Helaas Ben, daar kan ik niet zo achter komen,ik zal nog eens verder speuren.
Groet
Jan
Wie herkent dit schip ?
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie herkent dit schip?
1898????? ELISABETH, Gebouwd in 1898 bij van Suylekom te Raamsdonksveer.
1906: ZWERVER, eig Jan Otte in Dordreacht, Klipper, 26,70 x 5,48 - 167 ton
1919: DE VERANDERING, eig. J. van der Veen in Huijgerveen
1920: ZWERVER, eig. E. de Jonge in Oude Pekela.
1933: VERANDERING, Eig. L Bordewijk te Kampen, 26,70 x 5,48 x 2,00 – 164 ton. 1031 B Leid 1933.
1937: VERANDERING, eig. L. Lensen te Kampen, Klipperaakschip met zijschroefinstallatie. 26,45 x 5,46 – 165 ton
…. VERANDERING, J. Lensen te Hasselt.
1954: VERANDERING, eig. M. Lensen te Amsterdam, Motorschip, 26,35 x 5,47 x 2,01 – 164 ton.
Maar daarna in IVR 1956, 1963 en 1972 weer als sleepschip benoemd.
1979: VERANDERING, eig. …… Motorzeilklipper met passagiersaccommodatie, 26,37 x 5,77 x 1,06 – 28 ton
1906: ZWERVER, eig Jan Otte in Dordreacht, Klipper, 26,70 x 5,48 - 167 ton
1919: DE VERANDERING, eig. J. van der Veen in Huijgerveen
1920: ZWERVER, eig. E. de Jonge in Oude Pekela.
1933: VERANDERING, Eig. L Bordewijk te Kampen, 26,70 x 5,48 x 2,00 – 164 ton. 1031 B Leid 1933.
1937: VERANDERING, eig. L. Lensen te Kampen, Klipperaakschip met zijschroefinstallatie. 26,45 x 5,46 – 165 ton
…. VERANDERING, J. Lensen te Hasselt.
1954: VERANDERING, eig. M. Lensen te Amsterdam, Motorschip, 26,35 x 5,47 x 2,01 – 164 ton.
Maar daarna in IVR 1956, 1963 en 1972 weer als sleepschip benoemd.
1979: VERANDERING, eig. …… Motorzeilklipper met passagiersaccommodatie, 26,37 x 5,77 x 1,06 – 28 ton
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie herkent dit schip?
Het betere zoekwerk Gert!
Dat moet hem wel zijn maar van dat verhaal dat hij in Duitsland heeft gevaren blijft weinig over....
Als er al een Duitse opdrachtgever is geweest dan heeft hij het schip niet afgenomen blijkbaar.
Het verhaal dook bij mij op in een klein boekje over 5 jaar klipper race ik meen uit 1979.
Het verhaal is klakkeloos over genomen op de site van de huidige Duitse eigenaar .
Ja als het ergens gedrukt staat kan het een eigen leven gaan leiden.
In ieder geval bedankt voor het speurwerk.
Er stond ook in dat het oorspronkelijke elliptische hek vervangen was door het huidige vanwege sluizen in Groningen wat op mij erg onwaarschijnlijk over kwam...
Het schip is zoals ze destijds in het zuiden gebouwd werden.
Groet
Jan
Ik lees jouw bijdrage nog eens door en dan zou het kunnen wezen dat hij de eerste 8 jaar in Duitse handen was.
Dat moet hem wel zijn maar van dat verhaal dat hij in Duitsland heeft gevaren blijft weinig over....
Als er al een Duitse opdrachtgever is geweest dan heeft hij het schip niet afgenomen blijkbaar.
Het verhaal dook bij mij op in een klein boekje over 5 jaar klipper race ik meen uit 1979.
Het verhaal is klakkeloos over genomen op de site van de huidige Duitse eigenaar .
Ja als het ergens gedrukt staat kan het een eigen leven gaan leiden.
In ieder geval bedankt voor het speurwerk.
Er stond ook in dat het oorspronkelijke elliptische hek vervangen was door het huidige vanwege sluizen in Groningen wat op mij erg onwaarschijnlijk over kwam...
Het schip is zoals ze destijds in het zuiden gebouwd werden.
Groet
Jan
Ik lees jouw bijdrage nog eens door en dan zou het kunnen wezen dat hij de eerste 8 jaar in Duitse handen was.
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie herkent dit schip?
Klopt Jan, de eerste Nederlandse meetbrief is pas in 1906 afgegeven, dus er ontbreekt 8 jaar geschiedenis. We hebben alleen de naam: ELISABETH.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie herkent dit schip?
@Jan en Gert, bedankt voor jullie reacties, het "speurwerk" en de uitvoerige levensloop.
Re: Wie herkent dit schip?
Voor de "speurders" heb ik er nog één. Bovenstaande kuster Claus Erich werd in 1930 bij Gebr. van Diepen, Waterhuizen met bnr. 750 gebouwd voor Duitse rekening.
In 1969 kreeg zij de naam Ria en in 1978 werd zij met behoud van haar naam verkocht naar Nederland met thuishaven Rotterdam.
Haar verdere levensloop in Nederland is onbekend, maar waarschijnlijk omgebouwd tot woonschip. Iemand die haar herkent?
-
- Berichten: 4581
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie herkent dit schip?
HIER staat dat de RIA in 1976 in Groningen een binnenvaartmeetbrief kreeg. Bijzonder is de opmerking dat er in 1979 weer een zeemeetbrief verstrekt zou zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie herkent dit schip?
@Gert, bedankt voor de informatie.
In Lloyd's Register 1985/1986 wordt ze nog vermeld, zonder call sign, met thuishaven Rotterdam en met haar laatste eigenaar in Duitsland Heinz Georg Jacobs.
In het register van 1986/1987 wordt haar teboekstelling doorgehaald.
In Lloyd's Register 1985/1986 wordt ze nog vermeld, zonder call sign, met thuishaven Rotterdam en met haar laatste eigenaar in Duitsland Heinz Georg Jacobs.
In het register van 1986/1987 wordt haar teboekstelling doorgehaald.
Re: Wie herkent dit schip?
Vanmorgen kwam ik op het PM Kanaal deze pompboot Onderneming 02005016 uit Harderwijk tegen.
leuk een oud schepie om eens uit te zoeken van wie die allemaal geweest kan zijn.
Ben op het nummer 5016 Amsterdam gaan zoeken en kwam uit op de Neerlandia ex Zuidholland Nummer uit 1912 het bouwjaar van het schip. Maar dan krijgt het schip in 1953 een ander nummer: 3576 B Amst 1953 en heeft o.a. nog de naam Greta gevoerd. Toen ging er bij mij een belletje rinkelen...
Deze Greta had ik nog in het archief zitten. Vind het kontje wel gelijkenis tonen met de Ondeneming.
Maar... nou kan ik in recente registers het nummer 2005016 niet terug vinden.
Vandaar mijn vraag: wie weet meer van deze pompboot Onderneming en zijn verleden?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Wie herkent dit schip?
Als je 5016 Amst verandert in 5016 B Amst krijg je een antwoord.
Het cement overslagschip en de klipper zijn, volgens de liggers, niet het zelfde schip.
Het cement overslagschip en de klipper zijn, volgens de liggers, niet het zelfde schip.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....