Libertas II (1) - enige aanvulling: eur no. nu ENI 023,08936
---------------------
Troost Pernis -->> Heb wel een foto Huibregt - maar weet niet of het de juiste is.
Als ik ze ergens plaats herken je die dan?
Nellie - idem
Helaas beiden geen herkenbare tekens.
------------------------
Stapper: eerder bekend als:
1987 - Marijke (20.08730) - A,sterdam
1992 - Celia (20.09502) Amsterdam
1995 - Renica - Koedijk
1997 - D'Optie / Geertruidenberg
Geen werf en bwjr bekend
Wie weet?
HAM 406
De DRUM was toen inderdaad van een dakdekker, J.J. van der Weegh, die ook veel sleepwerk verricht met de sleepboten WILJO en de FRANKENWARTE. De DRUM lag destijds in Zwartsluis, zie mijn onderstaande foto's van augustus 2006. Volgens mij had de eigenaar op een gegeven moment niet genoeg tijd meer voor de restauratie van deze boot en heeft hem toen weer verkocht. Ik meen eens gehoord te hebben dat de boot nu in Beneden-Leeuwen ligt, maar dat weet ik dus niet zeker. De Stoommachine en ketel waren denk ik al verwijderd voordat J.J. van der Weegh de boot heeft gekocht, zeer waarschijnlijk is de stoommachine al veel eerder verwijderd.Roy schreef:Klopt helemaal Harry.
De foto's van de "Drum" heb ik destijds naar forum medewerker John in Zwartsluis gestuurd, die het op het Kombuispraat forum geplaatst heeft.
( Wel even geleden, daar ik een kleine 1,5 jaar geleden voor 't laatst op bezoek geweest ben. ).
De eigenaar is een rietdekker die lol in oude sleepboten heeft. Hij voer tot nog toe met een sleepboot waar een FIAT in stond.
Voor de "Drum" had hij de Enterprise uit de "Cantenac", die voor de sloop bij Treffers lag, gekocht. Hierna heeft hij nog een Enterprise gekocht en alsof het niet genoeg was nu heeft hij ongeveer een jaar geleden een Industrie aangekocht.
Een jaar of 6 geleden heeft hij ook nog eens een Kromhout hier in Den Helder aangekocht. Helaas is die bij hem opgevroren...........
m.v.g. Roy
De DRUM is de vroegere HAM 406. Als HAM 406 heeft de boot meegewerkt bij het aanleggen van de Zuiderzeewerken. Verdere historie van de boot is mij nog onbekend. Wie o wie weet nu misschien meer?
Hier nog wat foto's. Een maat van me heeft nog foto's dat de boot op de Mosel ligt, ik zal eens vragen.
groeten
Re: Unbekannter Dampfschlepper auf der Mosel
Zoals aan de inzending van Jeffrey te zien is, heeft men er een geheel nieuwe boeing op gezet. Het bestaande spulletje was ook niet helemaal "deftig" meer te noemen.
Scheepswerf Geertman in Zwartsluis blijkt nog een stempel te hebben waarmee in het ijzer van de stafsteven afdrukken werden gemaakt alsof het allemaal geklonken is.
Ik ben best wel benieuwd om te weten wat nu uiteindelijk met deze sleper gaat gebeuren.
Dat geld natuurlijk ook voor de 2 Enterprise motoren en natuurlijk de Industrie kar !.
m.v.g. Roy
Scheepswerf Geertman in Zwartsluis blijkt nog een stempel te hebben waarmee in het ijzer van de stafsteven afdrukken werden gemaakt alsof het allemaal geklonken is.
Ik ben best wel benieuwd om te weten wat nu uiteindelijk met deze sleper gaat gebeuren.
Dat geld natuurlijk ook voor de 2 Enterprise motoren en natuurlijk de Industrie kar !.
m.v.g. Roy
Re: gezocht sleepboten / foto's van sleepboten
Mdb,
Boten zal ik zeker wel herkennen, denk echter dat je de verkeerde heb.
Beide boten waren van de firma Troost uit pernis (rotterdam).
Boten vaarden de beruchte afval van de shell naar de biesbosch.
Verder had dit bedrijf een tweetal drijvende kranen een beunschip (dacht iets van rond om de 1000 ton)
en diverse bakken waar het vuil mee werd vervoert.
Misschien dat je de boten toch op deze site kan plaatsen, mocht ik er zelf niets mee kunnen help je er misschien toch iemand anders mee.
Bram............
Boten zal ik zeker wel herkennen, denk echter dat je de verkeerde heb.
Beide boten waren van de firma Troost uit pernis (rotterdam).
Boten vaarden de beruchte afval van de shell naar de biesbosch.
Verder had dit bedrijf een tweetal drijvende kranen een beunschip (dacht iets van rond om de 1000 ton)
en diverse bakken waar het vuil mee werd vervoert.
Misschien dat je de boten toch op deze site kan plaatsen, mocht ik er zelf niets mee kunnen help je er misschien toch iemand anders mee.
Bram............
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
- Locatie: Maastricht
Re: wie weet...
hey Rene,
Toon Rovers is 2 jaar geleden overleden
we hebben met de Princess de as uitstrooing gedaan op 'de koewijde' een grindgat bij wessem
ik heb de laaste jaren nog wel veel met hem gewerkt en ook zijn vrouw corrie rovers die zie ik nog wel eens.
gr
Arjen
Toon Rovers is 2 jaar geleden overleden
we hebben met de Princess de as uitstrooing gedaan op 'de koewijde' een grindgat bij wessem
ik heb de laaste jaren nog wel veel met hem gewerkt en ook zijn vrouw corrie rovers die zie ik nog wel eens.
gr
Arjen
Luctor et Emergo
Re: fotos gezocht sleepboot katharina w
De Catharina-W samen met de Coby breken ijs voor de Dordrecht 29 op het Ketelmeer in 1986.
Groeten,Arie.
Re: gezocht sleepboten / foto's van sleepboten
Rond 1910/1920 zijn er door de werf J.Th. Wilmink in Groningen veel sleepboten gebouwd.
Zijn er leden op dit forum die mij kunnen vertellen of er nog ergens een Wilmink sleepboot te vinden is?
Zie ook het onderwerp "Scheepswerf J.Th. Wilmink" onder kustvaart forum.
Met vriendelijke groet,
Zijn er leden op dit forum die mij kunnen vertellen of er nog ergens een Wilmink sleepboot te vinden is?
Zie ook het onderwerp "Scheepswerf J.Th. Wilmink" onder kustvaart forum.
Met vriendelijke groet,
Re: Sleepboot "Liberté"
Ik neem aan dat mijn "Ton de Ridder" van wie ik de navolgende foto's mocht ontvangen genoemde "Anton" is, zodat de gevraagde foto's dan toch nog komen.
De Albatros in ijzige omstandigheden bij het IJsselmeer in de winter van 1940.
Een foto uit voorjaar van 1939. Zelfs de kachelpijp is beijsd en de reddingboei hangt allang niet meer voor het grijpen.
De foto is afkomstig uit een krant!
Is er ook iemand, die toevallig weet in welke krant deze foto gestaan heeft?
De Albatros in ijzige omstandigheden bij het IJsselmeer in de winter van 1940.
Een foto uit voorjaar van 1939. Zelfs de kachelpijp is beijsd en de reddingboei hangt allang niet meer voor het grijpen.
De foto is afkomstig uit een krant!
Is er ook iemand, die toevallig weet in welke krant deze foto gestaan heeft?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: wie weet...
De Bastogne is in 1918 gebouwd in Yarmouth (Engeland).Binnenvaart schreef:Kreeg net dit mailtje binnen.
Dit is een sleepboot die geheel van hout is gemaakt en vaarde in de jaren 1950 op de Zeeuwse wateren, misschien ken iemand deze boot en weet hij/zij van welke nationaliteit ze was. Volgens mijn vader was ze uit Belgie afkomstig en was ong. een 20 meter lang en op stoom.
Eigenaar in 1956 was J. Herweyer uit Dordrecht.
18,50 x 4,45 x 2,10
De originele stoommachine van 120 pk stond er nog in. Het VO van de ketel was 47 m2.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.