Havenslepers in Rotterdam

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Jan van der Doe »

Als ik wat overneem uit een boek Joop en doe dat bijna dagelijks
sluipt dat altijd in mijn hoofd van "zou het wel goed zijn".
Maar zo weinig lezers reageren en dan neem ik maar aan dat het goed is.
Ik ben al sinds 1972 weg uit Nederland en de scheepvaart, dus al mijn
info komt van anderen.
In ieder geval hartelijk dank voor je reageren.

Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door joop 1 »

Ja Jan je mag verwachten dat ze hun werk goed doen ze geven die boeken ook niet weg maar die dingen gebeuren nu eenmaal dus gewoon doorgaan met fotos plaatsen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Robert Delhaye »

Ik wist het toevallig van Bolnes maar deze motorenfabrikant maakte het zelf ook niet gemakkelijk. Ik heb net nog eens in de brochures gekeken van de Bolnes VKL en VDL motoren. Daar staan afbeeldingen in, en aantal cilinders, en pk's, toerental, maar... nergens iets te bekennen over 2- of 4-takt...
Toch zou je eigenlijk verwachten dat deze Bolnes VDL motoren 4-takt zouden zijn, toen ze op de markt kwamen waren deze V-diesels met drukvulling toch modern, zo levert de Bolnes VDL V-20 continu 1500 pk bij 475 toeren per minuut, niet echt een toerental passend bij een ouderwetse motor. In een tweetal duwboten van de rederij Imperial, de "Herkules (nummers ben ik even kwijt), de laatste twee grote ex-Mannesmann duwboten, met drie x 1700 pk. Die zullen toch niet zo vervuilend zijn, anno 2016, want ze varen geloof ik nog steeds. Toch zeggen velen dat 4 takt enkel werkend schoner zou zijn.
Tja, boeken... 2 en 4 takt wordt geloof ik, wel vermeldt bij zeegaande schepen, minder in de binnenvaart, op Zwitserland na, waar men in lijsten van binnenvaartschepen wel steevast dit onderscheid ziet.

Na de verbouwing kreeg de "Hendrik P. Goedkoop", en haar zusterschepen, een Aquamaster onder de boeg van 500 pk, zodat het totaal vermogen op 1400 pk kwam, en de trekkracht steeg naar 20 ton.

vriendelijke groet,
Robert
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door joop 1 »

ik denk dat iedereen die vaart wel weet dat bolnes en de oude gm tweertact is t .komt vrij veel voor dat men het door elkaar haalt maar dan kan je het er beter niet bij zetten zo kocht ik heel veel jaren terug het boekje terneuzen sleepboot haven en daar sprak de schrijver over de 545 deutz vm voor de kenners de blauwe deutz dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en zo voorbeelden zat gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Roy »

Het klopt precies wat Joop stelt, want zo ligt het gewoon.
Nu zou het wel kunnen dat in de "Zeepaard" een 4 takt G.M. staat. G.M. is n.l. later 4 takt karren gaan bouwen, maar wanneer ze hier mee begonnen zijn weet ik weer niet. Als dit wel bekend is en het jaar van hermotorisering van de "Zeepaard", valt daar uit op te maken of deze G.M. nog de oude 2 takt versie is, of dat het de nieuwe 4 takt motor is.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Jan van der Doe »

Roy,
De GMC in de Phoenix werd er in 1975 ingezet.

Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door joop 1 »

is bekend Jan is gewoon een G M en dat zijn tweetact motoren zoals in veel van de ex rooie dienst boten zijn geplaatst zijn helemaal geen verkeerde motoren ze worden nu niet meer gemaakt als 2 tact te vervuilend ik denk dat het een van de meest draaiende motoren is geweest in de binnenvaart ook de usa navy had veel G M maar dat waren geen detroit G M maar cleveland G M die waren veel groter gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jur Kaspers
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 okt 2009 15:40

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Jur Kaspers »

Vandaag gezien de "SD JACOBA"
in de opvaart t/h Spijkenisse.

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN2218 (Medium).JPG
DSCN2218 (Medium).JPG (243.44 KiB) 1720 keer bekeken
DSCN2219 (Medium).JPG
DSCN2219 (Medium).JPG (247.04 KiB) 1720 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Ben »

Mariner schreef: INDUS 8884830: 23-10-1964 opgeleverd door N.V. Dok- en Werf Mij. Wilton-Fijenoord, Schiedam (784) als DRYDOCK aan N.V. Dok- en Werf Mij. Wilton-Fijenoord, Schiedam. 97 BRT, 25,36 x 6,85 x 3,30 x 3,500 meter, 890 EPK, 655 kW, M.A.N., de werf. 10-7-1984 verkocht aan Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam, herdoopt SMIT AZIË. 22-6-1988 verkocht aan Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam. 25-10-1988 verkocht aan Coastal Charters Holland B.V., Gorinchem, in beheer bij Damen Marine Services B.V., 17-11-1988 gearriveerd te Gorinchem en opgelegd, herdoopt AZIË TUG. 12-12-1989 verkocht aan M. Hubregtse, Scharendijke, roepsein PEWI, (2718071), herdoopt INDUS. 1-3-1996 verkocht aan W. Bouwman Marine Service B.V., Noordgouwe. 3-10-2003 verkocht aan B.M.S. Holding B.V., Noordgouwe (W. Bouwman). 2003 nieuwe motor geplaatst te Stellendam, 1.775 EPK, 1.306 kW, Caterpillar 3512B.T/HD, Caterpillar Tractor Corp. NE-02, trekkracht 24 ton. 108 GT, 32 NT. 19-11-2008 verkocht aan Plantain Marine Ltd., Falmouth-U.K., in beheer bij Marine and Towage Services Group Ltd., herdoopt MTS INDUS.
ShipSpotting.com
Afbeelding
© Arjan Elmendorp

en nog veel meer foto's: https://www.shipspotting.com/ships/ship.php?imo=8884830
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Havenslepers in Rotterdam.

Bericht door Roy »

Mariner is twee jaar geleden, na een lang ziekbed, te Vlaardingen overleden.
Hij liet een enorme hoeveelheid maritieme boeken na.
Hij was een gewezen stuurman van de sleepvaart en G.H.V. Later zwaaide hij de scepter over de Museum Buitenhaven van het Maritieme Museum in Rotterdam. Hij was b.v. ook de man die achter de terugkomst van de "Bruinvisch" uit Malaga zat.
Zo, is hij postuum toch nog een beetje in het zonnetje gezet................. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Plaats reactie