Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
rosalinde
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door rosalinde »

k-k schreef:Er zit een bijzonder liertje op de david waaraan de roeiboot hangt; aan de andere kant (dan op de foto) kan gewoon een zwengel op het vierkant van de as gezet worden, maar aan deze kant zit een worm die je vrij kunt schuiven/draaien om de boot snel te vieren. Wel eerst de zwengel eraf halen!
Martin, Zou de constructie niet bedoeld zijn om het (onbelaste) lierdraadje sneller af te kunnen draaien? Om de worm uit het tandwiel te kunnen draaien moet je de as met de drum wel vast kunnen houden en daarna zorgen dat de as met de worm bij versneld afvieren niet kan verschuiven. Anders vliegen de stukken om je oren. Als het liertje eens kon vertellen! Is waarschijnlijk al vele jaren ouder dan mijn foto. Zit met plezier naar al je foto's te kijken. Ze roepen een hoop herinneringen op. Ben zo te zien niet de enige. Groeten, Klaas.[/quote]
Afbeelding
nog eens over dat liertje; je hebt gelijk Klaas. Je kunt zonder vertraging de trommel draaien en tegenhouden met een remband

Afbeelding
als opdraaien te zwaar wordt, de zwengel op de worm en veel draaien om de boot boven te krijgen, of te vieren. In elke stand van de zwengel blijft de boot hangen, dat is het mooie van een wormlier

Afbeelding
trommel tegenhouden met de vang, de worm eruit draaien en de trommel loopt vrij.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door k-k »

En na al die jaren nog gangbaar ook! Of heeft dat nog wat zweetdruppels gekost Martin? In ieder geval bedankt voor de detailfoto's. Zal eens navraag doen bij Oom Albert's dochter of zij zich kan herinneren hoe de roeiboot werd afgevierd. Wel zorgen dat de worm niet door het tandwiel wordt "gepakt". Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door piet42 »

Wel zorgen dat de worm niet door het tandwiel wordt "gepakt". Gr. Klaas.[/quote]

klaas een borg zou niet misstaan :D maar ja van een veiligheids inspectie nog nooit gehoord in die tijd

ook aan de andere kant ff de slinger eraf gaat ook niet zo snel denk ik en daar kan je toch een behoorlijk mep van krijgen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
rosalinde
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door rosalinde »

rosalinde schreef:kijk op youtube om de Rehoboth weer te zien varen na 40 jaar

https://youtu.be/HXeEqc4Au24
(nieuw filmpje)
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

rosalinde schreef:
rosalinde schreef:kijk op youtube om de Rehoboth weer te zien varen na 40 jaar

https://youtu.be/HXeEqc4Au24
(nieuw filmpje)
De eerste foto waarmee het filmpje opent is de klipperaak ALPHA van mijn grootvader L. Keijzer, het is een plaatje uit de twintiger jaren in de thuishaven Stad aan 't Haringvliet, het schip is gebouwd bij v.d. Adel in Papendrecht.
Mijn opa en twee ooms van mij staan aan dek. In 1927 is het schip naar Zweden verkocht, mijn opa liet toen de luxe motor JACO bouwen in Alkmaar.
Afbeelding
De foto heeft al meer op het forum gestaan en dan kijk je toch raar op als je hem zo ziet staan. :mrgreen:
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
rosalinde
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door rosalinde »

Ik heb de waarheid wat geweld aangedaan Kees, deze foto is meer als illustratie bedoeld, zo moet de Rehoboth er ook ongeveer uit hebben gezien, maar ingewijden als jij zien dat natuurlijk meteen. :roll:
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Gesnopen. :D
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door JC »

Ben schreef:Ik vermoed dat er n.a.v. deze scan van 1949 wel het één en en ander te vertellen is over de klipper De Zeeuw van dhr. P.H. Aarnoudse.
DE ZEEUW is volgens deze database in 1976 naar Iran gewieberd. In datzelfde jaar is ook het brandmerk doorgehaald. Ik herinner me het schip niet, maar bij lezers met dezelfde achternaam moet dit schip toch bekend zijn. INFO over deze familie, nu gaan er toch wel lampjes aan zeker?
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door enterprise »

Ik kan me de "ZEEUW "nog wel herinneren. Hans.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

In het inmiddels al lang geleden gedempte kanaal aan de Alteveerstraat in Hoogeveen ligt de met zand of grind geladen klipperaak Eben Haezer van schipper W. Ymker langszij van een zelflosser. Het schip van Ymker werd in 1915 gebouwd door scheepswerf Peters in Dedemsvaart. In het gangboord zien we de lammer arm en bijbehorende schroef. De Eben Haezer is gesloopt.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie