Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan Kroes »

Kees Keijzer schreef:Hoi, Jan;
Dat schip in Keulen is de "Mai Pensato" 02304408, het schip voer ooit onder de naam "Marjan" kijk maar op de data base van de vereniging.
Gr, Kees.
Bedankt Kees, ik ken haar nog als Marjan. Alleen klopt je EU-nr niet volgens mij.
Voor de rest alles goed met jou?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door pieter53 »

karelzijpe schreef:Andre, de Havik was een beurtscheepje voer zover mogelijk het Westland in. De familie Meeuwisse heeft nog 2
scheepjes, de Josina en de Lijntje.
Liggen in Den Haag en tuffen vaak met toeristen in het rond. De Havik had vroeger geen gangboorden maar planken
binnenkant- boord. voeren met groente en grond. Werd toentertijd wel een motorbok schip genoemd.
Karel
Bij sommigen beter bekend als motorpakschuit. :wink:
Sorry ik maak hier een fout, doordat ik het verkeerde schip voor dat van Meeuwisse aanzag.
De pakschuit heeft een zware voorovervallende stevenbalk.
De schepen die aangeduid worden met motorbokschip hebben veelal een steile stafsteven.
Sorry.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door t.fluks »

het schip op de werf is volgens mij ook niet de Cosmopoliet.
De Cosmopoliet was gebouwd als "Atno " en volgens Jan Fernhout, na de oorlog teruggevonden in Duitsland.
Ik ben hem ooit tegen gekomen op een lijst met teruggevonden schepen, had Harry die lijst al beloofd,
maar kan hem nergens meer terugvinden!! Volgens Jan hebben er eerst nog 2 motoren ingestaan!! De grote Industrie wordt gelijk mee gesloopt, was niet veel goeds meer aan.
Harry, mocht ik in mijn uitdijend archiefje, de lijst weer vinden, komt die jouw kant op!
Tammo.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt Tammo,
De Cosmopoliet is in 1948 omgebouwd met 2 x 200 pk Lister-Blackstone, maar misschien wel op 1 schroef, dat weet ik niet
En in 1959 omgebouwd naar zijn huidige vorm met de 650 pk Industrie, een nieuwe roef en stuurhut en mogelijk ook een nieuwe voorwoning.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door karelzijpe »

Motorbok schip werd veel in de meetbrief vermeld, maar was fout. Pakschuit had weer een overkapping.
Beurtmotortje zonder berghout, lijkt mij wel wat.

Karel
m/s Viator

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door m/s Viator »

Harry, is het soms mogelijk om dat tot nu toe onbekende schip op de groninger helling uit te vergroten?

Ik heb zelf het vermoeden dat het een schip is wat wellicht een maatje groter is dan de Cosmopoliet.
Maar dat zou ook gezichtsbedrog kunnen zijn.
Ik heb een beetje moeite om de verhoudingen in te schatten op deze foto.

Bij het zien van de roef, meende ik intuïtief dat het mogelijk om de Cosmopoliet kon gaan.
Nu nader bekeken mist de railing om het achterschip, maar die kan er destijds tijdelijk zijn afgehaald.
De ruimte tussen het eerste en tweede raam, wat hier dan mogelijk geen roefdeur gaat worden, is/ wordt het de trap naar de stuurhut?


Tevens vind het een boeiende foto en wàt een helling, althans op deze foto krijg ik dat idee.
Die majestieuse werfkraan op de achtergrond maakt de foto helemaal compleet zeg maar.

Opvallend dat er op deze grote helling slechts één schip op de blokken ligt.
Wordt de ombouw naar motorschip soms uitgevoerd tegen familetarief?

Weinig bedrijvigheid te zien op het eerste gezicht, of het moet toevallig schafttijd zijn....
De roeren hangen er nog niet aan.
En wanneer ik het goed zie, een mooi scherp achterschip.
Automatisch ga ik er van uit dat het een na- oorlogse foto is tussen 1955- 1965.

Dit was zomaar even hardop denken.......
Ook ik moet u het antwoord schuldig blijven.

Ben heel benieuwd of er meer details te zien zullen zijn,
wanneer het je zou lukken Harry om alleen het schip uitvergroot te tonen.

Wie raadt de plaat?

Hgr Abraham
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Dat wordt volgende week Abraham, zit nu aan boord zonder foto's.

Gr. HARRY
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door SchipperWillem »

De Havik is een scherpsteven, als motorscheepje gebouwd, mijn vader kocht in 1947 ook een scherpsteven die met zijn tonnemaat alleen de doorgaande vaarwegen in het westland kon bevaren, t w de Maassluise trekvliet naar de Vlaardingse vaart het Schouw, en linksaf naar Schipluiden, den Hoorn en Delft naar de kolk.
Rechtsaf aan het Schouw kon het scheepje op de Vlaardingse vaart naar Vlaardingen en daar de oude haven in schutten.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
IJsselwerf vandaag. Het jacht lag er gisteren ook al.
Wind kost niks. Dus hiermee kan je goedkoop de oceaan over.
Ik heb geen namen of nummers.
Dus roept u maar.
Groet van K.T.

Zelf even gezocht. Het aluminum schip is gebouwd te Alblasserdam (Oceanco)
Lang 86 meter. Masten 93 meter.
Gisteravond brandde er veel licht aan boord. Feestje?
Gr. K.T.
m/s Viator

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door m/s Viator »

Hoi Kees,

Heb je ook navraag gedaan hoe breed en wat de diepgang van dit jacht is? :roll:

Intrigerend schip.......een echte wedstrijdzeiler en je zult mogelijk tegen betaling van een forse duit ook wel mee mogen varen, lijkt me een hele belevenis........ :D

Ze kan wel een zeetje hebben dunkt me.

Hgr Abraham.
Plaats reactie