Waddentransport door plannen van Gemeente Harlingen ernstig in de bedrijfsvoering zou worden gehinderd, c.q. onmogelijk gemaakt:

Rederij Waddentransport schrijft er over op hun website: https://www.waddentransport.nl/

De tekst van het artikel:
Harlingen met mond vol tanden in rechtszaak Willemshaven

11 april 2017

HARLINGEN De gemeente Harlingen kon gisteren bij de Raad van State geen enkel cijfer of recent onderzoek overleggen waaruit de behoefte aan een nieuwe jachthaven in de Willemshaven blijkt.

Het hoogste rechtscollege boog zich over de juistheid van het bestemmingsplan op verzoek van Rederij Wadden Transport van Fred Lakeman. Voor hem is er in de nieuwe plannen voor de Willemshaven geen plek meer, vindt de gemeente.

Maar een goede onderbouwing hiervoor lijkt te ontbreken. Op de vraag of er voldoende gekeken is naar Lakemans belangen, stond de gemeeente met de mond vol tanden. Ondanks aandringen van Terschelling, Vlieland, en het ministerie van Defensie om Lakeman een ligplaats te gunnen, gaf het Harlinger gemeentebestuur niet thuis. Volgens Lakeman is de jachthaven een prestigekwestie van het bestuur geworden. Dat heeft de hakken in het zand gezet en kan blijkbaar alleen nog door de Raad van State worden teruggefloten.

Op kritische vragen van de Raad had de gemeente niet echt duidelijke antwoorden. Dat de havendienst en het loodswezen een ligplaats hadden afgewezen was de gemeente woordvoerder onbekend. Over de kosten van een verplaatsing van Wadden Transport wist hij niets.

Lakeman wil garanties van de gemeente en niet langer op de schopstoel zitten. Hij vindt het gevaarlijk om naast een jachthaven afgemeerd te liggen. Verder wees hij op de monopoliepositie die Doeksen zou krijgen als hij niet kan terugkeren.

Rechter Janny Krannenburg riep gemeente en Lakeman op om zo snel mogelijk om tafel te gaan zitten. Binnen zes tot twaalf weken doet zij uitspraak.
Binnenvaart
Berichten: 28401
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

In de scheepvaart pakken niet alle nieuwe technologische ontwikkelingen even goed uit. Sommige revolutionaire ideeën doen het pas goed als ze in een museum zijn beland. Drie voorbeelden.

3 maritieme missers
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door jan de waard »

Daar kunnen ze de whaletale nog aan toe voegen.
grt Jan
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

Ja, hoe is dit eigenlijk afgelopen ?.
Dat we er niets meer over horen spreekt natuurlijk wel boekdelen, maar hoe zit het dan met de eigenaar van het schip !?

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Worden hier geen twee systemen door elkaar gehaald? De O-Foil van Goris en Heuts die op de spits Triade werd getest en het Whale-Tail project - een tail is een staart en een tale is een sprookje, al zou dat laatste volgens sommige, wat minder optimistische mensen hier misschien ook wel passen. :wink:

Hoe het ook zij: het veelbelovende project van Bas Goris en Patrick Heuts is in 2015 definitief ter ziele gegaan en hun voor dit project opgezette bedrijf is geliquideerd. De schipper van de Triade zit inderdaad met de brokken, letterlijk en figuurlijk. Alle garanties die hij had, zoals alle aanpassingen naarmate het systeem werd verbeterd en de garantie dat het schip 35 jaar in de vaart zou worden gehouden zijn eveneens in rook opgegaan. Er is geen bedrijf meer, dus ook geen garanties. Hij procedeert verder met de verzekeringsmaatschappij, maar hoe dat afloopt zullen we wel nooit meer horen omdat dat niemand ook maar iets kan schelen.
Toch jammer, want het was en is een veelbelovend systeem. Het is ook niet ter ziele gegaan omdat het niet werkte, maar puur omdat de eerste proefvaart niet echt een succes was en de financiering daarna opdroogde.

Bij het whale-tail systeem is dat anders. Dat is van de Noren, van de Norwegian University of Science and Technology (NTNU) en het Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt AS (MARINTEK) en wordt gesteund door Rolls Royce die al heel lang met beide instituten samenwerkt. Dat is een project van de lange adem waarbij geld veel minder een rol speelt. Een van de vele projecten van Rolls Royce op scheepvaartgebied. Dat zit bij dezelfde mensen die ook hard werken aan de eerste onbemande schepen die er écht gaan komen. Aan zo'n whale-tailproject wordt misschien door een aantal mensen rustig doorgewerkt, misschien ligt het ergens in de la om op een geschikt moment weer tevoorschijn te worden gehaald.
-------------------------------
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de uitleg Theo.
Wel vreemd dat ik er zo weinig van blijk te weten. In die zin, hoe het verloop van beide systemen is.
Wekelijks lees ik de Schuttevaer en om de week de Binnenvaartkrant dan wel de Scheepvaartkrant :!: :roll: .

m.v.g., Roy
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Theo Horsten »

-------------------------------
Schuttevaer heeft vorig jaar uitvoerig bericht over het ter ziele gaan van O-Foil. Whale-tail is wat minder in het nieuws, maar wie weet komt dat wel weer eens terug. Dergelijke ontwikkelingen gaan langzaam, verdwijnen soms een lange tijd, om plotseling terug te keren en een succes te worden. Wat dacht je van de bijlboeg? Ziet er misschien niet "mooi" uit, maar het werkt, terwijl het al zo oud is als de oude slagschepen van de Eerste Wereldoorlog.

Er zijn van die ontwikkelingen waar we nauwelijks van horen. Wat bijvoorbeeld te denken van het Mitsubishi Air Lubrication System? Ook bekend als MALS. Vooral bestemd voor brede schepen met relatief weinig diepgang, wat vooral geldt voor zeer grote containerschepen en de drijvende pretparken. Wärtsilä investeert daar stevig in. Er wordt een doorlopende stroom luchtbelletjes onder het vlak gepompt wat aanzienlijk minder wrijving geeft. Het is geïnstalleerd op de Quantum of the Seas van de Caribean Cruise Line en levert daar bij een speed van 20 knopen een brandstofbesparing van 6 tot 8 procent op. Dat scheelt een slok op een borrel en centen op de dollar. De Denen ontwikkelen een soortgelijk systeem.
Zo blijft er altijd actueel scheepvaartnieuws te melden. :wink:
-------------------------------
Binnenvaart
Berichten: 28401
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Het nieuws van 2017.

Bericht door Binnenvaart »

Het O-foil-avontuur is definitief voorbij. Dat meldt schipper Harm Bathoorn van de spits Triade, het enige schip ter wereld dat met de revolutionaire vleugelvoortstuwing is uitgerust.

O-foil eindigt met panne
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Gesloten