Goed idee Dieter om dit onderwerp nog eens op te starten.
gr. Harry
De Delacroix afvarig op de Maas in de sluis van Belfeld.
Nu maar afwachten waar Paladin mee komt...
Franse motor.
Toch nog maar weer eens vragen: waar herkennen jullie een franse motor aan??
Uit het vorige franse motor onderwerp kan ik me herinneren dat er gesproken werd over lage den, spitse kont, uiteraard de motor, dacht dat er origneel een GM in zat, maar dat laatste zie je dus nooit op een foto..
Ze waren er in 2 "maten", lengte ong. 60 en ong 76 mtr. (?)
Vragen van een absolute leek...
Uit het vorige franse motor onderwerp kan ik me herinneren dat er gesproken werd over lage den, spitse kont, uiteraard de motor, dacht dat er origneel een GM in zat, maar dat laatste zie je dus nooit op een foto..
Ze waren er in 2 "maten", lengte ong. 60 en ong 76 mtr. (?)
Vragen van een absolute leek...
gr., jannuh
franse motor
er zijn 2 soorten franse motors gebouwd
24 stuks (klein) gebouwd in onderdelen bij Ingalls shipbuilding in Decatur
(Alabama) 6337 lang, 708 breed en 260 diepg
en 95 stuks (groot) ook in onderdelen in Canada gebouwd en op div werven in Nederland (Biesbosch) en Frankrijk (Le Havre en Straatsburg)
in elkaar gezet. 7353 lang,816 breed 260 diepg
de schepen (groot en klein) hadden allemaal een 480 pk enterprise machine
het was een nieuwbouw programma in de oorlog opgezet om de Franse rijnvaart weer op poten te zetten (marschall plan)
de schepen waren gemakkelijk te herkennen en er varen er nu na allerlei verbouwingen nog vele van,
voor mij waren de grote, de mooiste schpen van de Rijnvloot
24 stuks (klein) gebouwd in onderdelen bij Ingalls shipbuilding in Decatur
(Alabama) 6337 lang, 708 breed en 260 diepg
en 95 stuks (groot) ook in onderdelen in Canada gebouwd en op div werven in Nederland (Biesbosch) en Frankrijk (Le Havre en Straatsburg)
in elkaar gezet. 7353 lang,816 breed 260 diepg
de schepen (groot en klein) hadden allemaal een 480 pk enterprise machine
het was een nieuwbouw programma in de oorlog opgezet om de Franse rijnvaart weer op poten te zetten (marschall plan)
de schepen waren gemakkelijk te herkennen en er varen er nu na allerlei verbouwingen nog vele van,
voor mij waren de grote, de mooiste schpen van de Rijnvloot
franse motor
de ,,Viator,, de 1e naam ,,Chateau la Faurie,,
van de naam alleen al krijg je dorst
van de naam alleen al krijg je dorst
Eind jaren zeventig kreeg ik in de smiezen dat veel voormalige Franse Motorschepen onder Nederlandse vlag kwamen. Ik herinnerde mij die schepen nog goed uit de tijd dat ik 's zomers met familie mee naar 'boven' voer en overal waar je kwam deze, op het het eerste oog, identieke schepen zag. Ik ben toen begonnen deze schepen te fotograferen en te verzamelen. Maar de achtergrond van deze 'Amerikanen' begon mij steeds meer te interesseren. Uiteindelijk had ik zoveel tegenstrijdige verhalen gehoord dat ik besloot op onderzoek uit te gaan. Toen ik na verloop van tijd dacht voldoende gegevens te hebben heb ik het geheel eens voor mijzelf op papier gezet. Een viend van mij, Frits Loomeijer, verzorgde destijds de rubriek VAN DE WATERKANT GEZIEN in de Schuttevaer. Hij kreeg het stuk onder ogen en heeft er voor gezorgd dat het in vier afleveringen in Schuttevaer werd geplaatst. Toen kwam er nog veel meer reaktie's los. Onder anderen van de familie Haubrich uit Brakel, die daar een veerpont exploiteerden. Hun zoon heeft van die artikelen een boekje gemaakt dat ik hierbij zal plaatsen. Let wel, dit is samengesteld in 1981 met de kennis van toen. Inmiddels zal er veel meer bekend zijn, maar beschouw dit als de basis.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Heb de 12 bestanden gecombineerd in een PDF bestand, bewaart en leest makkelijker...
https://80.126.138.173/forum/jannuh/hdg_fransemotor.pdf
[rechtsklikken op deze link en dan "opslaan als.."]
Is dit oke Harry??
https://80.126.138.173/forum/jannuh/hdg_fransemotor.pdf
[rechtsklikken op deze link en dan "opslaan als.."]
Is dit oke Harry??
gr., jannuh