Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

van: www.kustvaartforum.com
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Zeepaardje »

Johan Spek uit Anna Paulowna:

Sinds 2 jaar verzamel ik Buisman's GS blikjes en artikelen. U weet wel, die blauwe blikjes gebrande suiker voor bij de te zetten koffie.
Zodoende zie ik steeds, (o.a. op Marktplaats) afbeeldingen van schepen van Buisman voorbij komen. Als gepensioneerd marineman, (36 jaar gediend als Wapenelektronicamonteur met 10 varende plaatsingen op Hr. Ms. schepen), steeg mijn interesse in de Buisman schepen en wilde ik weten welke schepen Buisman heeft gehad. Nou dat heb ik geweten. Ik heb het internet, voor zover mogelijk, leeg geplukt. Heb nu 2 mappen met informatie en (te weinig) afbeeldingen. Naast de afbeeldingen, (op het forum zie ik dat veel afbeeldingen niet opvraagbaar zijn), ben ik op zoek naar de afbeeldingen van het Buisman rederij-logo. Dat zag ik op de schoorsteen van m.s. Geertje Buisman (de reuzin van Zwartsluis). Op dit forum vond ik Uw bijdrage, (05 jan. 2015 als Re: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf, Amsterdam), van het logo gescand uit De Blauwe Wimpel 1959 blz. 300, zijnde het logo van de N.V. Kustvaart Onderneming Zwartsluis, Zwartsluis. Precies wat ik zocht.
Echter, bestaat dit ook in kleur? En waarom is de positie van de rode en witte segmenten van het logo op het m.s. Francois Buisman anders dan die op het m.s. Geertje Buisman?
Klembord01.gif
Klembord01.gif (267.87 KiB) 12597 keer bekeken
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wie weet?

Bericht door Zeepaardje »

Hierbij een overzicht van schepen die van Buisman, Zwartsluis waren. Tenminste, voor zover ik dat heb kunnen nagaan.
Heeft iemand daar nog aanvullingen of verbeteringen op?
Klembord03.gif
Klembord03.gif (54.76 KiB) 12535 keer bekeken
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wie weet?

Bericht door Zeepaardje »

Op de boeg van o.a. de HERMAN BUISMAN en de ROELOF BUISMAN staat een beeldmerk.
Een Zwarte cirkel met daarin 4 kwadranten, afwisselend Rood en Wit met daar overheen een Zwarte "Z".
(Waarschijnlijk de Z van Zwartsluis).
De plaats van de Rode en Witte kwadranten is op beide schepen verschillend.
Heeft iemand een idee waarom?
Klembord02.gif
Klembord02.gif (124.37 KiB) 12531 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Ben »

De vermeldingen in Moormans Jaarboek 1955 en 1964.
buisman mmj 1955.jpg
buisman mmj 1955.jpg (101.75 KiB) 12494 keer bekeken
buisman mmj 1964.jpg
buisman mmj 1964.jpg (73.79 KiB) 12494 keer bekeken
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Ben,
Hartelijk dank voor deze aanvullende informatie. Ik ken de Moormans jaarboeken niet.
Haal mijn info o.a. van : Stichting Maritiem-Historische Databank , van Shipspotters.nl/SOTD en het forum Kombuispraat.
Kreeg ook geen goed zicht op de Manager/Owner verdeling van de Buisman-vloot.

Vwb. de schoorsteen-, en boeglogo's ben ik nog niet verder gekomen.
Voor evt. maatschappij-vlaggen, heb ik op internet nog gezocht in: House flags of Shipping Companies (The Netherlands), maar daar staan geen vermeldingen in van een aan Buisman gerelateerd item.

Mvg. Zeepaardje
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Gert Schouwstra »

Er waren nogal wat Buisman schepen. De eerste Buisman vestigde zich rond 1600 als schipper in Zwolle. Na 7 generaties voeren ze nog, maar het waren ook fabrikanten. O.a. bekend van de kruiden die bij de koffie gedaan werden, maar de familie Buisman had ook nog twee steenfabrieken aan de IJssel en een boterhandel in Grouw. Ze hadden een mooie vloot coasters en Rijnschepen, die hieronder staat:

De vloot bestond uit o.a.:
Derk Buisman (1956), nieuwbouw binnenschip
Gesina Buisman (1961) nieuwbouw binnenschip
Roelof Buisman (1954), de eerste nieuwbouw coaster
Herman Buisman (1955), nieuwbouw coaster
Geertje Buisman (1958), nieuwbouw coaster
Francois Buisman (1949), coaster in 1963 aangekocht
Nanning Buisman (1949), coaster in 1963 aangekocht
Dan was er nog de coaster Arent, in 1921 gebouwd om stenen van Antwerpen naar Londen te vervoeren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Gert,
Jouw lijstje heb ik, enkele weken geleden, gebruikt om een begin te maken met het overzicht van, wat ik dan maar ben gaan noemen, de Buisman-vloot. (zie mijn postings hierboven).
De AREND was gebouwd als Zeelichter met de naam R.A.S.M. II (1921), dus zonder motor, en ging mbv. een sleepboot van Antwerpen naar Londen v.v., soms met nog een andere Lichter erbij. (Rotterdamse Algemeene Scheepvaart Maatschappij, R.A.S.M.).
In 1936 door Van Goor & Spiekman te Zwartsluis voor Buisman verbouwd tot Motorschip.
In 1937 kwam m.s. SERVUS, (ex RANSEL, 1933) erbij.

Als je iets weet omtrent de schoorsteen-, en boeglogo's van de Buisman schepen, dan verneem ik dat graag van je.

Mvg. Zeepaardje.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat is inderdaad heel vreemd.
Van de ROELOF BUISMAN bestaan foto's met in het boeglogo de rode vlakken rechtsonder en linksboven en op een andere foto van hetzelfde schip zie je dan in de schoorsteen de rode vlakken linksonder en rechtsboven. Zou het een soort rederijgrap geweest zijn?

Ik heb nog een theorie. in de vlag en het wapen van Zwartsluis staan allemaal rode en witte blokken:
Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat Buisman daar een stuk uitgehaald heeft en vervolgens voor zijn mensen een instructie als gemaakt als: "Je neemt vier blokken uit het midden van het wapen en daarbovenop komt een zwarte Z". Die instructie kun je dan als scheepsschilder op twee manieren uitleggen.

De NANNING BUISMAN (1949) had overigens een iets ander boeglogo op de kop staan. Niet rond, maar in de vorm van een wapenschild met de vier blokken er op. Rood zat linksonder en er stond een zwarte B op. Dat kwam omdat het schip ook als MERAK-N van 1949 tot 1963 met een gelast wapen op de kop had rondgevaren. Die vorm is dus gewoon overgeschilderd, maar waarom een B en niet een Z?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Gert Schouwstra »

In elk geval een leuke afbeelding van de MERAK-N, met dank aan shipstamps.co.uk.
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Kustvaart Onderneming Zwartsluis N.V.

Bericht door Tinus Brand »

Boeg Logo,

Kan in de loop der jaren ook wel eens in de menie hebben gestaan en de matroos op de stellingplank had 2 potjes verf bij zich, een witte en een rode
en je raad het al.... hij wist het ook niet precies.
Ik heb op de Gersom 1958 gevaren en daar stond de seinvlag L op de kop, en de ene keer was het wel goed; aan de stokzijde geel boven en zwart onder en een andere keer had de matroos het precies andersom gedaan, maar er ook ooit iemand geweest die er horizontaal groen-wit-groen van had gemaakt, de kleuren van Carebeka, ook daar zijn foto's van.

Met groet Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Plaats reactie