Rederij Van Ommeren

Marco

Bericht door Marco »

Ik geloof niet dat deze al tegen gekomen ben in dit topic.

Afbeelding

Op de achterzijde van de kaart is te lezen:
T.L. BRITTANNIA 2099 ton 20 tanks bouwjaar 1929
Roy-

Bericht door Roy- »

Da's een heel bekende foto welke door V.O. zelf uitgegeven werd.
Het prentje is vanaf de Alblasserdamse brug geschoten.
Die "Brittannia" was echt wat hoor. Een beregroot tanksleepschip !.

m.v.g. Roy
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Klopt Roy, ik heb de boeken natuurlijk ook als oud VO man. Het fijne is dat ik aan de lichters heb mogen trekken met de Trekvogel en Intritas sleepboten.

Elstoplo.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een (onscherp) ansichtkaartje van Hanau a/d Main met een voor mij onbekende Van Ommeren tanker.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Avensis
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 mar 2008 19:49

Bericht door Avensis »

Tempora, ex Caspia.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de Travia en nu de Viking met het voorschip van de Lucania
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Wandria op het Albertkanaal.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Ooit heb ik in het verleden bij Van Ommeren gevaren op de tanker Cantabria. Maar uiteindelijk ben ik in de gezondheidszorg terecht gekomen en heb ik dar 40j gewerkt. Thans ben ik met pensioen. Echter schepen en de rijnvaart hebben nog steeds mijn belangstelling.
Als hobby bouw ik scheepjes in flessen, ooit had ik het plan om de Cantabria te flessen.
Nu ben ik via de Nederlandse vereniging van modelbouwers aan een bouw tekening gekomen van de Albania. Dit schip lijkt veel op de Cantabria, zodat ik daar wel wat aan heb. Op het forum Sleep en duwvaart heb ik dit ook al gevraagd, maar ik wil hem hier op dit forum bij het item Van Ommeren ook stellen. Bij de vereniging binnenvaart heb ik een foto van de Cantabria gevonden, daar zie je een wittevlag halverwege het dek even voor de vlet hangen.
Nu herinner ik mij wel een witte vlag. Als je te daal voer in het Bingerlog en je voer door het nieuwe vaarwater moest je een wittevlag voeren.
Verder op de foto zie je een wimpel onder de natievlag. Volgens mij is dat een groenewimpel (douane) of is dat niet juist.
Verder herinner ik mij dat de Cantabria uitgerust was met een zwierboom, nu weet ik niet meer waar deze op het dek gemonteerd was. En zat er aan zowel bakboord als stuurboord een zwierboom. Ook op de roef op het achterschip was een kort mastje met enkele lichten o.a een blauwlicht (gevaarlijkestoffen?) en een wit licht Douane?) En hoe zag dat mastje er nu uit?? En hoeveel lichten zaten daarop? Vele vragen. Maar misschien weten julie hier wat antwoorden

Afbeelding

gr arij
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Arij

Volgens mij was de witte vlag voor drinkwater als ik het goed heb

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Ja, in de Rotterdamse haven was dat zeker zo. Op de Rijnvaart (jaren vijftig) weet ik het niet. In mijn herrinnering was het in het gebergre bij het Bingerlog bij dalvaart de vaart door het Nieuwe vaarwater. Het kan ook zijn als men te berg voer om voorspan. Ik weet dat niet meer. Vandaar die vragen.
gr arij
Plaats reactie