N.V. Bureau Wijsmuller

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

N.V. Bureau Wijsmuller

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Sepiola
Afbeelding

Afbeelding
Sepia
Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Wijsmuller

Bericht door brander »

AMAZON. Juni 2008 Patras [griekenland]
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

100 Jaar N.V. Bureau Wijsmuller

100 jaar geleden werd het zeesleep en bergings bedrijf N.V. Bureau Wijsmuller opgericht. Ter gelegenheid hiervan wordt er een reünie georganiseert in IJmuiden in de maand mei.
Omdat (ex) personeelsleden overal in het land wonen hierbij een overzicht van de historie en een oproep aan (ex) personeelsleden zich te melden.

100 jaar N.V. Bureau Wijsmuller.

Johs. F. Wijsmuller begon met zijn scheepvaart activiteiten in 1906. De kapitein ter stoom- en zeilvaart, zoon van een kapper in Amsterdam, begon in dat jaar onder eigen naam met scheepvaart gerelateerde activiteiten. Hij had aanvankelijk als specialiteit het uitbrengen van in Nederland gebouwde schepen naar hun buitenlandse bestemming.
Maar al snel zag hij dat Nederlandse sleepboten overal gewild waren, met name vanwege hun degelijke kwaliteit. Hij besloot voor eigen rekening sleepboten te laten bouwen en voor korte of langere tijd te exploiteren, tot zich een geschikte koper aandiende. Voor deze bezigheid richtte hij in 1911 N.V. Bureau Wijsmuller op. En op die manier bouwde hij in recordtijd de grootste zeegaande slepersvloot ter wereld op, groter dan die van concurrent Smit bijvoorbeeld.
Als hij er eenmaal in geslaagd was een schip met winst te verkopen, gaf hij meteen opdracht voor de bouw van een nieuw exemplaar, meestal met dezelfde naam als het verkochte vaartuig. Zo komt het dat de vloot van Wijsmuller drie slepers kende die de naam Holland droegen, de naam van de eerste sleepboot die Wijsmuller in 1911 liet bouwen.

Helaas overleed de gedreven ondernemer in 1923 op de jonge leeftijd van 46 jaar aan een ongeneeslijke ziekte. Een vrouw, vijf jonge zoons en een dochtertje bleven ontredderd achter. Het bedrijf bleek zonder zijn stuwende kracht stuurloos te zijn geworden.
Zijn zoons waren de luiers nog nauwelijks ontgroeid, dus van hen kon niet worden verwacht dat zij zich toen al als opvolgers zouden manifesteren.

Afbeelding


Vooral op aandringen van de betrokken bank, die economisch donkere tijden voorzag, moesten geleidelijk veel sleepboten worden verkocht. Vier nog zo goed als nieuwe boten, de Jacob van Heemskerck, de Willem Barendsz, de Brabant en de Gelderland werden aangekocht door Smit, die vanwege een nog aan te nemen groot transport naar Singapore een paar extra sleepboten best kon gebruiken. De bemanningen, waarvan een deel van de officieren al eerder voor Smit had gevaren, kwamen veelal mee naar de nieuwe eigenaar van hun sleepboot. Zij hadden niet zoveel te kiezen.

Aan het einde van de jaren dertig had N.V. Bureau Wijsmuller van de 23 slepers die er in 1923 in de vaart waren nog slechts 6 over: twee zeeslepers, de Utrecht en de Drente, drie kustslepers: de Hector, Nestor en Stentor en één havenslepertje, de Junior.

Bij een poging tot berging van het stoomschip Kerkplein dat dreigde te stranden ging de Drente verloren, doordat de Drente zelf aan de grond liep.

Met vereende krachten (het bedrijf was inmiddels in stilte aangekocht door de Amsterdamse Havensleepdienst Goedkoop) werd een nieuwe vervangende sleper ontworpen. Deze Amsterdam werd in 1938 in dienst gesteld, voornamelijk om aan de Noord-Hollandse kusten stationsdienst te kunnen doen en de marineschepen in Den Helder te assisteren. Hoewel van groot nut tijdens de oorlogsperiode was de sleepboot geen echt succes.

De Tweede Wereldoorlog bracht ook het bedrijf Wijsmuller niet veel goeds. De Utrecht ging in Duitse dienst verloren en twee haven/kustslepers werden door de bezetter naar Polen overgebracht. De Amsterdam kon naar Engeland vluchten evenals de Hector.
Na de oorlog kwamen de Stentor en de Nestor boten gehavend terug. Geld en materiaal voor nieuwbouw was er niet, dus werden de Stentor en Nestor opgeknapt.

Afbeelding

Deels gefinancierd met de vergoeding voor de gezonken Utrecht werd in 1948 in Amerika een nog zo goed als nieuwe, 2500 pk sterke, sleepboot aangekocht.

Deze sleepboot kreeg de naam Noord-Holland en was een groot succes, zowel voor bergingen als voor lange sleepreizen. De Amsterdam werd verkocht naar België daar deze niet geschikt was voor lange sleepreizen.

De zonen van Johs. F. Wijsmuller hadden hun zeevaartschool opleiding afgerond en waren, in de voetsporen van hun vader, een eigen bedrijf begonnen in het uitbrengen van schepen. In de jaren vijftig besloot Jan Goedkoop te trachten de zonen weer in het bedrijf dat ooit van hun vader was te interesseren.

