Rijnsleepvaart
Re: Rijnsleepvaart
Een opmerkelijke stoomsleper met twee pijpen achter elkaar, zoveel schroefsleepboten als deze hebben er niet gevaren dacht ik?
Hier nog een mooi plaatje van de motorsleepboot Betsy van J. van Dijke uit Dordt.
Ik heb eens even in het archief van ver. de Binnenvaart gekeken en dan vind ik HIER een Betsy welke de motorsleepboot Kibo geweest is. Maar ik vraag me af of dat dezelfde boot is als die in Dordrecht ligt. Ik zie zowel overeenkomsten als verschillen. Misschien weet Ger of Waterman hier antwoord op.
gr. Harry
PS
heb nog even in de registers gekeken. Er is ook een Betsy 2 geweest, een voormalige Duitse boot: Hans Gertges. Dat zou hem ook kunnen zijn.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Rijnsleepvaart
Ja Harry het was een duitse boot een Frauenlob van Gertges nr. weet ik niet want ze hadden meer van de zelfde boten
Ergens op het forum heb ik zo'n boot gezien in de opvaart in Wesel.
Ger.
Ergens op het forum heb ik zo'n boot gezien in de opvaart in Wesel.
Ger.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
- Locatie: Dordrecht
Re: Rijnsleepvaart
Hallo Harry,
Rederij Fendel heeft meerdere schroefsleepboten gehad met twee schoorstenen. De bovenste foto is vermoedelijk de BADEN XII, de enige boot naar mijn weten met een roef op het achterdek. Op foto's van diverse BADENIA's + nr. ontbreken deze verblijven.
De BETSY 2 op de foto is in 1938 gebouwd als de FRAUENLOB XIV (1e). In de vijftiger jaren omgedoopt in HANS GERTGES I.
Zoals Ger al aangaf waren er bij Rederij Gertges meer identieke boten. Volgens de aanvulling IVR-1935/1940 zijn in deze jaren de motorsleepboten FRAUENLOB X, XI en XIV gebouwd.
Hierbij een foto van de ten anker liggende FRAUENLOB XI op een zomerse dag in Boppard.
Rederij Fendel heeft meerdere schroefsleepboten gehad met twee schoorstenen. De bovenste foto is vermoedelijk de BADEN XII, de enige boot naar mijn weten met een roef op het achterdek. Op foto's van diverse BADENIA's + nr. ontbreken deze verblijven.
De BETSY 2 op de foto is in 1938 gebouwd als de FRAUENLOB XIV (1e). In de vijftiger jaren omgedoopt in HANS GERTGES I.
Zoals Ger al aangaf waren er bij Rederij Gertges meer identieke boten. Volgens de aanvulling IVR-1935/1940 zijn in deze jaren de motorsleepboten FRAUENLOB X, XI en XIV gebouwd.
Hierbij een foto van de ten anker liggende FRAUENLOB XI op een zomerse dag in Boppard.
-
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
- Locatie: Rotterdam
Re: Rijnsleepvaart
ja ger dat waren nog eens tijden. ik heb zefs het getuigschrift van geert nog in mijn bezit
ik vond het toen ook jammer dat het zo gelopen was want ik vond de meeuw echt een machtigge boot. ik ben toen terecht gekomen op de sirius van jan keller daarna de kairos
van van dongen uit waspik een kanaal sleepschip veel liggen in de waalhaven daarna de fidelitas bij ger de vries daarna de dimphna een motor kanaalschip 2xgm motoren
daarna de albema van theuns uit zwijndrecht dit was toen op een na het snelste schip van de rijn 1150 ton 85/820 750 pk deutz wel de echte wij liepen op de waal afgeladen 21 km
de rijnland van akkerman met 700ton en ook een deutz 550pk was sneller dit was dan ook een zeer geveegd schip daarna bij koos adriaanse op de koos d maten weet ik niet meer
precies ik dacht 90/950 1250pk mak daarna de mirjam van rensen 2400 ton sleepschip
daarna aan de wal gesollicieerd bij de havendienst maar voor daar plaats als stuurman was
had ik al een grijze baard toen geprobeerd in de bunkerij maar overdag kijken wie aan de beurt was en nachts zelf lossen heel vaak te vaak toen naar smit haven dienst ook daar
weer een grijze baard van het wachten tot er iemand opschoof
daarna omgeschoold voor timmerman later meubelmaker tijdens omscholing portier in arena
bioskoop nu nog steeds lekker werken wij maken zeer luxe meubilair
wel dit is het in beknopte vorm
hoe is het met geert tot mails
ik vond het toen ook jammer dat het zo gelopen was want ik vond de meeuw echt een machtigge boot. ik ben toen terecht gekomen op de sirius van jan keller daarna de kairos
van van dongen uit waspik een kanaal sleepschip veel liggen in de waalhaven daarna de fidelitas bij ger de vries daarna de dimphna een motor kanaalschip 2xgm motoren
daarna de albema van theuns uit zwijndrecht dit was toen op een na het snelste schip van de rijn 1150 ton 85/820 750 pk deutz wel de echte wij liepen op de waal afgeladen 21 km
de rijnland van akkerman met 700ton en ook een deutz 550pk was sneller dit was dan ook een zeer geveegd schip daarna bij koos adriaanse op de koos d maten weet ik niet meer
precies ik dacht 90/950 1250pk mak daarna de mirjam van rensen 2400 ton sleepschip
daarna aan de wal gesollicieerd bij de havendienst maar voor daar plaats als stuurman was
had ik al een grijze baard toen geprobeerd in de bunkerij maar overdag kijken wie aan de beurt was en nachts zelf lossen heel vaak te vaak toen naar smit haven dienst ook daar
weer een grijze baard van het wachten tot er iemand opschoof
daarna omgeschoold voor timmerman later meubelmaker tijdens omscholing portier in arena
bioskoop nu nog steeds lekker werken wij maken zeer luxe meubilair
wel dit is het in beknopte vorm
hoe is het met geert tot mails
Re: Rijnsleepvaart
"fidelitas bij ger de vries "
Haha, ik heb Ger goed gekend, vanaf de tijd dat hij nog bij zijn Vader voer op de Fedelitas.
