Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Bedankt Hans, leuk dat je deze oude Britten zo boven water weet te halen.
Het geeft een goed beeld hoe het verder met deze schepen is afgelopen. In het verleden kwam ik nogal eens in Southampton vandaar dat ik deze schepen min of meer goed gekend heb.
Die "Cowes Castle" en "Norris Castle" zagen er voor hun verlenging een stuk anders uit, maar daar heb ik, zover ik weet, geen afbeeldingen van. Tja, een mens kan ook niet alles hebben, bovendien valt het even buiten bestek van dit topic......... :wink:

m.v.g., Roy
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Graag gedaan Roy. Hier dan de laatste: LOVRJENAC = Norris Castle, mijn foto, ook Juli 2009. Ze lag toen opgelegd bij de werf te Mali Lošinj. Begin juli 2011 vertrok ze daar naar de sloopwerf te Aliaga - Turkije, waar ze 06-06-2011 aankwam.

Jadrolinija had een beleid van nieuwbouw en passende 2e hands aankopen. Zo kochten ze ook een reeks van de Kalmar ferrys toen in 1972 de Kalmarsundbrug naar Öland opende. Daarvan hebben de Zweden er later eentje teruggekocht als museumschip. De laatste 8 schepen van Jadrolinija waren nieuwbouw met daarvoor 2 redelijk nieuwe aankopen in Griekenland.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Prachtig Hans, zo is het ex Britse trio mooi in kaart gebracht.
Het geeft bovendien een leuk inkijkje in het wel en wee van Jadrolinija.
Je hebt me wel weer wat gelukkiger gemaakt. Ik had n.l. een zware dag met het plaatsen van het onderste gedeelte van een boeken- / ordnerkast op m'n bureau. En dat voor een rug patiënt. Morgen maar wat hulp vragen voor het, ( zwaarste ), boven gedeelte. Kan ik eindelijk m'n boeken over Britse ferries netjes uitstallen................. :lol: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Na het intermezzo met de ferry`s en een boekenkast (staat die Roy?) varen we door langs Plavnik.
Ten zuiden liggen wat lage rotseilanden, de Kormati, vlijmscherpe stenen met wat gras en veel nestelende meeuwen die er geen natuurlijke vijanden hebben.

Afbeelding

Ons doel is Sv Grgur, waar ook herten leven. Dat doet deze afgedrevene niet meer, opgeblazen hoog op het water stonk ze al.

Afbeelding

In het haventje vonden we een plek, wat niet vaak lukt. De voorste, DOČEKAL geheten is van mij.
Ook hier de kop goed vrij van de wal houden met een achteranker. Dat hield niet in het losse zand, dus was dat mijn eerste zwembeurt om hem achter een stuk rots te leggen.

Afbeelding

Vlak bij de haven hadden we een ontmoeting met een levend hert.
Groet--Zout.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Lief scheepje heb je daar Hans !.
Lief kontje bovendien........... :wink:

En ja, gisteravond heb ik het laatste en grootste stuk geplaatst. Dat ging eigenlijk finaal boven m'n krachten. Letterlijk in dit geval......... :|
Een beetje domme "engineering" van me. Eerst moest het een kast uit één geheel moeten worden. Dat heb ik, om hem te kunnen handelen, toch maar in tweeën gebouwd. Als ik even langer nagedacht had, had ik de onderste kast 3 hoog gemaakt en de bovenste 2 hoog. Maar nee ook dat was dus weer niet goed bekeken. Voorts had ik er al een zware boekenkast naast gemaakt die 6 hoog is en al rot vol met boeken stond. Omdat ik vond dat ik niet om werk verlegen zat, heb ik 'm niet uitgepakt, ( moest toch 1½ cm om omdat de andere kast er tussen moest ), maar wel verschoven. Dit heb ik gedaan door twee balken op de vloer te leggen en er een autokrik tussen gelegd en dan maar draaien. Dat ging dus mm voor mm, maar de laatste kast is er nu ook zuigend tussen gekomen.
Hierna ben ik maar even onder het gemalen water gaan staan. Zo'n conditie hebben we helaas ook niet meer...........
Man, man, man, wat kan een mens in de weer zijn. :roll: :idea: :?

m.v.g., Roy
jaap Termes
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 okt 2006 19:50
Locatie: Heemskerk

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door jaap Termes »

Roy.

