Reederij Gebr. Goedkoop.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door joop 1 »

roy de kleine goedkoop bootjes ware 300 pk nooit anders gehoord /GEZIEN heb nog wel transportjes samen gedaan met eerland toen de 6 cyl bolnes er nog in stond en die was echt niet meer als 300 het van der ende bootje waar die 5 cyl in stond die ze voor 300 opeven was in het echt 250 dat bootje ken ik van binnen en van buiten toen die nog van v d ende dord was maar je weet s opgeven sleepboot pk.s moet je met een zak zout nemen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Roy »

Hallo Joop,

Ja, het is me wel duidelijk dat de pk. opgave in dat kleine Alk boekje wel erg ruim genomen is. :!: :idea: :wink:
Die sleper van Van der Ende is inderdaad de "Brutus 2" die nu te koop staat en een 5 cilinder Bolnes van 250 pk. heeft. De boot ziet er trouwens goed uit alleen de Bolnes is nogal vettig zo te zeggen.... De huidige eigenaar is een machinist en huldigt het standpunt waar vettigheid zit kan geen roest zitten. Enne, dat is wel waar natuurlijk !.
Persoonlijk houd ik meer van een brandschone m.k., maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door k-k »

Hieronder een redelijk "droge" Bolnes met bouwjaar 1952. Hoefde je echt niet veel aan doen om hem netjes te houden. De Sihi koelwaterpompjes lekten eeuwig op de stopbuspakkingen en je moest met zorg de achterste deksels van de spoelkasten monteren. Meer dan de opgegeven PK's moest je niet verwachten eruit te kunnen halen. Je mocht ze voor een half uur 20% overbelasten en de tijd dat ze nodig hadden om weer af te koelen ben ik vergeten. Wel zorgden we ervoor dat de spoelklepjes op de kruishoofden regelmatig werden gecontroleerd. Voor de rest van mijn ervaringen met die dingen zie De Haas Tankvaartbedrijf. Gr. Klaas.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Roy »

Helemaal met je betoog eens Klaas !.
Nooit een verkeerde slag met een Bolnes meegemaakt en ik heb er letterlijk met tientallen gevaren.
Ik had net Joop1 nog aan de telefoon en die stelde ook dat je nooit meer van een Bolnes moest verwachten dan het vermogen dat opgegeven werd. Op zich ook niet erg want je weet wat je hebt en dus verwachten kan.
Dat de sleepbootrederijen er de hand nogal eens mee lichten moge ook bekend wezen. Wijsmuller had er b.v. ook zo'n handje van. De boten trokken goed voor hun vermogen, net als bij Goedkoop en de V.O.S. Maar voor een bovenboot lag het toch wel weer wat anders........... :wink:

m.v.g., Roy
hleive
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 feb 2005 17:32
Locatie: Oostzaan

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door hleive »

Nog even nagenieten.........
Afbeelding
Montagehal
Groet Harry.
Afbeelding
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door MdB »

Voor de echte Liefhebbers: BASM heeft Bolnes wimpels in de verkoop, passen best aardig op het behang in een ruime eensgezinswoning
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Anna Cornelia was als foto in dit onderwerp verdwenen, daarom er maar weer opgezet,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Jan van der Doe »

Zal de enigste niet zijn Harry waar van de foto verdwenen is.
Hartelijk dank voor het weer plaatsen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Roy »

Er wordt beweerd dat Goedkoop de mooiste havenslepers van Europa had.
Welnu, dan is dit toch wel het ultieme bewijs. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Reederij Gebr. Goedkoop.

Bericht door Wrijfhout »

We zullen onder aanvoering van de Philip Goedkoop drie boten tegelijk terugzetten en hopen dat ze staan blijven. Weet nog best dat de Philip als Waterstraat bij Wagenborg in Delfzijl in gebruik werd genomen. Die was toch wel effen een maatje groter dan de andere sleepboten van Wagenborg.

Delfzijl eind 1971. De Waterstraat en de coaster Eemsborg klem in de Zeesluis van Delfzijl. Er kwamen heel wat kannetje smeerolie aan te pas om ze los te krijgen.
Bijlagen
Waterstraat01.jpg
Waterstraat01.jpg (186.04 KiB) 2809 keer bekeken
Goedkoop Philip (1).jpg
Goedkoop Philip (1).jpg (191.67 KiB) 2809 keer bekeken
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie