Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Spitsenvaart.

Bericht door Evert CadIJ »

Canal de St.Quentin Grote tunnel
Met een slakkengangetje va 2 a 3 km/u dobberen we zeer schaars verlichtte tunnel binnen.
Met een slakkengangetje va 2 a 3 km/u dobberen we zeer schaars verlichtte tunnel binnen.
10 Grote tunnel op Canal de St.Quentin.jpg (44.46 KiB) 17028 keer bekeken
Uit de tunnel moet de hele sleep voor de eerste sluis, weer op toerbeurt gerangschikt worden, want achter de Rame moet de diepst geladen spits voorop.<br />Op deze foto ook nog een houten waal die toen (zomer 1965) nog volop in bedrijf waren.
Uit de tunnel moet de hele sleep voor de eerste sluis, weer op toerbeurt gerangschikt worden, want achter de Rame moet de diepst geladen spits voorop.
Op deze foto ook nog een houten waal die toen (zomer 1965) nog volop in bedrijf waren.
11 Ramme op Canal de St.Quentin.jpg (65.43 KiB) 17028 keer bekeken
Op deze foto ook nog een houten waal die toen (zomer 1965) nog volop in bedrijf waren.
Op deze foto ook nog een houten waal die toen (zomer 1965) nog volop in bedrijf waren.
12 Houten baland bij Tunnel.jpg (67.5 KiB) 17028 keer bekeken

Groet Evert
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,

Of het wat wordt moet ik ook afwachten, maar op Vrijdag 7 januari om 21h00 start op de Belgische tv-zender Canvas (ex-VRT 2)"Het Bourgondisch complot". Een tiendelige reeks waarin fotograaf/reporter Michiel Hendryckx met een omgebouwde luxemotor vanuit Gent naar de Bourgognestreek vaart. In de eerste aflevering staat alvast de passage van de souterrain te Riqueval op het programma. Omdat de reisroute voor een groot deel over spitsenvaarwater gaat lijkt het mij wel passend om dit bericht bij dit onderwerp te plaatsen. Meer info op:
https://195.0.110.55/canvas_master/progr ... index.html

Groeten, Kurt
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

B Tournai Pont des Trous.jpg
B Tournai Pont des Trous.jpg (280.73 KiB) 17025 keer bekeken
Tot ca 1976 was het grootste schip wat hier voer een 47m spits.
Vlak voor de brug waarvanaf deze foto is genomen zat een zandboer die ook bevrachtingen deed en een aantal 47m spitsen had varen.: De Fa. Thiebaut.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Evert, zet er nu gewoon bij dat het Doornik of op z'n frans Tournai
is, dan hoeven de meeste niet na te denken.
Het was vorige week nog op de televisie in de uitzending van het
Bourgondische Complot,

Leen Louwerse
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Mooie foto van de Pont des Trous Evert, ik vond ook nog een mooie,

gr. Harry

Afbeelding

De gemotoriseerde houten Waal Le Journal op het Rhone-Rhincanal. Rechts zien we het jaagpad waarover de 'traction aux pneus' rijdt, gezien de bandensporen...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,
Bij al dat moois kan ik natuurlijk niet achterblijven. :wink:
Een beetje verder de Schelde op dan de foto van Evert en zo te zien ook nog wel een beetje vroeger.


Afbeelding


Groeten, Kurt
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat is een hele mooie Kurt. Mag ik hem in HR van jou?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Antoing, dit is denk ik net beneden de sluis?


We gaan nog een stukje verder de Schelde op, nl naar de grens Franco-Belge:
B Bleharies.jpg
B Bleharies.jpg (579.17 KiB) 17023 keer bekeken
Ook hier legde de "Maria van Dam" aan nabij het oude douanekot van Bleharies. (Het Bourgondisch Complot)
B Bleharies2.jpg
B Bleharies2.jpg (472.44 KiB) 17023 keer bekeken
De opvaart bovenstrooms uitklaren en de afvaart benedenstrooms inklaren. De douane kwam
vrijwel altijd aan boord.
En ze begonnen bij de buitenste, anders liepen ze het risico niet meer aan de wal te komen als de eerste, de binnenste er alvast tussenuit ging.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi

Evert, het lijkt mij ook dat de foto gemaakt is op ongeveer de plek van de nieuwe sluis. De huidige kan je echter niet meer zeggen want die moet zo onderhand ook al een jaar of tien weg zijn. Je vaart nu vanuit Kain in één ruk door tot Fresnes. Daartoe heeft men de Schelde een flink stuk moeten uitdiepen, en de Scarpe is ook onbevaarbaar geworden in Mortagne. Die hele hoek daar is nu trouwens een flinke "slijkplaat" geworden.
Ik heb er ook nog één gevonden van Bleharies, uit een tijd dat de komst van een fotograaf zo te zien nog een hele belevenis was. Op deze kaart staan nog grote bomen waar nu het alweer ex-douanekot staat.
Van de drukte op die kaarten van jou schiet tegenwoordig niet veel meer over.

(Ik heb een beetje zitten knoeien, dus staat de foto nu hieronder bij Gast)
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,

Doornik, Bleharies, Mortagne enz. Je vind er allemaal nog vrij makkelijk foto's en postkaarten van. Waar ik meer moeite mee heb is er eentje te vinden van Rodignies toen het daar nog werkte. Dus als iemand er één heeft, heel graag....
Dan kunnen we hier ook meteen onze virtuele reis verderzetten. :)

Groeten, Kurt
Plaats reactie