Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

van: www.kustvaartforum.com
zout

Motorboottochten Krk - Zadar archipel, Kornaten en Istrië

Bericht door zout »

Een tocht per motorboot van Krk naar de eilanden voor Zadar, gemaakt in augustus 2010.
Even voorstellen: de boot, een Galeb Tourist van 7 meter, 54 pk Yanmar diesel. Snelheid max 13 knopen. Ik vaar meestal 8 knopen, verbruik dan 5 liter per uur, op alle buitenste eilanden is geen brandstof te koop. Brandstoftanks 120 liter, drinkwater 80 liter. Verder een verplichte hulpmotor, Mercury bb, 5 pk langstaart.
De boot heeft 60 cm diepgang, geen V, meer rond met kiel, kan wat golven hebben.

Afbeelding
Toegelaten tot max 8 personen ( voor slapen is 3 genoeg ), vaargebied de zee tot 6 mijl uit de kust. Binnen die 6 mijl is hier altijd wel kust, achter, voor, of dwars op.
Uitrusting pomptoilet, buitendouche, keukentje met koelkast en 2 gaspitten.
Zwemvesten verplicht voor elke persoon aan boord, ehbo kit, noodfakkels etc.
Geen GPS, lekker zeekaarten, passer, potlood en nautische driehoeken. Verder de lokale almanak, een autoradio voor 3x per dag het nautische weerbericht uit Split en een mobile telefoon die binnen de eilanden overal bereik heeft. Nummer 9155 is de zeereddingsdienst.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

De bemanning, behalve mezelf, nog net 65 en me goed voelende, bestaat uit de familieleden Kristian & Liljana, beide rond de 30. Ze gaan voor het 3e jaar met me mee, dit jaar ook hun dochter Nensi, net 9 geworden. Overigens ben ik met Kristian vorige maand ook al een weekje weg geweest.
Kristian stuurt strak als ik op een oversteekje daar geen zin aan heb, Liljana verzorgt maaltijden.
Mijn echtgenote heeft geen zin, blijft thuis.
Foto, Liljana en Nensi aan de afwas, in zee en dan zoet naspoelen.
Kristian met iets van zijn dochter om het hoofd.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Het vertrek uit Vela Jana ( oude foto met herfstkleuren ) bij Glavotok op Krk, rond 09 uur.
Er bestaat een globaal vaarplan, gemiddeld maximaal 4 motoruren per dag. De 1e en laatste dag wat meer, daar tussen rustiger aan. Overnachten zoals het uitkomt, liefst om en om, in een haven en restaurant, en voor anker in een baai en zelf koken.

Afbeelding

Tussen de eilanden Plavnik en Cres door naar Kalifront op Rab.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Met rustig weer Kvarnerić overgestoken, een open stukje zee van 12 mijl en na 2,5 uur aangekomen bij de NW kust van Rab, vol met mooie baaien.
Anker erin, zwemmen en marenda.
Marenda is een Kroatisch fenomeen, men eet geen ontbijt, maar rond 11 uur een maaltijd.
Dat is bij ons aan boord brood, opsnit, gebakken eieren, warme worst en salade. De salade bestaat uit paprika, ui, tomaat en komkommer, alles rauw, zout, olijfolie en balsamico azijn erover.
Een mens haalt daar de avond mee.

Afbeelding

Kristalhelder water van 24°c en een zandbodem.
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Na enkele uren ankerop en richting Pag, schiereiland Lun.
Dat via het eilandje Dolfin.

Afbeelding

Vervolgens bunkeren te Novalja.
Jammer dat we niet met volle tanks vertrokken zijn, dan hadden we Zadar gehaald, hier moesten we vervelend lang drijvende op onze beurt wachten.

Afbeelding

En door naar Mandre. Ik was daar in 1974, leuk haventje, wat huizen.
Kreeg de schrik van mijn leven, 3 kilometer apartementen, verlichtte boulevard langs zee, drukte.
Overgestoken naar het onbewoonde eiland Maun en daar overnacht voor anker in een baai met zicht op het vuur van Pohlib.
Pasta Bolognesa uit eigen keuken gegeten, ook lekker.
Vervolg morgen met dag 2

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

DAG 2

Elke morgen reageren op het 1e daglicht.
Even om je heen kijken, nog een kwartiertje doezelen en eruit.
De dames slapen voor in de punt, een ruimte met zithoogte.
Kristian zou erbij kunnen maar wil dat niet, de kuip gaat met tenten dicht, hij slaapt daar op een luchtbed.
Zelf slaap ik in de salon annex stuurstand en keuken. De tafel van de eethoek laten zakken, rugkussen van de bank erop en slapen maar. Daarvoor heb ik een slaapzak of de oude overtrek van een dekbed, afhankelijk van de temperatuur.
Het was de hele reis rond de 30°c, 21°c in de nacht.
Wel was er weer dauw, vroeg in de morgen het dek nat, dat was vorige maand niet.

Om 06 uur zitten we dan al in de kuip, Kristian zet Turkse kookkoffie, lekker.
Na wat wasrituelen, scheren doen we niet aan, gaan we anker op, weg van Maun en weer naar Pag.
Een van de reisdoelen was het fotograferen van alle vuurtorens onderweg zonder helemaal te zigzaggen. Verder de Jadrolinija ferry's die we tegenkomen. De dienstregeling ligt aan boord, we weten wat we verwachten kunnen.

Het eerste opmerkelijke vandaag was wat van afstand op een rif leek.
De kaart gaf daar geen ondiepte, het waren honderden aalscholvers op rij.