Dat lukte. John Wijsmuller en later ook Arthur werden directeur. De anderen werden commissaris. Met name door de inzet van Arthur werden in zeer korte tijd weer aansprekende resultaten bereikt. De vloot werd al spoedig uitgebreid met twee zusters van de Noord Holland en er werden spectaculaire nieuwe sleepboten ontworpen voor zowel de haven-, kust- als zeesleepvaart. De oude slepers werden verkocht, het stoomtijdperk was ten einde. De dikke schoorstenen op de slepers hadden hun functionaliteit verloren en werden op de nieuwe zeegaande sleepboten vervangen door twee rookkanalen. De oude namen als Jacob van Heemskerck en Willem Barendsz keerden terug en ook de "provincieklasse" met namen als Groningen, Friesland en Gelderland werd in ere hersteld. Voor de nieuwe kust/havenslepers werden de traditionele namen als Stentor, Hector, Nestor en Simson gehandhaafd.

In de jaren zeventig van de afgelopen eeuw werd duidelijk dat de sleepvaart ondanks de toegenomen grootte van de schepen, het moeilijk zou krijgen. Stationsdienst was niet langer rendabel, want er deden zich minder calamiteiten voor. De stand van de techniek en de verbeterde navigatie speelden in dit verband een grote rol.

Afbeelding


Arthur Wijsmuller, de inspirerende kracht achter de successen, overleed in 1972 onverwacht op 55-jarige leeftijd. Zijn zoon Frank, nog maar 30 jaar, werd tot zijn opvolger benoemd.
Hij was het die de plannen voor zeer sterke slepers doorzette, hetgeen resulteerde in de vernieuwende multipurpose slepers Typhoon en Tempest.

Ook zette Frank de ideeën door voor een aantal half-afzinkbare pontons, later gevolgd door de zelfvarende Super Servants en Mighty Servants. Deze schepen waren aanvankelijk een groot succes, want zij konden booreilanden en andere grote constructies in zeer korte tijd naar de meest uiteenlopende bestemmingen varen, zonder dat daar een vloot van sleepboten voor nodig was. Helaas zakte de markt voor zwaar-transport echter in de jaren tachtig dramatisch ineen, door overcapaciteit en daling van de vrachtprijzen. Enkele van de schepen moesten tijdelijk worden opgelegd.

De bakens bij Wijsmuller werden in 1988 verzet toen Frank Wijsmuller plaats maakte voor zijn neef Michiel.
De zwaar-transportvloot werd verkocht aan Heerema en tenslotte ondergebracht in een gecombineerde onderneming met Dock Express, genaamd Dockwise. De grote zeeslepers werden in 1991 ingebracht in de een combinatie met "eeuwige" concurrent Smit, toepasselijk genaamd SmitWijs.

Afbeelding

In IJmuiden concentreede Bureau Wijsmuller zich op bergingen en havensleepdiensten. Daarnaast werden zeeslepers uit lage lonen landen als Oekraïne voor korte of langere tijd gecharterd.
De zaken gingen in de tweede helft van de jaren negentig weer dermate voorspoedig dat in 2000 een reeks havensleepdiensten in het Verenigd Koninkrijk kon worden overgenomen. Dat had tot gevolg dat Wjjsmuller een aantrekkelijke partner werd voor andere grote sleepvaart- en offshore ondernemingen. Al een jaar later, in 2001, bleken de activiteiten van het oer-Hollandse bedrijf in de scheepvaartwereld niet onopgemerkt te zijn gebleven. Het grote Deense A.P. Møller/Maersk concern bracht met succes een bod uit op de aandelen. In dat grote bedrijf bevond zich al de sleepdienst van Em. Z Svitzer, van oudsher gevestigd te Kopenhagen. Wijsmuller werd binnen de Maerskgroep met dat bedrijf samengevoegd tot Svitzer-Wijsmuller.

Dit jaar is het dus 100 jaar geleden dat N.V. Bureua Wijsmuller werd opgericht en 10 jaar geleden dat N.V. Bureau Wijsmuller werd overgenomen door Svitser.

Om nog eens te praten over het verleden en ook over de toekomst wordt er mei 2011 een reunie georganiseert voor (ex) personeels leden van N.V. Bureau Wijsmuller.
Mocht u intresse hebben om deel te nemen aan deze reunie meld u dan aan, stuur een brief met uw gegevens naar:

Reunie Bureau Wijsmuller
p/a De Smidse 50
7261ZX Ruurlo

Bron: Alkmaar Onderneemt / Foto's: https://bureau-wijsmuller.nl
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Noord Holland
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Noord Holland
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Point Halifax
in de kleuren van Wijsmuller

Foto: Mack Mackay
Halifax, NS

de boot is verkocht aan McKeil Work Boats in Hamilton, ON.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Willem Barendsz

Foto van Martin Pols.

Aantall IPK 6350
Lengte 52,70 M
Breedte 10,00 M
Holte 4,5 M
Bouwjaar 1963
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Pointe Sept-Iles

Foto: TugFax
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Jan,

Apart stuurhuisdakje.

Waar voeren deze sleepboten? Frankrijk (Bretagne?) of Canada?

met vriendelijke groeten,
robert
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: N.V. Bureau Wijsmuller.

Bericht door Roy »

Aan de naam te zien is het in Canada Robert.

m.v.g., Roy
Plaats reactie