En maar denken dat wij de wereld nog kunnen verzetten
Die tijd is voorbij.

Groet,

Jaap
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Sv Grgur, gevangenen eiland voor vrouwen van 1948-1988 (meest intiligentia-regime tegenstanders).
Er is nog een kade, front voor rondvaartboten, opzij rubberboten. In de resten van de gevangenis-barakken draait al jaren een restaurant dat steeds beter wordt. Het is seizoenswerk, hier woont niemand, ze draaien een eigen generator en watervoorziening. Wij gingen er op het terras gegrilde inktvis eten.

Afbeelding

Daar komt de Tajana Krk, vrij nieuw schip, ze maken een mooie dagtocht, in het seizoen dagelijks volgeboekt.
Ze moeten zover mogelijk naar voren, ze krijgt nog 2 kleinere langszij en eentje achter haar. De restauranteigenaar regelt dat, hij beheert ook de haven
Op het bovendek is het feest, muziek, dansen en zingen. En DE toerist bestaat niet, ieder heeft zijn eigen plezier.

Afbeelding

En op de wal ging het feest door, de speler op een grote stenen bolder, de "Armonica" zoals ze hier zeggen komt uit Slovenië.
De meeste gasten gingen wat kijken of een uurtje naar het strand overigens.
Groet--Zout.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Lopen we wat over Sv Grgur (bloedheet overigens) en komen we bij de krachtcentale.

Afbeelding

En daar staat nog steeds die ene diesel. De andere was gejat, alles van waarde is weg, maar diverse technische zaken liggen er nog.
Deze motor heeft een naam wat fabrikant betreft. Bij topic motoren op 19 maart 2013 heeft Paul er L. Lang Maschinenfabrik AG te Budapest bij geplaats als bouwer. Gert Schouwstra heeft er nog een stuk bijgeplaatst over deze bij ons vrij onbekende firma. Zo zaten ze bijvoorbeeld met Stork Hengelo in wat nu waarschijnlijk een denktank zou heten. Zelf kwam ik tegen dat ze een 1200 pk stoommachine exposeerden op de wereldtentoonstelling Parijs 1900. Laatste foto een kijkje in het carter. Alles is open en bloot voor de zoute wind, je ziet die machine wegkwijnen.

Afbeelding

Afbeelding
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Op Sveti Grgur zijn 57 bunkers, waarvan eentje op foto 2.
Ze zijn allemaal gebouwd door de vrouwlijke gevangenen rond 1950. Die op ontoegankelijke plekken moeten bottenbrekers geweest zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Eindeloos veel afscheidingsmuren zijn er, er zijn nog resten van vijgen plantages. Mensen plukten nu zakken vol (ik niet, heb ze bij huis staan).
Van die muren hebben we er op Krk ook veel, maar dan zijn dat onbewerkte losgestapelde stenen, deze zijn stuk voor stuk bewerkt. Ga dus maar na wie daar in het open veld hebben zitten tikken.

Afbeelding

Afbeelding
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Sveti Grgur, een deel van wat er nog voor anker ligt.

Afbeelding

Tijd voor ons om te vertrekken, nog een kijkje op de toerbotenkade.

Afbeelding

Daar varen we dan, achter ons rechts Sveti Grgur, links, kaal, Goli Otok (Kaal Eiland), het mannen gevangenis-eiland uit de zelfde periode. Daarachter zien we het Velebit gebergte, hoogtes rond 1500 meter, de hele winter sneeuw op de toppen.

Afbeelding
Plaats reactie