Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Bedankt voor alle reacties. Ook hier komen we verder mee.
Ik zal eens zien of ik ook dat dat boekje van de vereniging De Binnenvaart kan komen. Ik ben er immers geen lid van.
Ja, de Pam, Calpam, Lijto, Tankvaart Rotterdam, (50%), zijn me bekend en ben ik ook al een stuk mee gevorderd. Ook hun sleepdienst in Vlissingen met drijvend bunkerstation zijn bekend.
Het staat me bij dat de S.H.V. of Pakhuismeesteren ook nog twee tankers voor de Rijnvaart hebben laten bouwen. Ik meen bij Niestern in Hellevoetsluis. Er komt bij mij de naam "Taling" van de ene tanker boven drijven, maar van de ander weet ik het niet.
Ook de V.E.M. uit IJmuiden zal nog de nodige moeite gaan kosten. Maar goed, het is gewoon ook een uitdaging.
Wat betreft de financiële interesses in de grote rederijen is de lijst nog wel langer. Ook in de H.A.L., Smit & Co., Dock Express, enz. zat de familie Van Beuningen met de nodige aandelen. Nu dus ook in BOKA, dat spreekt voor zich. Echter dit gaat me even te ver.
Waar het mij echt om draait zijn de complete vloot overzichten met de technische en historische data van de schepen.
We zijn er dus nog lang niet, maar "with a little help of my friends",.............. kijk het begin is er !.

m.v.g., Roy
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door verzamelaar »

De Taling en Topper, waren eigendom van Van Beuningen. Op Binnenvaart.eu kun je de gegevens vinden.

Groet Arnold.
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door JCV »

Er was er nog een de ,,TEREK,,
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

Roy schreef:Nog even een reactie op hetgeen Gert net plaatste.
Van Nievelt Goudriaan & Co staat, wat zeevaart betreft, op papier. Ik ben alleen nog wat aan het fine tunen. :wink:
Hetzelfde geldt ook voor de Mij."Vrachtvaart".
Met de S.S.M. en P.Smit Jr. is een beginnetje gemaakt. Ook daar is nog zat over te vertellen.
Maar goed, naar de kroeg gaan we niet meer, dus die tijd kan nu nuchter achter de computer doorgebracht worden. :lol:

m.v.g., Roy
ER is medio 1985 een boek uitgegeven waarin deze heren zoals van Beuningen met hun tentakels overal inzaten en dus ontrafelt.
Daarvan is in ca 1995 een herziene uitgave van geweest, deze boeken moeten ergens in een database staan.
In mijn herinnering was de schrijver een journalist van Elsevier.

gr.BB
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Hartelijk dank. Die drie tankers komen dus wel boven water.
Wat dat boek over Van Beuningen betreft; is daar ook een titel van bekend ?. 't Zou h.e.e.a. wel een stuk vereenvoudigen. :idea: :roll:

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door velasquez »

De titel van het boek weet ik niet meer maar informeer eens bij het scheepvaart museum Rotterdam.
Dit omdat scheepvaart, haven Rotterdam en van Beuningen heel veel raakpunten hebben.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door navigatie »

Roy,

Ik ken het niet, maar misschien wordt "Grootvorst aan de Maas" bedoeld van Harry van Wijnen.

grt Wim
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Dag Wim,

Bedankt voor de tip.
Inmiddels heb ik op de site Boekwinkeltjes gezocht naar de titel en de schrijver. Helaas zonder resultaat.
Jammer, maar we geven het niet op. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Roy »

Inmiddels even verder geGoogeld.
Het boek heet "D.G.van Beuningen 1877 - 1955", met als subtitel "Grootvorst aan de Maas".
Het boek is in 2004 uitgegeven voor de somma van €.35,- en is niet meer verkrijgbaar..............
De schrijver is inderdaad Harry.A.van Wijnen, naast schrijver een hoogleraar die o.a. veel bij het NRC-Handelsblad heeft gepubliceerd.
Hoe dan ook, het zal me wel de nodige moeite, ( en misschien mazzel ), gaan kosten om dat boek te pakken te krijgen.
Wim zat er dus mooi dicht bij met deze tip. :wink:

m.v.g., Roy
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ossebaar.j »

Zoek eens op antiqbooks of marktplaats .
Plaats reactie