Foto's van april 1980 met de nog naamloze Zwitserland een paar dagen na haar aankomst in Harlingen.
Naamloos?? Op de onderste twee foto's staat al heel klein ZWITSERLAND.
Foto's: ©B.Th. Gernaat.
Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Die "Zwitserland" ex "Roustabout", ex "Achilles" schijnt een rampen sleepboot geweest te zijn. Het het toch niet voor niets geweest dat haar opdrachtgever de boot niet van Peters, Kampen afgenomen heeft.
Gek hè, met zo'n opbouw maak je halen alsof je ramen aan het zemen bent..........
In Portugal heeft deze boot het ook niet erg lang meer uitgehouden.............
Een mooi bootje vond ik het wel, maar daar kan je geen geld mee verdienen.
m.v.g., Roy
Gek hè, met zo'n opbouw maak je halen alsof je ramen aan het zemen bent..........
In Portugal heeft deze boot het ook niet erg lang meer uitgehouden.............
Een mooi bootje vond ik het wel, maar daar kan je geen geld mee verdienen.
m.v.g., Roy
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
op de Westerschelde was het toch geen slechte boot. en als leo dos mares in leixoes deed ze het ook niet slecht dat de motor niet voldeed is een andere zaak gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Om zijn rankheid tegen te gaan werd er 60 ton "broodjes" in de Zwitserland geplaatst.
Foto's: ©B.Th. Gernaat.
Foto's: ©B.Th. Gernaat.
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Haar sleepcapaciteit trek ik beslist niet in twijfel Joop.
Maar, wat Ben ook al aangaf, de stabiliteit liet nogal wat te wensen over. Veertig ton aan broodjes vind ik erg veel voor zo'n kleine sleepboot. Wat ik ook al aangaf, de oorspronkelijke opdrachtgever uit Zweden was beslist niet tevreden over de sleepboot en bedankte voor de eer. Hier wil ik niet mee zeggen dat Peters uit Kampen geen goede werf was, in tegendeel zelfs, maar zomaar een kustsleper bouwen was mogelijk toch een brug te ver.
Nog even over die 40 ton gietijzeren broodjes. Het is ook een gegeven dat waar dergelijke broodjes in een schip gelegd worden er ter plaatse een sterke corrosievorming plaats vind wat de kwaliteit van het casco daar ook niet ten goede komt.
Kortom; de stabiliteit van het schip was beslist niet goed doorberekend. Maar goed, daar zijn wel meer voorbeelden van. De laatst gebouwde twee boten voor de N.R.S. deugden ook niet en daar zat een kleine 1½ eeuw sleepboot ontwerp ervaring achter........
Ook jammer dat de hoofdmotor niet voldeed aan hetgeen van dit type motor verwacht mocht worden.
Maar goed, ze is inmiddels verleden tijd. De herinneringen van de voormalige bemanningsleden leven nog.
m.v.g., Roy
Maar, wat Ben ook al aangaf, de stabiliteit liet nogal wat te wensen over. Veertig ton aan broodjes vind ik erg veel voor zo'n kleine sleepboot. Wat ik ook al aangaf, de oorspronkelijke opdrachtgever uit Zweden was beslist niet tevreden over de sleepboot en bedankte voor de eer. Hier wil ik niet mee zeggen dat Peters uit Kampen geen goede werf was, in tegendeel zelfs, maar zomaar een kustsleper bouwen was mogelijk toch een brug te ver.
Nog even over die 40 ton gietijzeren broodjes. Het is ook een gegeven dat waar dergelijke broodjes in een schip gelegd worden er ter plaatse een sterke corrosievorming plaats vind wat de kwaliteit van het casco daar ook niet ten goede komt.
Kortom; de stabiliteit van het schip was beslist niet goed doorberekend. Maar goed, daar zijn wel meer voorbeelden van. De laatst gebouwde twee boten voor de N.R.S. deugden ook niet en daar zat een kleine 1½ eeuw sleepboot ontwerp ervaring achter........
Ook jammer dat de hoofdmotor niet voldeed aan hetgeen van dit type motor verwacht mocht worden.
Maar goed, ze is inmiddels verleden tijd. De herinneringen van de voormalige bemanningsleden leven nog.
m.v.g., Roy
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Roy ze hebben er 60 ton stalen broodjes in gepropt . daarna voldeed ie ruim aan zn stabiliteit ik heb met een muller kapt gevaren die was er zeer over te spreken in leixoes heb ik er nog een paar keer op zij gelegen maar toen was het niet lekker met de motor dat brons industrie is nooit goed van de grond gekomen brons was goed industrie was goed maar die brons industrie was het net niet . en wat de werf betreft die bouwt wat de tekenaar op papier zet . gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
@ Roy
Re: De laatst gebouwde twee boten voor de N.R.S. deugden ook niet en daar zat een kleine 1½ eeuw sleepboot ontwerp ervaring achter.........
Waren dat de twee sleepboten die door McKeil uit Hamilton gekocht zijn en hier niet aan het werk konden komen en weer doorverkocht.
Re: De laatst gebouwde twee boten voor de N.R.S. deugden ook niet en daar zat een kleine 1½ eeuw sleepboot ontwerp ervaring achter.........
Waren dat de twee sleepboten die door McKeil uit Hamilton gekocht zijn en hier niet aan het werk konden komen en weer doorverkocht.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Om exact te zijn Jan, de laatste "Vikingbank" en "Maasbank".
Als je foto's uit verschillende jaren naast elkaar legt kan je ook zien dat er sponsons in de zij gelast zijn. Dat moest de stabiliteit verbeteren, want die deugde niet. Waarom ze al relatief vlot gekocht zijn is mij niet bekend.
Voor hun tijd vond ik het trouwens wel fraaie boten.
m.v.g., Roy
Als je foto's uit verschillende jaren naast elkaar legt kan je ook zien dat er sponsons in de zij gelast zijn. Dat moest de stabiliteit verbeteren, want die deugde niet. Waarom ze al relatief vlot gekocht zijn is mij niet bekend.
Voor hun tijd vond ik het trouwens wel fraaie boten.
m.v.g., Roy
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
Roy een goede vriend van mij is 30 jaar kapt geweest op de bankboten en die vond die 2 boten maar ondingen voor het havenwerk . ik heb er nooit een goed woord over gehoord . als gewone sleepboot zullen ze wel voldoen . maar het haven /europort werk is toch even iets anders .ze waren er niet rauwig om dat ze weg gingen . zo zitten wij op eens van muller bij smit. . gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rederij Muller / Multraship, Terneuzen.
GRONINGEN
Geb. Tille Scheepsbouw, Koostertille/1981.
Brt. 238 ton.
Afm. 28,81(27,01)x9,33(9,01)x3,75(4,68)mtr.
Verm. 2x 2 tew 8 Cy. Bolnes 150/160-8DNL (190x350)/2400 PK.
Sn.11,75 KN.
Trkkr.34 ton.
Foto: eig.coll.
Info: LR., https://www.bureauwijsmuller.nl ,Tugs 3000 HP and over, Ed. 1995.
hier onder de vlag van Muller, Terneuzen.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet