Mooie plaatjes, Jan!
Laat maar komen, je raakt al op dreef, zie ik.
Gr. Ed
Mijn jeugd.
Re: Mijn jeugd.
Goedemorgen iedereen,
Kan iemand mij helpen met het volgende: ik wil uit Leo,s foto,s er een kopiëren en dan in een nieuw onderwerp plaatsen om er wat bij te vertellen.
Of is dat niet mogelijk?
En dan gelijk een vraag aan Ed, je zet onder je bericht twee foto,s, 1 van jezelf en de andere van een spits, is dat de spits van je ouders?
Alvast bedankt, gr. Jan
Kan iemand mij helpen met het volgende: ik wil uit Leo,s foto,s er een kopiëren en dan in een nieuw onderwerp plaatsen om er wat bij te vertellen.
Of is dat niet mogelijk?
En dan gelijk een vraag aan Ed, je zet onder je bericht twee foto,s, 1 van jezelf en de andere van een spits, is dat de spits van je ouders?
Alvast bedankt, gr. Jan
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
Re: Mijn jeugd.
Jan de mail is onderweg
gr
leo
gr
leo
Re: Mijn jeugd.
Jan dat was nog eens economisch varen, 7,5 l per uur . Mooie foto's van de 'Secunda', in de Groningse wateren. Dat wist ik niet meer, dat jullie daar op voeren. Mooi tijdsbeeld geef je zo.
Groet Wim Pionier
Groet Wim Pionier
Re: Mijn jeugd.
Bij het zien van deze foto van dit schip komt er een hoop herinneringen boven.
We hadden samen met Joop pinda,s geladen naar Coudekerk, Leo en Schier, jullie waren er toch ook bij?
We voeren samen met Joop de sluis van Fontinettes uit naar de sluis van Flandres, Joop riep over de marifoon: Jan de sluis staat open en Joop vaart er met een behoorlijke gang in, is hij bijna met kop tussen de deuren, een grote noodkreet!!!!!!!! Jan vollaan achteruit de sluis komt naar boven, wat bleek, de halve kolk kwam met een schip naar boven, de Bonn & Kahler van Joop heeft nog nooit zo hard gedraaid als toen denk ik, er werd een compleet rookgordijn gelegd, maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen.
en Leo, het is gelukt. gr Jan
We hadden samen met Joop pinda,s geladen naar Coudekerk, Leo en Schier, jullie waren er toch ook bij?
We voeren samen met Joop de sluis van Fontinettes uit naar de sluis van Flandres, Joop riep over de marifoon: Jan de sluis staat open en Joop vaart er met een behoorlijke gang in, is hij bijna met kop tussen de deuren, een grote noodkreet!!!!!!!! Jan vollaan achteruit de sluis komt naar boven, wat bleek, de halve kolk kwam met een schip naar boven, de Bonn & Kahler van Joop heeft nog nooit zo hard gedraaid als toen denk ik, er werd een compleet rookgordijn gelegd, maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen.
en Leo, het is gelukt. gr Jan
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
Re: Mijn jeugd.
mooi Jan
en ja dat weet ik nog nu je het weer zegt
ik heb het even na gekeken, 8-1-1975 Spoorhaven -Coudekerke 250 ton grondnoten fl 4100,00 an bloc
bevracht van Herman Broekhuizen
op 8 januari bevracht ,op 15 januari gemeld op de losplaats ,en op 27 januari gelost ffr3405,60 overliggeld
ik ging toen we leeg waren naar de bakker en daar stonden de mannen in de winkel voor mij
ze spraken geen Frans en praten tegen elkaar in het Hollands
ze zeiden niet zulke nette dingen over de vrouwen die daar in de winkel stonden te wachten
een vrouw die voor ons was deed haar bestelling en rekende af
toen ze de deur in haar handen had om naar buiten te gaan zei ze in het Vlaams dat de heren goed bezig waren
even niet aan gedacht dat er in Duinkerken en omgeving ook nog Vlaams gesproken werd
wat waren de afmetingen van je motor en drijft hij nog of is hij gesloopt?
en zou dat kanaal in Groningen nu nog bevaarbaar zijn?
gr
leo
en ja dat weet ik nog nu je het weer zegt
ik heb het even na gekeken, 8-1-1975 Spoorhaven -Coudekerke 250 ton grondnoten fl 4100,00 an bloc
bevracht van Herman Broekhuizen
op 8 januari bevracht ,op 15 januari gemeld op de losplaats ,en op 27 januari gelost ffr3405,60 overliggeld
ik ging toen we leeg waren naar de bakker en daar stonden de mannen in de winkel voor mij
ze spraken geen Frans en praten tegen elkaar in het Hollands
ze zeiden niet zulke nette dingen over de vrouwen die daar in de winkel stonden te wachten
een vrouw die voor ons was deed haar bestelling en rekende af
toen ze de deur in haar handen had om naar buiten te gaan zei ze in het Vlaams dat de heren goed bezig waren
even niet aan gedacht dat er in Duinkerken en omgeving ook nog Vlaams gesproken werd
wat waren de afmetingen van je motor en drijft hij nog of is hij gesloopt?
en zou dat kanaal in Groningen nu nog bevaarbaar zijn?
gr
leo
Re: Mijn jeugd.
Oosterdiep van Veendam naar Bareveld. 6,7 km 3 sluizen en 30 bruggen. Diepgang 2 m.
Re: Mijn jeugd.
Leo,
Het schijnt dat de Secunda nog drijft, hij moet ergens in de Utrechtse Vecht liggen, hij was 31 meter lang, 4.95 m breed en 1.80 m diep.
Hij is als 80 tonner gebouwd, later verlengd en verdiepd, geen kalfdekken, ze hebben hem van voren naar achter opgevijzeld en een plaat er tussen gezet(geklonken), dat was wel mooi want we hadden een hoge kop, leeg was het wat lastiger, het was een gemakkelijk schip om mee te varen, evenveel achteruit als vooruit en een koproer, was toen al een luxe, alleen de snelheid was leeg als geladen hetzelfde, het was alleen een slingerding, als we maar een beetje golven hadden slingerde hij verschrikkelijk, maar zeewaardig, als we de Maashaven invoeren moesten we altijd allert zijn alles ging aan de haal.
We zijn altijd nog eens van plan geweest om hem op te zoeken, maar het is er nog nooit van gekomen.
Of het Oosterdiep nog bevaarbaar is weet ik niet, ik heb eens op Google Maps gekeken en zag dat er oostelijker een nieuw kanaal ligt.
Ik weet nog dat we in Veendam een haakse bocht moesten maken.
Die foto van je met die roofvogel BB/BB , op diezelvde plaats hadden we ook zoiets, een roofvogel had een konijn of een haas te pakken en vergat helemaal dat hij nog wel eens schip tegen kon komen, trouwens schitterende foto,s, ik hoop er later ook nog wel van te laten zien alleen van dat stuk heb ik er niet zoveel.
groeten Jan.
Het schijnt dat de Secunda nog drijft, hij moet ergens in de Utrechtse Vecht liggen, hij was 31 meter lang, 4.95 m breed en 1.80 m diep.
Hij is als 80 tonner gebouwd, later verlengd en verdiepd, geen kalfdekken, ze hebben hem van voren naar achter opgevijzeld en een plaat er tussen gezet(geklonken), dat was wel mooi want we hadden een hoge kop, leeg was het wat lastiger, het was een gemakkelijk schip om mee te varen, evenveel achteruit als vooruit en een koproer, was toen al een luxe, alleen de snelheid was leeg als geladen hetzelfde, het was alleen een slingerding, als we maar een beetje golven hadden slingerde hij verschrikkelijk, maar zeewaardig, als we de Maashaven invoeren moesten we altijd allert zijn alles ging aan de haal.
We zijn altijd nog eens van plan geweest om hem op te zoeken, maar het is er nog nooit van gekomen.
Of het Oosterdiep nog bevaarbaar is weet ik niet, ik heb eens op Google Maps gekeken en zag dat er oostelijker een nieuw kanaal ligt.
Ik weet nog dat we in Veendam een haakse bocht moesten maken.
Die foto van je met die roofvogel BB/BB , op diezelvde plaats hadden we ook zoiets, een roofvogel had een konijn of een haas te pakken en vergat helemaal dat hij nog wel eens schip tegen kon komen, trouwens schitterende foto,s, ik hoop er later ook nog wel van te laten zien alleen van dat stuk heb ik er niet zoveel.
groeten Jan.
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 03 jan 2005 16:57
- Locatie: Rotterdam
Re: Mijn jeugd.
Volgens mij is het Oosterdiep nog steeds bevaarbaar in de zomer. Men kan dan met pleziervaart via stadskanaal naar Duitsland varen. Als ik het goed heb wordt ook het kanaal van Ter Apel naar Klazienaveen weer voor de recratievaart open gemaakt. Dit met Eiropeesche subsidie.
Ik heb dit kanaal ook eens bevaren bij een oom van mij aanboord als knecht. IK moest toen zelf op de fiets vooruit om de bruggen te draaien. Sommige bruggen kreeg je moeilijk open en dicht gebrek aan vet. Er ws een klabru daar moest een auto langzaam op rijden en dan was hij pas dicht.
Nico
Ik heb dit kanaal ook eens bevaren bij een oom van mij aanboord als knecht. IK moest toen zelf op de fiets vooruit om de bruggen te draaien. Sommige bruggen kreeg je moeilijk open en dicht gebrek aan vet. Er ws een klabru daar moest een auto langzaam op rijden en dan was hij pas dicht.
Nico
Re: Mijn jeugd.
Jan, dat is de "André", de voormalige spits van mijn schoonouders.
Dat scheepje heeft jaren liggen weg rotten in het haventje van Van Santen in Kootstertille.
Tussen de 2 en 3 jaar geleden is ie dan (helaas) uiteindelijk gesloopt te Kootstertille.
Mijn ouders hebben ook een spits gehad, de "Elma-F", ook met de roef aan de den en een "dikke" ABC erin, tabakke, tabakke, tabakke.
Staan wel foto's hier in dit onderwerp.
Gr. Ed
Dat scheepje heeft jaren liggen weg rotten in het haventje van Van Santen in Kootstertille.
Tussen de 2 en 3 jaar geleden is ie dan (helaas) uiteindelijk gesloopt te Kootstertille.
Mijn ouders hebben ook een spits gehad, de "Elma-F", ook met de roef aan de den en een "dikke" ABC erin, tabakke, tabakke, tabakke.
Staan wel foto's hier in dit onderwerp.
Gr. Ed