Afbeelding

De eerste stop de baai van Kosljun, Zuid Pag. Voor anker, zwemmen en marenda.
Men wil op die plek het eiland doorgraven om een verbinding met stad Pag en baai te maken. Die zijn alleen van de oostkant bereikbaar. Of ik de realisatie mee zal maken??
In het haventje stond naast het nieuwe vuur ook dit oude, buiten gebruik, maar wel aardig.

Afbeelding

Ook hadden ze een mooi houten schip voor onderhoud op de wal staan.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Na enkele uren te Košljun anker op en via Rt Dubrovnik bij Povljana verder.

Afbeelding

Het doel van vandaag is de oude stad Nin met haar beroemde vroeg romaanse kerk.
Dat zou anders uitpakken.
Maar eerst wat scharrelen in het water tussen de eilanden Vir en Pag en tussen Pag en het vasteland.
Daar kwamen we deze bedevaartskerk tegen. Helaas onscherp door slingeren.

Afbeelding

Door naar Nin, de almanak geeft overal weinig water, een meter in de zanderige haveningang.
Van verre zagen we de badgasten in het water lopen.
Door de haveningang liepen kleine kinderen, nog niet tot hun kruis in het water.
Langzaam varende liepen we vast op het zand, het zal wel laag water geweest zijn.
Geeft niets, even de algen eronder wegschuren, achteruit en weer los.
De tijverschillen zijn niet groot, toch net voldoende om niet binnen te geraken.
Overwogen om lopende in het water de boot naar binnen te trekken.
Uiteindelijk besloten op de route iets verder naar de haven van Privlaka te gaan.
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

Uit de baai van Nin naar Privlaka gaat onder de brug naar Vir door.
De kaart geeft nauwlijks water, de almanak heeft het over ondiep met een vaarroute voor bootjes, aangegeven door rotsblokken in het water. Geen woord over hoe die te passeren.
Mijn eindconclusie, de 1e twee en de laatste 2 tussendoor, de rest aan stuurboord houden bij vaart van oost naar west. Twee maal hebben we achteruit geslagen omdat het anders boem hó zou zijn.
Te Privlaka is een hooggelegen terras, die zagen ons en vroegen hoe we dat zonder lokale bekendheid gered hebben.

Afbeelding

Binnenvarende te Privlaka had ik in de Almanak een rood havenlicht, bij die 2 vissers.
Dat stond er niet meer.
De verlenging van de buitenpier was net voltooid en getooid met een groene, binnenvarende sb. En ligplaats plenty en niemand die daar havengeld voor kwam vangen.
Voordeel dus, het nadeel komt straks.

Afbeelding
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

En dan Privlaka, het hele gebied bij Zadar is geen rots zoals elders, doch vruchtbare grond.
Dat, in combinatie met het milde klimaat zorgt voor vroege tuinbouwproducten en alom wijnbouw. Bijna huis aan huis kan men wijn kopen, wat we dan ook gedaan hebben.
In de wand achter onze ligplaats hadden oeverzwaluwwen hun nesten.

Afbeelding

In de haven moois, zoals deze oude houten Trabacola.
Hopelijk krijgt ze ooit een eigenaar die haar in oude glorie hersteld.

Afbeelding

Oude huizen en veel nieuwe met bloemenpracht.
Opvallend veel NL kentekens bij huurappartementen.

Afbeelding

De hele plaats ligt hoog.
Geen restaurant te bekennen.
Navraag gedaan, loop naar de toren, dan een eindje door en dan rechts.
Ze hebben goede vis.
Dat eindje was vrij ver, en terug leek me nog verder.

Afbeelding
Ons was bij de pier een strandtent opgevallen met harde muziek.
Geen probleem, sluit om middernacht.
De jeugd blijft daarna op de pier rondhangen, drinkt door en maakt kabaal, om 03 uur hoorde ik ze nog, en dan heb je als vroegopstaander een korte nacht.
Verder stoot elke plaats zich op in de vaart der volkeren, schaft sierverlichting aan, met oranje lampen die de hele nacht branden, net of je in een strafkamp zit.
De nacht behoort aan de sterren, daarom liggen we graag in een stille baai voor anker.
zout

Re: Motorboottocht Krk - Zadar archipel.

Bericht door zout »

DAG 3

Vroeg op, vers brood en een krant ( Vrij Dalmatië geheten ) gehaald.
De gemeente had de troep van de jeugd al van de pier geveegd en was aangespoeld zeegras van het strand aan het harken.
Bij het uitvaren, tripje van een goed uur naar Zadar, een ruime bocht gemaakt, ook daar staat weinig water.
Wat we niet gezien hadden, van onze ligplaats liep een pad helemaal rond lags de kust en de dennen groeien bijna tot in zee.
Tegen Zadar aan worden de toeristische complexen steeds groter.

Afbeelding

Een met gelijke snelheid meevarende visserman zorgt voor een mooi plaatje.
We zien het eiland Ugljan met links achter Kali de poten van de 2 olieplatforms al boven de heuvel uit.

Afbeelding

Voor de vuurtorenliefhebber valt er ook wat te beleven in Zadar, hier Oštri Rt.

Afbeelding

En voor de ferry cq Jadrolinija liefhebber nog meer.
Overigens, de schepen zal ik geleidelijk bij ferry's plaatsen, met hun gegevens.
En de vuurtorens uiteraard op hun plek.

Afbeelding
Plaats reactie