Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Graag wil ik me bij Frans aansluiten; bedankt voor het reisverslag Hans.
Het geeft zo alles bij elkaar toch weer enig inzicht in een (vaar)gebied die voor mij totaal onbekend is.
Maar goed. zo zijn er wel een paar dwarsstraten meer op te noemen. 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Frans, Roy en de andere belangstellenden dank.
Het afgelopen weekend maakte ik een tochtje dat aardige foto`s opleverde.
Varende naar het zuiden kwam ik al snel langs de veerhaven Valbiska. De nieuwe ferry KRK loopt binnen, komende van Lopar op Rab. Het is een hele bak, lekker vol met campers etc. In de winter minder afvaarten en weinig passagiers.

Afbeelding

Vervolgens langs de Oostkust van het niet meer permanent bewoonde eiland Plavnik. Er is een bewoond dorp geweest, ik ben weleens naar boven gelopen vanaf de andere kant waar een aanlegplaats is. Daar is een kerk en enige boerderijen, alles ruines en een rijtje huizen dat opgeknapt is en zomerbewoning heeft. Er huizen jagers en schapen weiden er wild. Enige walnootbomen hebben in de herfst mijn aandacht. Bij de strandjes altijd schepen voor anker.

Afbeelding

Tussen Plavnik en Klein Plavnik door. Op dit kleine eilandje ook muren die de percelen verdelen, ook hier werden schapen uitgezet.

Afbeelding

Toeristenboten in alle soorten en maten, we zouden er nog vele zien. deze voor Mali (Klein) Plavnik.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Voor en moderne ferry vind ik die "Krk" er niet eens zo gek uitzien.
Ook niet zo'n bende aan m.i.z. overbodige rotzooi in de zij geschilderd.
't Is natuurlijk maar een persoonlijke mening, maar dit vind ik net mooi zo.
Als ik naar de troep kijk die in de zij van de huidige TESO boten gekalkt is, vind ik dit een verademing.
Goed, nu is voldoende het woordje IK gebruikt............... :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Frans de Lijster
Berichten: 5308
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Frans de Lijster »

Is dat de vervanger van deze Hans?

Afbeelding


Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Klopt Frans, mooie foto overigens!!
Er was een inschrijving, volgens boze tongen toegesneden op de KRK of haar zusterschepen.
Het schip is nieuw, meer comfort, grotere capaciteit en sneller. Er zijn in het seizoen nu ook meer afvaarten.
Maar...die oude Nosač schijnt een hogere zeewaardigheid te hebben, met bura in de winter was ze bijna nooit uit de vaart.

Groet--Hans.
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Nog even doorgaan op die ferry`s. Tijdens de Nosač was er een probleem te Valbiska, namelijk slechts 2 ligplaatsen. Als de beide ferry`s naar Merag binnen lagen moest de Nosač wachten tot er een vertrok, of er moest 1 tijdelijk naar buiten om plaats te maken. Dat is opgelost, stukje rotswand weg, stukje baai dicht geplempen en asfalteren en zie de 3e steiger is er nu.
Maar die route naar Lopar uit Valbiska is redelijk nieuw, daarvoor vertrok men uit Baska. Daar is in de haven geen ruimte voor een groter schip en te weing opstelruimte voor wachtende auto`s.
Ik plaats hier nog een eigen foto van de Krčanka, vertrekkende uit Baska naar Lopar in 2006. Dit was mijn lievelingsschip, zo mooi! Liefhebbers geven deze schepen het koosnaamje Skovacera, wat Stofblik betekend. Gebouwd te Kraljevica 1970 lagen er oorspronkelijk 2 Zwolse Werkspoor diesels in. Die werden in 1989 vervangen door 2 Isotta Fraschine diesels. Het schip is uit de vaart in ligt in haar geboortehaven Kraljevica te wachten (op de sloop?). De motoren zijn eruit gehaald om als reserve te dienen voor andere schepen uit deze serie.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door Roy »

Leuk dat die oude ferries weer eens boven water komen.
Nu weet ik dat er enige ferries van Red Funnel Services aan Jadrolinija in Kroatië verkocht zijn. Even de, ( oude ), namen :
"Cowes Castle", 1962 - 1994, in 1975 bij Boele, Bolnes nog verlengd.
"Norris Castle", 1968 - 1994, in 1976 ook bij Boele, Bolnes verlengd.
"Netley Castle", 1974 - 1996.
Wat de nieuwe namen geworden zijn is mij niet bekend. Misschien dat Hans dit wel weet !?.
De Red Funnel Service is eigenlijk een afkorting van ; The Southampton, Isle of Wight and South of England Royal Mail Steam Packet Co., maar dat is zo'n mond vol..........

m.v.g., Roy
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

Hier de 1e, SIS = Netley Castle.
Ze is nog in de vaart ook, regio Zadar.
Deze foto maakte ik 10 Augustus 2010, ze kwam van Preko op het eiland Ugljan en vaart voor het eilandje Ošljak dat ook enkele malen per dag aangedaan wordt, richting Zadar. De rest volgt.

Groeten--Zout.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istri

Bericht door zout »

De NEHAJ = Cowes Castle, mijn foto 31 Juli 2009.
Ze lag hier opgelegd te Cres-stad in de voor mij mooie tijd dat daar vele Jadrolinija oudjes op verkoop cq sloop lagen te wachten.
De NEHAJ ging naar Pellestrina in de Venetië Laguna en is daar in gesloopt, waarschijnlijk in 2011.

Afbeelding
Plaats reactie