Wat Roy hierboven aangeeft klopt wel met wat ik er van weet Klaas.
De put 1016 is begin jaren 70 aangelegd omdat er geen zand meer mocht worden gewonnen op de grote rivieren en men over moest op zeezand.
Er waren genoeg hoppers voorhanden die de vaargeul naar Rotterdam op diepte hielden en die hun geladen zand in de put konden klappen zoals Roy al aangaf.
De Adamas heeft de put thv 1016 gecutterd en het zand wat daarbij vrijkwam opgespoten op de wal.
Er staan meer foto's van het stort aldaar op dit topic.
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Mosa krijgt weer een "bekkie" zand op de put 1016
KarelRe: Boele en Oosterwijk.
Roy en Karel, Bedankt voor de antwoorden. Een depot voor nat zand dus. Gr. Klaas.
Re: Boele en Oosterwijk.
Nog even terugkomend op de foto van de Adamas.
Vanmiddag zag ik dat achterop langszij de Adamas een sleepboot lag.
Ik dacht aan de Adma van Kooren.
Iemand een idee?
Vanmiddag zag ik dat achterop langszij de Adamas een sleepboot lag.
Ik dacht aan de Adma van Kooren.
Iemand een idee?
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Hallo Roy,Roy schreef: ↑29 mar 2017 10:22 Dat bij Rood 1016 zand gezogen werd had alles te maken met het feit dat met grote regelmaat hopperzuigers dwars voor de "Ahoy" kwamen te liggen om er vervolgens hun lading te laten klappen. Zo was er altijd voldoende zand om de Rotterdamse zandhonger te stillen. Zelf heb ik er diverse malen met "The Solent" ook geklapt. Ook andere hopperzuigers die in het onderhoudswerk zaten klapte dwars voor de zuigpijp van de "Ahoy".
Kortom het was gewoon een kunstmatige zandput.
m.v.g., Roy
Maar voor alle duidelijkheid: de hoppers voeren met opgezogen slib uit de havens naar het stort op zee en namen elders op ze schoon zand in wat na binnenkomst boven de put werd geklapt.
Groet,
Kees
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Het zou best de Adma kunnen zijn Hans, even ter vergelijking een foto van de Adma uit die tijd.Dat witte koppie en de locatie naam.
Karel
Wat betreft het storten van " baggerslib" in de put 1016 zoals Roy zei, dat gebeurde nog in het begin van die fase. De hele discussie over verontreinigde havenslib stond nog in de kinderschoenen c.q. kwam net op gang. Karel
Re: Boele en Oosterwijk.
discussie over verontreinig
Toen der tijd vaarde er een buiten om Oranje geverfde kuster , misschien Lenhkering . Die deet 2 reisjes per dag van uit Rotterdam naar een stuk buiten de Hoek 7 daagen per week om sterk verontreinigde troep op zee te loozen
Toen der tijd vaarde er een buiten om Oranje geverfde kuster , misschien Lenhkering . Die deet 2 reisjes per dag van uit Rotterdam naar een stuk buiten de Hoek 7 daagen per week om sterk verontreinigde troep op zee te loozen
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Boele en Oosterwijk.
De ADMA vaart op de laatste foto langs de Lloydkade.
En er voer ook een afvalverbrandingschip met de toepasselijke naam VULCANUS.
Groet, Kees.
En er voer ook een afvalverbrandingschip met de toepasselijke naam VULCANUS.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Boele en Oosterwijk.
Die gele coaster was de Käthe H. Er was ook een kleinere zwart met blauwe, de Laumühlen. Net als met de Vulcanus en de Matthias is er aandacht aan besteed op het Kustvaartforum. Dacht onder het topic Vuilverbrandingsschepen. Gr. Klaas.
Re: Boele en Oosterwijk.
Nog even over dat klappen in de zandput bij Rood 1016.
Ik heb ook voor de stad gebaggerd, maar dat werd maar weinig naar buiten gebracht hoor !. De vaarafstand was veel te groot. Men had voor het baggerwerk de Maasbodem natuurlijk allang gepeild en zo in kaart gebracht. Buiten ondiepten waren er ook gaten. Boven die gaten werden het opgebaggerde slib net zo vrolijk weer geklapt !. Er zat wel erg veel troep in de zuigkop in die tijd. Brommers, wasmachines, fietsen en vooral veel draden moesten dan verwijderd worden. Het kon zomaar dat de "Dolfijn" van Van der Tak wel drie keer in de week langszij kwam om al die bende op te halen.
Waren we lager in de Nieuwe Waterweg aan het zuigen kwam het wel vaak voor dat we naar de Indusbank bij de boei gingen klappen. Dat was net even ten noorden van Hoek van Holland. Ook werden in de Waterweg gaten in de bodem opgevuld door er boven te klappen. Voor de rest was het met schoon zand gewoon dwars voor de "Ahoy" klappen.
m.v.g., Roy
Ik heb ook voor de stad gebaggerd, maar dat werd maar weinig naar buiten gebracht hoor !. De vaarafstand was veel te groot. Men had voor het baggerwerk de Maasbodem natuurlijk allang gepeild en zo in kaart gebracht. Buiten ondiepten waren er ook gaten. Boven die gaten werden het opgebaggerde slib net zo vrolijk weer geklapt !. Er zat wel erg veel troep in de zuigkop in die tijd. Brommers, wasmachines, fietsen en vooral veel draden moesten dan verwijderd worden. Het kon zomaar dat de "Dolfijn" van Van der Tak wel drie keer in de week langszij kwam om al die bende op te halen.
Waren we lager in de Nieuwe Waterweg aan het zuigen kwam het wel vaak voor dat we naar de Indusbank bij de boei gingen klappen. Dat was net even ten noorden van Hoek van Holland. Ook werden in de Waterweg gaten in de bodem opgevuld door er boven te klappen. Voor de rest was het met schoon zand gewoon dwars voor de "Ahoy" klappen.
m.v.g., Roy