Oke dat is dus pas na de oorlog gekomen, filmpje is volgens het archief uit 1949. Nog iets anders wat me opvalt, in het filmpje hangt de bijboot over stuurboord terwijl op de foto uit 1934 de bijboot over bakboord hangt.*Waterman* schreef:Filmpje is van vóór de oorlog. De 'S' in de schoorsteen is een naoorlogs gebeuren.
Rijnsleepvaart
Re: Rijnsleepvaart
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
- Locatie: Dordrecht
Re: Rijnsleepvaart
Kwestie van davids verplaatsen
Re: Rijnsleepvaart
Je merkt wel dat ik die tijd niet heb meegemaakt Zaten die davids in een soort koker oid en kon je die eenvoudig verplaatsen? Kan me voorstellen dat ze toch wel wilden omwisselen afhankelijk met welke kant ze tegen de wal lagen.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnsleepvaart
Op de vraag over de davits ,denk ik dat het volgende het geval is ,na het bestuderen van het boek "De krachtpatsers van de Rijn ", het volgende ,
Op de radarboten was de ruimte bovendeks beperkt en werden de strangenlieren tussen het ankergerei en de voorste stoomketel geplaatst . Eventueel nog na de toegangskoekkoek's naar de bemanningsverblijven . De strangen werden via rollen ,op dek niveau tot ONDER het brugdek geleid . Aldaar werden ze door middel van strangen klemmen geborgd ,en werd de trekkracht van de boot op de strangen overgebracht . Op de EERSTE overloop lopen de strangen door rollen ,om de schoorsteen te beschermen ,op de tweede overloop staan twee strangen vangers opgesteld . Over de andere overlopen kunnen de strangen vrij bewegen .Daar het voordek bezet wordt door de strangen ,zie je bij alle radarboten dat de bijboten BUITENBOORD hangen . Tevens heeft elke radarboot aan weerszijde VOOR de radarkasten een bijboot hangen .
Iets anders viel mij op , dat als de radarboot 9 schepen mee moest nemen , en maar 6 strangen tot zijn beschikking was er op de volgende wijze gesleept werd .
Het lichtste vaartuig op de losse strang ,vrij varend .
Daarna de volgende 6 schepen, ieder een eigen strang ,de sleepvolgorde was op de no 1 strang het zwaarste schip , en zo opvolgend .
Schip no 7 gaf een sleepdraad aan no 5.
Schip no 8 gaf een sleepdraad aan no 6 .
De schepen 1 t/m 7 hadden strangen of sleepdraden in de brittelhaak .
In deze samenstelling had de sleep een lengte van ongeveer 1100 meter .
Het schip op de vrije strang moest zoveel mogenlijk buiten het schroefwater (schepradwater ) blijven .
In de opvaart mag de afstand sleepboot tot eerste lengte de 120 meter niet overschrijden .De onderlinge afstand tussen de sleepschepen is maximaal 80 meter .
Op de radarboten was de ruimte bovendeks beperkt en werden de strangenlieren tussen het ankergerei en de voorste stoomketel geplaatst . Eventueel nog na de toegangskoekkoek's naar de bemanningsverblijven . De strangen werden via rollen ,op dek niveau tot ONDER het brugdek geleid . Aldaar werden ze door middel van strangen klemmen geborgd ,en werd de trekkracht van de boot op de strangen overgebracht . Op de EERSTE overloop lopen de strangen door rollen ,om de schoorsteen te beschermen ,op de tweede overloop staan twee strangen vangers opgesteld . Over de andere overlopen kunnen de strangen vrij bewegen .Daar het voordek bezet wordt door de strangen ,zie je bij alle radarboten dat de bijboten BUITENBOORD hangen . Tevens heeft elke radarboot aan weerszijde VOOR de radarkasten een bijboot hangen .
Iets anders viel mij op , dat als de radarboot 9 schepen mee moest nemen , en maar 6 strangen tot zijn beschikking was er op de volgende wijze gesleept werd .
Het lichtste vaartuig op de losse strang ,vrij varend .
Daarna de volgende 6 schepen, ieder een eigen strang ,de sleepvolgorde was op de no 1 strang het zwaarste schip , en zo opvolgend .
Schip no 7 gaf een sleepdraad aan no 5.
Schip no 8 gaf een sleepdraad aan no 6 .
De schepen 1 t/m 7 hadden strangen of sleepdraden in de brittelhaak .
In deze samenstelling had de sleep een lengte van ongeveer 1100 meter .
Het schip op de vrije strang moest zoveel mogenlijk buiten het schroefwater (schepradwater ) blijven .
In de opvaart mag de afstand sleepboot tot eerste lengte de 120 meter niet overschrijden .De onderlinge afstand tussen de sleepschepen is maximaal 80 meter .
Re: Rijnsleepvaart
Radboten waren tussen de 1200 en 1500 pk en dan 5 ton/pk, kwam dat natuurlijk weinig voor dat er 8 schepen als sleep werden samengesteld, oftewel dan waren het kleine tonnenmaat schepen.
De eerste en tweede lengte moesten binnen het wielwater blijven.
gr.BB
De eerste en tweede lengte moesten binnen het wielwater blijven.
gr.BB
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rijnsleepvaart
ANNY
Ex. ESCAUT 2, ELSE,
Geb. Arnhemsche Stoomsleephelling, Arnhem/1912.
Brt.
Afm. 29,75x5,95x2,15mtr.
Verm.1x 4tew 6Cy. M.W.M. RS143/1400 PK.
Sn. 15 Kn.
Foto: eig.coll.
Info: Nederlandse Rijn-en Binnensleepvaart.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Rijnsleepvaart
ik vond nog een oud beeldje van het eerste sloopschip wat wij hebben gesloopt . plaatje is wel in slechte conditie maar ik vond toch de moeite waard om te plaatsen . al is het alleen maar om de foute gegevens op div plaatsen uit de wereld te helpen het betreft de sleepboot katla( vulcaan X) geb 1910 als mark en dintel 8. in het haventje van viane . de katla is in 1959 te viane gesloopt en niet bij rijsdijk H I AMBACHT . de stoomketel van de katla is nog verkocht naar het westland voor tuinders gebruik gr joop
- Bijlagen
-
- katla.jpg (57.55 KiB) 2786 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Rijnsleepvaart
wie herken deze slb
https://footage.framepool.com/en/shot/49 ... -riverboat
doe er deze ook maar gelijk bij waren toch wel krachtpatsers zo.
https://footage.framepool.com/en/shot/69 ... t-coblence
https://footage.framepool.com/en/shot/49 ... -riverboat
doe er deze ook maar gelijk bij waren toch wel krachtpatsers zo.
https://footage.framepool.com/en/shot/69 ... t-coblence
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Rijnsleepvaart
deze sleepboot is de ,,George Reitz II,, later omgebouwd tot mvs ,,Eenhoorn,, (J.Schot)