Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Sakina Martine

De motortrawler KW32 Sakina Martine is voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk onder bouwnr 489 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge.

De Sakina Martine kwam op 19 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 272 bruto ton.
Afmetingen: 41,67/39,36 x 7,32 x 3,51 m.
De hoofdmotor was een 6 cilinder Deutz van 750 pk.

In 1973 is de Sakina Martine overgenomen door T. van der Keulen uit Urk en kreeg de naam Cornelis Lubbetje UK201. In 1975 is het schip afgevoerd vanwege sanering.

Jan
Bijlagen
KW32-Sakina-Martine_150kB.jpg
KW32-Sakina-Martine_150kB.jpg (147.97 KiB) 5465 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX680-Dusseldorf2_150kB.jpg
BX680-Dusseldorf2_150kB.jpg (148.03 KiB) 5440 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
• SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
• SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
• SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
• SCH120 Poseidon (1973)
• SCH90 Onderneming I (1973)
• SCH21 De Hoeker (1974)
• VL89 Monica (1974)
• SCH108 Onderneming II (1974)
• SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan
Bijlagen
IJM36-Egmond2_150kB.jpg
IJM36-Egmond2_150kB.jpg (147.46 KiB) 5405 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »


IJM82 Rotterdam


De motortrawler IJM82 Rotterdam is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000pk.

Geschiedenis:
1941: te waterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjarer UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180pk

Jan
Bijlagen
IJM82-Rotterdam_150kB.jpg
IJM82-Rotterdam_150kB.jpg (146.76 KiB) 5365 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH250 L.R. Koolemans Beijnen

De motortrawler L.R Koolemans Beijnen is in 1964 onder bouwnr. 189 gebouwd bij de Dok & Scheepsbouw Mij te Makkum in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn, Verre Visserij Maatschappij te Scheveningen.
Het schip kwam 2 februari 1965 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,88 m
Hoofdmotor: 8 cil. MWM dieselmotor met een vermogen van 1300 pk

Geschiedenis:
In 1965 is het schip uitgeschreven wegens vertrek naar Zuid Afrika.
In 1966 weer terug in Nederland en opnieuw ingezet voor de visserij.
In 1975 afgevoerd.

Jan
Bijlagen
SCH250-LR-Koolemans-Beijnen.jpg
SCH250-LR-Koolemans-Beijnen.jpg (145.91 KiB) 5354 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d.Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland

Jan
Bijlagen
SCH333-Oceaan_150kB.jpg
SCH333-Oceaan_150kB.jpg (146.67 KiB) 5322 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GO20 Maria

De kotter GO20 Maria is in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk bouwnr. 87 en is afgebouwd bij Maaskant in Stellendam bouwnr. 450 voor rekening van Hellegat B.V. uit Goedereede.
Afmetingen:
39,45 x 8,50 x 4,70 m, diepgang: 3,8, inhoud: 405 BRT
Motor:
Dieselmotor Stork Werkspoor met een vermogen van 1998pk (1471 kW)

Geschiedenis:
2003 tenaamstelling vof. A.C. Groenendijk en zonen uit Goedereede.
10-2010 bij Maaskant in Stellendam een nieuwe dieselmotor ingebouwd fabrikaat. Stork Wärtsilä uit 2010 met een vermogen van 1998 pk (1471 kW).
23-9-2012 om 17.30 uur 65 km ten noord westen van Den Helder in aanvaring gekomen met een platform, flinke kopschade en kromme giek.

Prettige kerstdagen.

Jan
Bijlagen
GO20-Maria_150kB.jpg
GO20-Maria_150kB.jpg (146.52 KiB) 5280 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud: 580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan
Bijlagen
GY448-Isernia_150kB.jpg
GY448-Isernia_150kB.jpg (148.54 KiB) 5007 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Hull fish market

Op het schilderij ligt links de trawler H116 St Dominic afgemeerd. Het lossen van de trawler door de losploeg is gedaan en op de voorgrond liggen nog de metalen vaten (kits) waarin de vis naar de markt werd vervoerd.

Jan
Bijlagen
Hull-fish-market_150kB.jpg
Hull-fish-market_150kB.jpg (148.21 KiB) 3816 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM9 Haarlem

De motortrawler Haarlem is in 1961 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van de rederij NV Visserijonderneming voorheen J.C. Pronk te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 14 februari 1961 en het schip kwam op 17 juni van datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip van de Haarlem is de IJM37 Delft welke een jaar eerder bij dezelfde werf is gebouwd ook voor rekening van dezelfde rederij.

bruto inhoud: 311 ton
afmetingen: lengte 41,31/40,62 m breedte 7,24 m holte 3,87 m
machine: 8 cylinder dieselmotor Deutz met een vermogen van 1000 pk

Geschiedenis:
1972: verbouwing achterschip voor uitoefenen pelagische visserij
1975: afgevoerd als visserijschip
1980: verkocht naar Ghana
1981: als Kumasi in de vaart voor Continental African Maritime Co Ltd te Takoradi (Ghana)

Jan
Bijlagen
IJM9-Haarlem_n150kB.jpg
IJM9-Haarlem_n150kB.jpg (137.67 KiB) 3359 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie