Haniel Reederei.

Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,
Motorsleepboten :

1885/1929 - FRANZ HANIEL I - 2 x 500 epk MAN (L x B x D : zie radersleepboot FRANZ HANIEL I)
1912 - FRANZ HANIEL VII - 350 epk MAN
1930 - FRANZ HANIEL VIII - 500 epk MAN (L x B x D : 25,76 x 6,20 x 1,20)
1939 - FRANZ HANIEL XI - 250 epk MWM (L x B x D : 19,30 x 4,52 x 1,30)
? - FRANZ HANIEL XIII - 15 epk Mercedes-Benz (L x B x D : 11,00 x 2,25 x 1,30)
1903 - FRANZ HANIEL XXI - 2 x 800 epk MWM (L x B x D : 51,00 x 8,03 x 1,55)
1933 - FRANZ HANIEL XXIV - 350 epk MAN (L x B x D : 22,00 x 5,66 x 1,68)
1933 - FRANZ HANIEL XXV - 350 epk MAN (L x B x D : 22,00 x 5,90 x 1,55)
1934 - FRANZ HANIEL XXVI - 700 epk MAN (L x B x D : 33,67 x 6,88 x 1,42)
1922 - FRANZ HANIEL XXVIII - 2 x 750 epk MAN >> in 1948 : 2 x 1500 epk MAN (L x B x D : 56,42 x 9,01 x 2,27)
1939 - RHEINPREUSSEN - 350 epk Deutz (L x B x D : 22,13 x 5,78 x 1,80) = havensleepboot te Homberg
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,
DUWBOTEN :

1973 - FRANZ HANIEL 8 - 2 x 450 epk Deutz (L x B x D : 17,54 x 7,07 x 1,72)

1971 - FRANZ HANIEL 9 - 2 x 1150 epk Deutz (L x B x D : 32,08 x 11,40 x 1,60)

1972 - FRANZ HANIEL 10 - 2 x 1250 epk @ 1000 tpm MTU MA 16 V 362 TB 60 (L x B x D : 32,00 x 11,20 x 1,60)

1966 - FRANZ HANIEL 11 - 2 x 980 epk MAN (L x B x D : 32,00 x 11,20 x 1,50)

1969 - FRANZ HANIEL 12 - 2 x 1250 epk @ 900 tpm KHD SBV 12 M 528 (L x B x D : 32,00 x 11,40 x 1,85)

1969 - FRANZ HANIEL 14 - 2 x 1250 epk @ 1000 tpm MTU MA 16 V 362 TB 60 (L x B x D : 32,00 x 11,40 x 1,85)

1972 - FRANZ HANIEL 15 - 3 x 1740 epk @ 900 tpm Deutz SBA 12 M 528 (L x B x D : 35,00 x 15,00 x 2,00)

1973 - FRANZ HANIEL 16 - 3 x 1740 epk @ 900 tpm Deutz SBA 12 M 528 (L x B x D : 35,00 x 15,00 x 2,00)

Havenduwboten :

1975 - HUCKINGEN - 2 x 800 epk MAK (L x B x D : 20,70 x 9,50 x 1,60)

1975 - HUCKINGEN II - 2 x 705 epk Deutz (L x B x D : 17,16 x 8,05 x 2,02)

Kanaalduwboot (samen met de CFNR in het kalksteenverkeer van de kalksteengroeve naar de Oppenheimer Hafen).
1972 - OPPENHEIM - 2 x 500 epk Deutz (L x B x D : 12,00 x 7,00 x 1,50)
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

Na de overname van Krupp Binnenschifffahrt konden volgende duwboten aan de Haniel-vloot worden toegevoegd :

1972 - Herkules III - 3 x 1850 epk MAK (L x B x D : 37,00 x 13,05 x 1,90)

1975 - Herkules IV - 3 x 1850 epk MAK (L x B x D : 37,00 x 13,05 x 1,90)

1978 - Herkules VI - 3 x 1700 epk Bolnes (L x B x D : 35,00 x 13,00 x 1,80)

1983 - Herkules VII - 3 x 1700 epk Bolnes (L x B x D : 35,00 x 13,00 x 1,85)
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

HANIEL KURIER 1 t/m 11 : (nog) niet volledig

Haniel Kurier 1, 746 ton, L x B x D : 69,90 x 7,06 x 2,50, 900 epk MAN, bouwjaar 1939
Haniel Kurier 2, 738 ton, L x B x D : 70,25 x 7,04 x 2,47, 380 epk MAN, bouwjaar 1939
Haniel Kurier 3, 749 ton, L x B x D : 59,70 x 7,03 x 2,52, 380 epk MAN, bouwjaar 1939
Haniel Kurier 4, 745 ton, L x B x D : 69,70 x 7,04 x 2,52, 380 epk MAN, bouwjaar 1940
Haniel Kurier 5, 744 ton, L x B x D : 69,70 x 7,05 x 2,52, 380 epk MAN, bouwjaar 1939
Haniel Kurier 6, 570 ton, L x B x D : 59,90 x 7,06 x 2,54, 380 epk MAN, bouwjaar 1940
Haniel Kurier 7, 604 ton, L x B x D : 57,15 x 7,04 x 2,50, 380 epk MAN, bouwjaar 1940
Haniel Kurier 8, 602 ton, L x B x D : 60,20 x 7,05 x 2,50, 380 epk MAN, bouwjaar 1940
Haniel Kurier 9, 748 ton, L x B x D : 69,74 x 7,04 x 2,52, 380 epk MAN, bouwjaar 1938
Haniel Kurier 10, 742 ton, L x B x D : 69,20 x 7,05 x 2,49, 540 epk MAN, bouwjaar 1938
Haniel Kurier 11, 354 ton, L x B x D : 46,58 x 6,65 x 1,94, 300 epk MAN, bouwjaar 1903

HANIEL KURIER 21 t/m 41 : (nog) niet volledig

Haniel Kurier 20, 905 ton, L x B x D : 67 x 8,20 x 2,52, 900 epk MWM, bj 1942
Haniel Kurier 21, 954 ton, L x B x D : 72 x 8,20 x 2,55, 1150 epk MAN, bj 1942
Haniel Kurier 22, 954 ton, L x B x D : 72 x 8,20 x 2,55, 900 epk MWM, bj 1942
Haniel Kurier 23, 1055 ton, L x B x D : 80 x 8,20 x 2,55, 560 epk MAN, bj 1942
Haniel Kurier 24 (I), 892 ton, L x B x D : 67 x 8,20 x 2,55, 500 epk MWM, bj 1941
Haniel Kurier 24 (II), 944 ton, L x B x D : 67 x 8,19 x 2,81, 480 epk Deutz, bj 1939
Haniel Kurier 24 (III), 1147 ton, L x B x D : 80 x 8,22 x 2,50, 800 epk Deutz, bj 1940
Haniel Kurier 25, 974 ton, L x B x D : 74 x 8,20 x 2,52, 800 epk MWM, bj 1944
Haniel Kurier 26, 997 ton, L x B x D : 74 x 8,23 x 2,50, 900 epk MWM, bj 1942
Haniel Kurier 27, 999 ton, L x B x D : 75 x 8,20 x 2,52, 600 epk MAN, bj 1941
Haniel Kurier 28 (II), 919 ton, L x B x D : 67 x 8,20 x 2,67, 450 epk Deutz, bj 1938
Haniel Kurier 29 (I), L x B x D : 67 x 8,20 x 2,54, 500 epk Deutz, bj 1940
Haniel Kurier 29 (II), L x B x D : 67 x 8,20 x 2,51, 400 epk Deutz, bj 1940
Haniel Kurier 30 (I), 1333 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 800 epk MWM, bj 1921
Haniel Kurier 30 (II), 499 ton, L x B x D : 55 x 7,15 x 2,34, 320 epk Deutz, bj 1934
Haniel Kurier 31, 1266 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 900 epk MWM, bj 1921
Haniel Kurier 32, 1271 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 900 epk MWM, bj 1922
Haniel Kurier 33, 1280 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 930 epk MWM, bj 1922
Haniel Kurier 34, 1238 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 2 x 500 epk MWM, bj 1914
Haniel Kurier 35, 1234 ton, L x B x D : 80 x 9,49 x 2,50, 800 epk MAN, bj 1922
Haniel Kurier 36, 1272 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 715 epk MAN, bj 1921
Haniel Kurier 37, 1236 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,53, 715 epk MAN, bj 1922
Haniel Kurier 38, 1250 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 1200 epk MAN, bj 1922
Haniel Kurier 39, 1219 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 1200 epk MAN, bj 1922
Haniel Kurier 40, 1235 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,52, 800 epk MAN, bj 1922
Haniel Kurier 41 (I), 1235 ton, L x B x D : 80 x 9,46 x 2,52, 800 epk MAN, bj 1914
Haniel Kurier 41 (II), 1269 ton, L x B x D : 80 x 9,50 x 2,78, 650 epk Deutz, bj 1947
Haniel Kurier 42, 1116 ton, L x B x D : 80 x 9,49 x 2,68, 640 epk Deutz, bj 1939
Haniel Kurier 72, 909 ton, L x B x D : 67 x 8,21 x 2,52, 720 epk Deutz, bj 1942
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

Haniel Kurier Serie "50". In totaal acht slepende vrachtschepen ('Sattelschlepper') met de stuurhut bijna midscheeps. Bemanningsverblijven voor en achter, machinekamer achter, twee motoren voor de aandrijving gekoppeld aan twee vierbladige Ostermann schroeven.
De voortstuwing geschiedde door twee M.A.N. Dieselmotoren van het type GV 30/45 met een vermogen van ieder 600 as pk bij 375 tpm. De Haniel Kurier 51, 52 en 53 hadden 2 x 600 epk.
De overige vijf schepen hadden een vermogen van 2 x 715 as pk bij 375 tpm, door het toevoegen van een MAN turbogroep G 6-9 / 632 aan de MAN GV 30/45 motoren.
In de loop der jaren werden de verschillende Haniel Kurier 50's op verschillende manieren verbouwd, oa tot tanker, of voorzien van een duwneus, of de stuurhut werd naar achter verplaatst. Daarover later meer.

De Haniel Kuriers in hun oorsprongstoestand :

HANIEL KURIER 50 - 1410 ton, L x B x D : 84,97 x 9,50 x 2,52, 2 x 600 epk MAN, bj 1955
HANIEL KURIER 51 - 1410 ton, L x B x D : 85,02 x 9,50 x 2,70, 2 x 600 epk MAN, bj 1955
HANIEL KURIER 52 - 1403 ton, L x B x D : 84,96 x 9,50 x 2,70, 2 x 600 epk MAN, bj 1956
HANIEL KURIER 53 - 1464 ton, L x B x D : 85,20 x 9,50 x 2,75, 2 x 715 epk MAN, bj 1956
HANIEL KURIER 54 - 1455 ton, L x B x D : 85,08 x 9,50 x 2,73, 2 x 715 epk MAN, bj 1957
HANIEL KURIER 55 - 1410 ton, L x B x D : 84,98 x 9,55 x 2,72, 2 x 715 epk MAN, bj 1960
HANIEL KURIER 56 (ex-RIEHEN) - 1455 ton, L x B x D : 85,10 x 9,50 x 2,73, 2 x 715 epk MAN, bj 1957
HANIEL KURIER 57 (ex-STADT BASEL) - 1423 ton, L x B x D : 85,00 x 9,50 x 2,70, 2 x 715 epk MAN, bj 1957
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

De Haniel Kurier 30 (III) en de Serie "60" :

In 1972 kon de Haniel Reederei een vrijwel nieuw schip kopen: de in 1972 (!) gebouwde "Theresia Specht". Dit werd de derde "Haniel Kurier 30".
HANIEL KURIER 30 - 1601 ton, L x B x D : 84,86 x 9,48 x 2,82, Machine : Deutz, Vermogen : 1000 epk, Bouwwerf : Deutsche Industrie Werke, Berlin. 1972.

De Serie "60" :
Dit waren grote motorvrachtschepen die tot drie bakken konden meenemen op de Niederrhein en één 2750 ton duwbak in het gebergte.
De 60 en 61 waren iets groter dan de 62. De 62 kreeg ook een verbeterd achterschip ten behoeve van de stuwkracht van de schroeven. De 60 heeft geen luiken, de 61 en 62 wel.

FRANZ HANIEL 60, 2998 ton, L x B x D : 108,46 x 11,40 x 3,46, 2 x 1360 epk @ 1000 tpm M.A.N. - B & W 12 V 20/27, boegstraal : 4 kanaals 300 epk CAT, bouwjaar : 1982

FRANZ HANIEL 61, 2946 ton, L x B x D : 108,48 x 11,40 x 3,50, 2 x 1360 epk @ 900 tpm Deutz SBA 12 M 528, Boegstraal : 4 kanaals 242 epk MAN, bouwjaar : 1983

FRANZ HANIEL 62, 2522 ton, vrachruim : 3052 m3, Containers : 80 x 40', Lengte : 95,00, Breedte : 11,40, Diepgang : 3,49, Bouwwerf : Bayerische Schiffbau Gesellschaft, Erlenbach am Main, Machine : 2 x 1200 epk @ 850 tpm (afgeregeld) K.H.D. SBA 12 M 528, voortstuwing : 2 x Cuani-propellor doorsnede 1,60 meter, keerkoppeling : Reintjes WGV 441 (2,5 : 1), Boegstraal : 4 kanaals, aangedreven door een 242 epk @ 1800 tpm M.A.N. Typ D 2566 ME machine.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Haniel Reederei.

Bericht door maarpol »

Afbeelding
Haniel Kurier 22
954 Ton
L x B x D 72 x 8,20 x 2,55
900 PK MWM
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

In 1958 werd de sleepboot "Franz Haniel XXI" omgebouwd tot een eigen schoolschip voor de rederij. De in 1903 gebouwde sleepboot werd in 1954 met 8 meter verlengd tot 51 meter en omgebouwd van een 1100 ipk sterke stoomsleepboot naar een 2 x 800 epk M.W.M. sterke dieselsleper. In 1958 werden de motoren verwijderd, het schip grondig verbouwd en omgedoopt tot de "Johannes W. Welker" met als ligplaats Duisburg - Ruhrort.

Haniel had ook enkele bunkerboten in de vaart. Die stonden ter beschikking te Duisburg, maar ook op de Mittelrhein en bij Mainz.

BUNKERBOOT RHEINPREUSSEN, bouwjaar : 1945, Tonnage : 39, L x B x D : 17,61 x 3,60 x , Machine : Modag, 40 epk

HANIEL BUNKERBOOT 00, bouwjaar : 1945, Tonnage : 39, L x B x D : 17,61 x 3,60 x 1,29, Machine : MWM, 45 epk

HANIEL BUNKERBOOT 01, bouwjaar : 1965, Tonnage : 137, L x B x D : 27,00 x 5,21 x 1,60, Machine : MB, 120 epk

HANIEL BUNKERBOOT II, bouwjaar : 1959, Tonnage : 161, L x B x D : 30,85 x 6,01 x 2,12, Machine : Deutz (sinds 2000), 310 epk

HANIEL BUNKERBOOT III, bouwjaar : 1961, Tonnage : 163, L x B x D : 31,66 x 6,09 x 1,95, Machine : M.W.M. , 235 epk

HANIEL BUNKERBOOT IV, bouwjaar : 1964, Tonnage : 149, L x B x D : 33,80 x 5,45 x 1,84, Machine : M.W.M. , 233 epk

HANIEL BUNKERSTATION 5, bouwjaar : 1902 (verbouwd sleepschip, de voormalige "Haniel 92"), Tonnage : 960, L x B x D : 74,74 x 9,83 x 2,16, geen aandrijving


Speciaal voor de duwvaart werd in 1980 het sleepschip "Haniel 88" omgebouwd tot bevoorrading- en onderhoudschip en gestationeerd te Orsoy.

HANIEL 88 - Orsoy, bouwjaar : 1899, Tonnage : 1948, L x B x D : 99,98 x 10,98 x 2,64, geen aandrijving

Materiaalboten voor het gebied Duisburg - Walsum :

1957 - FORTUNA - L x B x D : 12,10 x 4,01 x 1,07, 165 epk Deutz
1957 - FRANZ - L x B x D : 14,00 x 3,50 x 0,90, 125 epk
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel Reederei,

TANKVAART : De Haniel Reederei had ook een aantal eigen tankers varen. De schepen met een nummer nummerden ongeacht of het een motor- of sleepschip betrof, gewoon door.

