ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Heel langzaam beginnen de zeesleepboten van het type S-Wind van het toneel te verdwijnen.
Meer dan dertig jaar hebben ze dienst gedaan, voor het grootste deel voor International Transport Contractors (ITC) te Haarlem.
Inmiddels zijn er twee gesloopt en is er één vergaan. Ik wilde ze nog even de revue laten passeren als een soort eerbetoon.
Zes van deze sleepboten kunnen gezien worden als zusterschepen, t.w. de Sirocco, Shamal, Suhaili, Sumatras, Simoon en de
Solano . De Santania heeft een identieke romp maar verschillen in de bovenbouw. De brug staat meer naar voren en de rookkanalen
zijn anders. Tevens stond de voormast op het voordek. Later is deze meer naar achteren geplaatst tegen het dekhuis. Bij de indienststelling
hadden allen een gesloten kraaiennest in de mast. Deze zijn later vervangen door een open kraaiennest.
Als "Sirocco" voor ITC
Sirocco
Gebouwd in 1976 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 257)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G / Nrs. 175014 + 175015
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
1976: “Sirocco”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
2011: “Izmir Bull”, Arfina Navigation S.A., Turkije.
Als "Izmir Bull" voor Arfina Navigation
Meer dan dertig jaar hebben ze dienst gedaan, voor het grootste deel voor International Transport Contractors (ITC) te Haarlem.
Inmiddels zijn er twee gesloopt en is er één vergaan. Ik wilde ze nog even de revue laten passeren als een soort eerbetoon.
Zes van deze sleepboten kunnen gezien worden als zusterschepen, t.w. de Sirocco, Shamal, Suhaili, Sumatras, Simoon en de
Solano . De Santania heeft een identieke romp maar verschillen in de bovenbouw. De brug staat meer naar voren en de rookkanalen
zijn anders. Tevens stond de voormast op het voordek. Later is deze meer naar achteren geplaatst tegen het dekhuis. Bij de indienststelling
hadden allen een gesloten kraaiennest in de mast. Deze zijn later vervangen door een open kraaiennest.
Als "Sirocco" voor ITC
Sirocco
Gebouwd in 1976 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 257)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G / Nrs. 175014 + 175015
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
1976: “Sirocco”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
2011: “Izmir Bull”, Arfina Navigation S.A., Turkije.
Als "Izmir Bull" voor Arfina Navigation
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Shamal
Gebouwd in 1976 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 258)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
Gehermotoriseerd in 2002: 2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Wärtsilä (Type: 16SW280 / Nr. 13107 + 13108) 10.000 ipk.
1976: “Shamal”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
1998: “V.B. Artico”, Ocean Going S.L., Valencia. (Managed by Boluda Int. S.A.)
De enige foto die ik kon vinden als "Shamal", hier nog met gesloten kraaienest (of is het kraaiennest?)
Als "V.B. Artico" met blauwe romp, hier liggend naast de inmiddels gesloopte "Posejdon".
Huidige kleur romp en schoorstenen, maar dezelfde naam.
Gebouwd in 1976 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 258)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
Gehermotoriseerd in 2002: 2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Wärtsilä (Type: 16SW280 / Nr. 13107 + 13108) 10.000 ipk.
1976: “Shamal”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
1998: “V.B. Artico”, Ocean Going S.L., Valencia. (Managed by Boluda Int. S.A.)
De enige foto die ik kon vinden als "Shamal", hier nog met gesloten kraaienest (of is het kraaiennest?)
Als "V.B. Artico" met blauwe romp, hier liggend naast de inmiddels gesloopte "Posejdon".
Huidige kleur romp en schoorstenen, maar dezelfde naam.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Simoon
Gebouwd in 1977 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 262)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
1977: “Simoon”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
2011: “Panormitis”, Spanopoulos Group, Piraeus.
2012: Gesloopt te Aliaga.
In haar nadagen als "Simoon" bij ICT. Het berghout en fender op de boeg zijn verdwenen.
Ze heeft niet lang gevaren voor haar nieuwe eigenaar. Hier als "Panormitis" afgemeerd in Perama in afwachting van sloop. (Foto: George Givisis)
Gebouwd in 1977 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 262)
L x B x D = 54,97 x 11,18 x 5,19 m. 846,77 BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
9020 ipk bij 750 rpm. Boegschroef 600 ipk.
1977: “Simoon”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
2011: “Panormitis”, Spanopoulos Group, Piraeus.
2012: Gesloopt te Aliaga.
In haar nadagen als "Simoon" bij ICT. Het berghout en fender op de boeg zijn verdwenen.
Ze heeft niet lang gevaren voor haar nieuwe eigenaar. Hier als "Panormitis" afgemeerd in Perama in afwachting van sloop. (Foto: George Givisis)
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Santania
Gebouwd in 1977 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 267)
L x B x D = 54,00 x 11,21 x 5,21 m. 891BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
15000 ipk .Boegschroef 600 ipk.
1977: “Shoei Maru No 82”, Matsumi Kaiko Kabushiki Kaisha, Matsuyama.
1978: “Santania”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
1998: “V.B. Indico”, Bolunda Grupo, Valencia.
1998: “V.B. Antartico”, Bolunda Grupo, Valencia.
2011: Gezonken na aanvaring en total loss.
Helaas heb ik geen foto's van haar als "Shoei Maru No 82" en "V.B. Indico". Indien iemand mij daaraan kan helpen hou ik mij graag aanbevolen.
Als "Santania" voor ITC. Duidelijk zijn hier de verschillen zichtbaar met de andere "zusters". De voormast die helemaal op het voordek staat. Andere positie van de brug en stuurhut en rookkanalen.
Als "V.B. Antartico" in haar eerste outfit voor Bolunda. (Foto: Daniel Ruiz)
In haar laatste outfit voor dezelfde firma.(Foto: Manuel Hernandez Lafuente)
De 54 meter lange sleepboot “V.B. Antartico”, is gezonken ten noordwesten van de Portugese kust. De sleepboot was onderweg met een drijvend platform van
Cartagena naar La Coruna toen het in zwaar weer terechtkwam. Door een technische storing sloegen de hoofdmotoren af en kreeg de wind en stroming
vat op de sleepboot. De kapitein riep hulp in van de Portugese Kustwacht. Voordat deze de in nood verkerende sleepboot kon bereiken had de stroming de
sleepboot tegen het platform geworpen waardoor het lek raakte. De elf bemanningsleden bemanden de reddingsboten en verlieten het schip.
Zij werden aan boord genomen door de tanker “Arctic Voyager” en de tanker “Elizabeth”.
Hoe kon het gebeuren dat de hoofdmotoren van de sleepboot afsloegen? De eigenaren van de sleepboot lieten een persbericht uitgaan met de mededeling dat het ongeval
was te wijten aan de “onvoorspelbare weersomstandigheden”. Er wordt echter sterk getwijfeld aan de ervaring van de bemanning van de sleepboot. Deze bewering wordt
onderbouwd door het gedrag van de kapitein onder verschillende omstandigheden. Bovendien wordt aangenomen dat het schip is vertrokken met te weinig brandstof in
haar bunkers en dat dit het afslaan van de hoofdmotoren tot gevolg had.
Gebouwd in 1977 bij Matsuuro Tekko Zosen KK, Higashino (Bouwnummer 267)
L x B x D = 54,00 x 11,21 x 5,21 m. 891BRT. 2 schroeven in kort straalbuis.
2 x 4t. V16 cil. dieselmotoren van Fuji Seisakusho (Type: 16V27.5X-G)
15000 ipk .Boegschroef 600 ipk.
1977: “Shoei Maru No 82”, Matsumi Kaiko Kabushiki Kaisha, Matsuyama.
1978: “Santania”, International Transport Contractors Holland, Haarlem.
1998: “V.B. Indico”, Bolunda Grupo, Valencia.
1998: “V.B. Antartico”, Bolunda Grupo, Valencia.
2011: Gezonken na aanvaring en total loss.
Helaas heb ik geen foto's van haar als "Shoei Maru No 82" en "V.B. Indico". Indien iemand mij daaraan kan helpen hou ik mij graag aanbevolen.
Als "Santania" voor ITC. Duidelijk zijn hier de verschillen zichtbaar met de andere "zusters". De voormast die helemaal op het voordek staat. Andere positie van de brug en stuurhut en rookkanalen.
Als "V.B. Antartico" in haar eerste outfit voor Bolunda. (Foto: Daniel Ruiz)
In haar laatste outfit voor dezelfde firma.(Foto: Manuel Hernandez Lafuente)
De 54 meter lange sleepboot “V.B. Antartico”, is gezonken ten noordwesten van de Portugese kust. De sleepboot was onderweg met een drijvend platform van
Cartagena naar La Coruna toen het in zwaar weer terechtkwam. Door een technische storing sloegen de hoofdmotoren af en kreeg de wind en stroming
vat op de sleepboot. De kapitein riep hulp in van de Portugese Kustwacht. Voordat deze de in nood verkerende sleepboot kon bereiken had de stroming de
sleepboot tegen het platform geworpen waardoor het lek raakte. De elf bemanningsleden bemanden de reddingsboten en verlieten het schip.
Zij werden aan boord genomen door de tanker “Arctic Voyager” en de tanker “Elizabeth”.
Hoe kon het gebeuren dat de hoofdmotoren van de sleepboot afsloegen? De eigenaren van de sleepboot lieten een persbericht uitgaan met de mededeling dat het ongeval
was te wijten aan de “onvoorspelbare weersomstandigheden”. Er wordt echter sterk getwijfeld aan de ervaring van de bemanning van de sleepboot. Deze bewering wordt
onderbouwd door het gedrag van de kapitein onder verschillende omstandigheden. Bovendien wordt aangenomen dat het schip is vertrokken met te weinig brandstof in
haar bunkers en dat dit het afslaan van de hoofdmotoren tot gevolg had.
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
SUMATRAS. 02-08-2011 Lekhaven.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Indrukwekkende foto's en goede tekst!
Ik heb een vraag voor de deskundigen:
Wie of wat was ITC eigenlijk? Wanneer werd het opgericht? (rond 1975?),
en wie zaten er achter (ik heb horen vertellen Heerema?)
En waarom zag men wel brood in deze rederij, temeer omdat er al grote spelers op de markt waren, alleen in Nederland toen al: Smit Internationale, Smit-Lloyd en Wijsmuller.... ?
Het verloop van de schepen is me bekend en ook de nieuwe rederij voor wie de Tempest en Typhoon nu varen. Maar ik wilde gewoon weten wat er in de jaren zeventig allemaal achter zat...
alvast bedankt!
met vriendelijke groet,
Robert
Ik heb een vraag voor de deskundigen:
Wie of wat was ITC eigenlijk? Wanneer werd het opgericht? (rond 1975?),
en wie zaten er achter (ik heb horen vertellen Heerema?)
En waarom zag men wel brood in deze rederij, temeer omdat er al grote spelers op de markt waren, alleen in Nederland toen al: Smit Internationale, Smit-Lloyd en Wijsmuller.... ?
Het verloop van de schepen is me bekend en ook de nieuwe rederij voor wie de Tempest en Typhoon nu varen. Maar ik wilde gewoon weten wat er in de jaren zeventig allemaal achter zat...
alvast bedankt!
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Wat ik weet is dat het werd opgericht door de heren Frits J. Jonkman en Leo P.M. Burghouwt. Beiden afkomstig van Wijsmuller. Deze waren aanvankelijk de steunpilaren van Arthur Wijsmuller. Toen zijn zoon Frank zich steeds meer ging profileren binnen het Wijsmuller-concern en zijn inzichten ging implementeren, konden beiden heren zich daar niet mee verenigen. Samen met Noorse investeerders werd I.T.C opgericht. Ik dacht dat de oprichting al in 1973 was. Ik baseer mij voornamelijk op wat ik mij meen te herinneren. Elke vorm van aanvulling of correctie is van harte welkom.
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
Ik meen dat thans de I.T.C. weer geheel door de Noren gemanaged wordt !?.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Re: ITC Zeesleepboten S-Wind Klasse
De geschiedenis van ITC - Tschudi Offshore & Towage wordt met vlootlijst beschreven in de laatst verschenen Nederlandse Lekko nr. 344 - mei 2013.
M.vr.gr.,
Jaap.
M.vr.gr.,
Jaap.