Vreselijk gelachen met hem.
Weet nog dat hij getrouwd was en een kindje had, helaas is zij verloren gegaan aan de jehova- getuige en Ger vond dat leven niet bij hem passen (zacht uitgedrukt). Een hele toffe stapmaat. Hij had wel een bijnaam gekregen, zal hem hier niet noemen.
Heb zelf in het begin ook op sleepschepen gevaren op de Isala, Isala1 de Amimo, allen van J. Bokslag. De Adstad uit Zwijndecht, Vulcaan 14 en 45 als hulpje.
Heb in 1971 mijn patent gehaald bij Spaans in Rotterdam.
Motorschepen waren: de Gaia van Holthuizen en Reinarz, bijna altijd met 2 schepen erachter van Fendel.
De Tempora van Visser en v Laak, de Johanna Driesen en op diverse beurtscheepjes van V Baalen uit Maassluis. Dat is echt een vak apart als je tijden alleen maar op grote schepen hebt gevaren.
Prachtige tijd gehad, zeker op de sleepschepen waar creativiteit om van A naar B te komen zonder sleepboot voor mij een sport was.
Heb ook nog een poos op zee gevaren, geweldig!!
Haha, ik heb Ger goed gekend, vanaf de tijd dat hij nog bij zijn Vader voer op de Fedelitas.
Vreselijk gelachen met hem.
Weet nog dat hij getrouwd was en een kindje had, helaas is zij verloren gegaan aan de jehova- getuige en Ger vond dat leven niet bij hem passen (zacht uitgedrukt). Een hele toffe stapmaat. Hij had wel een bijnaam gekregen, zal hem hier niet noemen.
Heb zelf in het begin ook op sleepschepen gevaren op de Isala, Isala1 de Amimo, allen van J. Bokslag. De Adstad uit Zwijndecht, Vulcaan 14 en 45 als hulpje.
Heb in 1971 mijn patent gehaald bij Spaans in Rotterdam.
Motorschepen waren: de Gaia van Holthuizen en Reinarz, bijna altijd met 2 schepen erachter van Fendel.
De Tempora van Visser en v Laak, de Johanna Driesen en op diverse beurtscheepjes van V Baalen uit Maassluis. Dat is echt een vak apart als je tijden alleen maar op grote schepen hebt gevaren.
Prachtige tijd gehad, zeker op de sleepschepen waar creativiteit om van A naar B te komen zonder sleepboot voor mij een sport was.
Heb ook nog een poos op zee gevaren, geweldig!!
Re: Rijnsleepvaart
jij bedoelt julia toen ik op de kairos zat toen lagen wij meestal met de zelfde sleepschepen op een kluitje in de waalhaven als opslag schip dus kwamen wij ook veel bijelkaar de hanjongeren van toen toen vroeg gerrit zijn vader of ik matroos bij gerrit wou worden omdat hij zelf aan de wal ging dat heeft en paar jaar geduurd toen het mis ging want hij dronk wel eens
Re: Rijnsleepvaart
Klopt helemaal teerkwast, Ger had in die tijd zo'n Fordje Anglia, heb hem daar nog eens een wippie in zien maken. Jaja, de drank was een probleem.
Re: Rijnsleepvaart
wie kan zich nog het meest vreemde sleepschip van 1960/1980 herinneren de gobo dat was een omgebouwd landingsvaartuig van 1500/2000 ton deze hebben wij met de meeuw menig keer naar de roer getrokken
en dan nog wat ik heb zelf op de miriam van rensen gevaren of gelegen op steiger 8 in de waalhaven
dit sleepschip was 2400 ton ik weet dat er nog 3 zusterschepen waren de miosotis de flottant maar welke
was de vierde ik ben het vergeten
en dan nog wat ik heb zelf op de miriam van rensen gevaren of gelegen op steiger 8 in de waalhaven
dit sleepschip was 2400 ton ik weet dat er nog 3 zusterschepen waren de miosotis de flottant maar welke
was de vierde ik ben het vergeten
Re: Rijnsleepvaart
Als ik me goed herrinnert hing deze bak (Gobi)ook een tyd vast achter het motorschip Kralingen. (950 Pk) Die vaarden vast met erts naar de Ruhr
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.