(Nog) niet volledig :

Sleep / Duwlichter HANIEL TANK 21 (ex-sleepschip "Vereinigte Frankfurter Reedereien 20", ex-"Haniel 94"), bouwjaar : 1903, Tonnage : 1091, Lengte : 77,14, Breedte : 9,84, Diepgang : 2,14
Sleep / Duwlichter HANIEL TANK 22 (ex-sleepschip "Sargans"), bouwjaar : 1959, Tonnage : 1254, Lengte x Breedte x Diepgang : 80,54 x 8,20 x 2,71

MTS RHEINPREUSSEN 1, 418 ton
MTS RHEINPREUSSEN 2, bouwjaar : 1935, Tonnage : 547, L x B x D : 57,85 x 7,54 x 2,25, Machine : Deutz, Vermogen : 500 epk
MTS RHEINPREUSSEN 3, bouwjaar : 1943, Tonnage : 883, L x B x D : 75,50 x 8,09 x 2,20, Machine :
MTS RHEINPREUSSEN 4, (ex-"BL 739"), bouwjaar : 1942, Tonnage : 904, L x B x D : 72,96 x 9,06 x 2,30, Machine : MWM, Vermogen : 500 epk
MTS RHEINPREUSSEN 5, bouwjaar : 1942, Tonnage : 931, L x B x D : 72,90 x 9,04 x 2,34, Machine : MWM, 525 epk
MTS RHEINPREUSSEN 6, (ex-"BL 715"), bouwjaar : 1941, Tonnage : 927, L x B x D : 72,95 x 9,04 x 2,35, Machine : MWM, Vermogen : 550 epk
MTS RHEINPREUSSEN 7, (ex-"BL 1100), bouwjaar : 1944, Tonnage : 987, L x B x D : 80,00 x 9,06 x 2,20, Machine : MWM, Vermogen : 550 epk

In 1963 werd de in 1955 gebouwde HANIEL KURIER 50 tot tankschip omgebouwd, en tevens geschikt gemaakt om te duwen :

MTS HANIEL TANK 1 (ex-"Haniel Kurier 50"), bouwjaar : 1955, ombouw : 1963, Tonnage : 1279, L x B x D : 84,97 x 9,50 x 2,52, Machine : 2 x MAN, Vermogen : 2 x 715 epk (motoren werden voorzien van turbo-groepen)

MTS HANIEL TANK 2, Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1226, L x B x D : 85,00 x 8,25 x 2,62, Machine : MAN G 8 V 30/45, Vermogen : 950 epk
MTS HANIEL TANK 15, Bouwjaar : 1950, Tonnage : 935, L x B x D : 67,04 x 8,23 x 2,62, Machine : MAN, 540 epk
MTS HANIEL TANK 16, Bouwjaar : 1950, Tonnage : 927, L x B x D : 67,04 x 8,23 x 2,63, Machine : MAN, 540 epk
MTS HANIEL TANK 17, (ex-"Zoffingen"), Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1097, L x B x D : 76,98 x 8,20 x 2,60, Machine : MAN, Vermogen : 800 epk
MTS HANIEL TANK 18, Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1092, L x B x D : 77,00 x 8,20 x 2,60, Machine : MAN, 950 epk
MTS HANIEL TANK 19, (ex-"Burgdorf"), Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1086, L x B x D : 77,80 x 8,20 x 2,62, Machine : MAN, Vermogen : 800 epk
MTS KREUZLINGEN (Haniel CH), Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1074, L x B x D : 77,52 x 8,20 x 2,60, Machine : MAN, Vermogen : 950 epk
MTS STADT ST. GALLEN (Haniel CH), Bouwjaar : 1956, Tonnage : 1092, L x B x D : 77,00 x 8,20 x 2,60, Machine : MAN, Vermogen : 950 epk
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Haniel Reederei.

Bericht door Robert Delhaye »

Haniel raderboten tot zinken gebracht in 1945

KM 511 bij Eltville : in 1945 de Franz Haniel V - zelf tot zinken gebracht
KM 551,5 bij Ross Stein : in 1945 de Franz Haniel X - zelf tot zinken gebracht
KM 555 in Loreley haven : in 1945 de Franz Haniel IX - zelf tot zinken gebracht
KM 617 bij Hammersteiner Werth : in 1945 de Franz Haniel XIV - zelf tot zinken gebracht
KM 721,6 bij Benrath : in 1945 de Franz Haniel VI - zelf tot zinken gebracht
KM 791 bij Walsum : in 1945 de Franz Haniel XII - zelf tot zinken gebracht
KM 791 bij Walsum : in 1945 de Franz Haniel XVII - zelf tot zinken gebracht
KM 791 bij Walsum : in 1945 de Franz Haniel XX - zelf tot zinken gebracht
Plaats reactie