Smit Internationale "buitengaats"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Internationale "buitengaats".
Gezien Ben, dus laten we het maar zo.
Te veel vingers in de pap.
Is handig als er wat gebeurd, dan is de eigenaar zoek. (ik, nee hoor, hij).
Te veel vingers in de pap.
Is handig als er wat gebeurd, dan is de eigenaar zoek. (ik, nee hoor, hij).
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Internationale "buitengaats".
HUDSON (1)
Ex. TITAN
Geb. Rijkee & Co., Rotterdam/1894.
Brt. 352 Net. 60 ton.
Afm. 44,83x7,38x3,98 mtr.
Verm. 1x 3Cy. Tr Exp. (457, 711 & 1168-762)/1000 I.P.K.
Sn. 10 Kn.
Foto: eig.coll.
Info: Smit 150.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Smit Internationale "buitengaats".
Jan die hudson was nog n flinke boot dat zie je er niet van af mooie boot ook .nou velen die plaatjes toch nooit van dit soort bootjes bedankt voor het plaatsen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Smit Internationale "buitengaats".
@Jan, is de Hudson op jouw foto niet de Hudson (2) en is dit de Hudson (1) op de foto nog als Titan.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Internationale "buitengaats".
@ Ben,
Ik worstel met de zelfde vraag Ben.
In het boek Smit 150 staat dat de "Titan" als "Hudson (2) in de vaart kwam. (1920-1930).
Ook staat er dat de "Hudson"(1), nooit bij Smit heeft gevaren maar opgelegd is geweest en na zes maanden verkocht aan Wijsmuller en daar als "Drente" in de vaart werd genomen.
De "Drente" is zo als bekend bij het vlotslepen van de "Kerkplein" zelf aan de grond gelopen door een tros in de schroef, en vergaan.
Nu meen ik dat op foto's van die stranding er een boot ligt met twee schoorstenen, wat de "Drente"zou moeten zijn.
Uit he boek "Lekko"van L. J. W. H. Goedkoop.
Dus ergens moet er een fout gemaakt zijn, wat niet de eersre keer zal zijn.
Dan zou de "Hudson"die ik plaatste de in 1918 gebouwde "Lexmond" moeten zijn en in 1920 bij de Internationale en dus niet Smit in de vaart gekomen.
Ik zal dat later veranderen, want ik moet nu eerst wat anders gaan doe. (Vrijwiligers werk)
Ik worstel met de zelfde vraag Ben.
In het boek Smit 150 staat dat de "Titan" als "Hudson (2) in de vaart kwam. (1920-1930).
Ook staat er dat de "Hudson"(1), nooit bij Smit heeft gevaren maar opgelegd is geweest en na zes maanden verkocht aan Wijsmuller en daar als "Drente" in de vaart werd genomen.
De "Drente" is zo als bekend bij het vlotslepen van de "Kerkplein" zelf aan de grond gelopen door een tros in de schroef, en vergaan.
Nu meen ik dat op foto's van die stranding er een boot ligt met twee schoorstenen, wat de "Drente"zou moeten zijn.
Uit he boek "Lekko"van L. J. W. H. Goedkoop.
Dus ergens moet er een fout gemaakt zijn, wat niet de eersre keer zal zijn.
Dan zou de "Hudson"die ik plaatste de in 1918 gebouwde "Lexmond" moeten zijn en in 1920 bij de Internationale en dus niet Smit in de vaart gekomen.
Ik zal dat later veranderen, want ik moet nu eerst wat anders gaan doe. (Vrijwiligers werk)
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Smit Internationale "buitengaats".
ik vond hem ook al wat klein voor de opgegeven afm maar de foto van ben verklaart alles gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Smit Internationale "buitengaats".
Dat klopt helemaal Jan.
Het schijnt dat die "Hudson", ex "Titan" van Zurmühlen, in feite nooit voor de I.S.M. gevaren heeft. Het is dus best mogelijk dat er geen varende foto's van die sleepboot als "Hudson" zijn.
Als "Drente" natuurlijk wel. Plenty zelfs en dat t.m. de stranding bij Egmond.
m.v.g., Roy
Het schijnt dat die "Hudson", ex "Titan" van Zurmühlen, in feite nooit voor de I.S.M. gevaren heeft. Het is dus best mogelijk dat er geen varende foto's van die sleepboot als "Hudson" zijn.
Als "Drente" natuurlijk wel. Plenty zelfs en dat t.m. de stranding bij Egmond.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Internationale "buitengaats".
HUDSON (2)
als de boot dan alleen is opgelegd is geweest, wat doet deze "HUDSON" dan met een sleep, (sleepdraad over de achtersteven),
of had de volgende eigenaar Ackermans & van Haaren soortgelijke schoorsteen kleuren.
de gegevens:
HUDSON Ex. LEXMOND
N.V Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf, Rotterdam/1918.
Brt. 177 Net. 0 ton.
Afm. 30,36x6,92x3,07(3,25)mtr.
Verm. 1x 3 Cy. Tr. Exp. (337,521 & 870-483)/450 I.P,K.
verder:
1930: LOUIS Ackermans & van Haaren, Port de Bouc
1930: GYSBERT Ackermans & van Haaren, Port de Bouc
1943: GYSBERT Societe de Grand Travaux, Maeseille
1944: GYSBERT Kriegsmarine, Toulon
1951: GYSBERT Societe Anonime de Dragage Derochage & Transport, Port de Bouc.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Smit Internationale "buitengaats".
Ik bedoel de "Hudson" die van Zurmühlen geweest is Jan.
Die met de twee schoorstenen en later de "Drente" van Wijsmuller.
m.v.g., Roy
Die met de twee schoorstenen en later de "Drente" van Wijsmuller.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Internationale "buitengaats".
TITAN
Geb. Rijkee & Co., Rotterdam/1894.
Brt. 352 Net.60 ton.
Afm. 44,83x7,38x3,89 mtr.
Verm. 1x 3Cy. Tr.Exp. (457,711 & 1168-762)/1000 I.P.K.
Sn.
Trkkr.
Foto: Groninger Kustvaart/ Ben. Sleep en Duwvaart Forum
Info: Smit 150, Sleepboten, Arie van der Veer,
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet