Eind juni ben ik met mijn goede vriend Jurjen met de auto en motor naar Frankrijk geweest. Doel was om met de motor langs verschilllende rivieren en kanalen te rijden. We hadden wel een aantal plaatsen in gedachte, die we zeker wilde zien.
We hebben die week een paar honderd foto's gemaakt waarvan ik de mooiste hier wil plaatsen.
I.v.m. de tijd die het kost zal ik dat niet achter elkaar gaan plaatsen dus er kan best eens een tijdje tussen zitten.
De motoren hebben we op de aanhanger meegenomen en iedere dag zochten we een nieuw Chambre d'hote uit om te overnachten.
In de buurt van Epinal was ons eerste adres en daar hebben we de motoren afgeladen.
Zondagmorgen 22 juni vertrekken we dan echt. We rijden door de prachtige vogezen naar het canal du rhône au rhin. Dit kanaal volgt voor een groot gedeelte de rivier de Doubs. Dit stuk is ook het mooist
Bij iedere stuw ligt een sluis met vaak een hele korte in- en uitvaart.
Het lijkt me geen pretje om hier te varen als er veel water afkomt.
Is er trouwens nog wel beroepsvaart hier?? Ik heb alleen maar jaggies gezien.
Voor lezers die mee willen kijken zal ik zoveel mogelijk de plaatsnamen erbij proberen te zetten. De foto hierboven is genomen in Hyèvre Magny.
marco
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
recht zo die gaat
De jaagpaden langs de Doubs zijn allemaal getransformeerd tot fietspad. Ideaal fietsen dus omdat je het kanaal/rivier volgt rij je altijd vlak. Ook wij hebben zo af en toe stukjes jaagpad meegepakt.
Op veel plaatsen staan dit soort oude fabrieken. Ook hier in Ougney-Douvot (dacht ik) Ze staan meestal op een sluiseiland naast de stuw met vaak een watermolen erbij.
In de buurt van Besancon hebben we overnacht en op Maandag 23 juni is het nog steeds bloedje heet. We hebben eerst de tunnel van Besancon bekeken. Die loopt onder de citadel door en snijd op die manier een bocht in de Doubs af. Ook in deze tunnel is van het jaagpad een keurig geasfalteerd fietspad gemaakt.
Aan het begin van de tunnel ligt nog een sluis.
Je kan aan de tunnelwand goed zien dat het water hier ook flink hoger kan staan.
Als je je bij de sluis in de tunnel omdraait zie je na 50 meter alweer de volgende sluis die je afschut naar de Doubs.
Er is nog een andere tunnel in de buurt die ook een bocht afsnijdt. Deze ligt onder het dorpje Thoraise.
Toen ik dit zag dacht ik: Dit heb ik eerder op forumfoto's gezien. Volgens mij bij Mijn Jeugd.
Het kanaal komt dwars voor de tunnel aan en via een kom maakt het een haakse bocht. Boven de tunnelingang is sinds kort een waterfontijn gemonteerd. Een nederlander die daar voor de tweede keer langs kwam vertelde dat deze de vorige keer aanstond.
O ja, In Besancon lagen de enige spitsen die we gezien hebben. Deze Jaddy leek zo uit de vaart gekomen. Er werd al wel gewoond in het ruim.
Voor Dole komen we dit ophaalbruggetje tegen.
Vlak erna zien we een typisch franse oplossing voor het reguleren van het kanaalwater. Rechts zie je een stenen rand die het kanaal scheid van de lager gelegen rivier. De golven van de boot liepen over de muur heen.
Op veel plaatsen staan dit soort oude fabrieken. Ook hier in Ougney-Douvot (dacht ik) Ze staan meestal op een sluiseiland naast de stuw met vaak een watermolen erbij.
In de buurt van Besancon hebben we overnacht en op Maandag 23 juni is het nog steeds bloedje heet. We hebben eerst de tunnel van Besancon bekeken. Die loopt onder de citadel door en snijd op die manier een bocht in de Doubs af. Ook in deze tunnel is van het jaagpad een keurig geasfalteerd fietspad gemaakt.
Aan het begin van de tunnel ligt nog een sluis.
Je kan aan de tunnelwand goed zien dat het water hier ook flink hoger kan staan.
Als je je bij de sluis in de tunnel omdraait zie je na 50 meter alweer de volgende sluis die je afschut naar de Doubs.
Er is nog een andere tunnel in de buurt die ook een bocht afsnijdt. Deze ligt onder het dorpje Thoraise.
Toen ik dit zag dacht ik: Dit heb ik eerder op forumfoto's gezien. Volgens mij bij Mijn Jeugd.
Het kanaal komt dwars voor de tunnel aan en via een kom maakt het een haakse bocht. Boven de tunnelingang is sinds kort een waterfontijn gemonteerd. Een nederlander die daar voor de tweede keer langs kwam vertelde dat deze de vorige keer aanstond.
O ja, In Besancon lagen de enige spitsen die we gezien hebben. Deze Jaddy leek zo uit de vaart gekomen. Er werd al wel gewoond in het ruim.
Voor Dole komen we dit ophaalbruggetje tegen.
Vlak erna zien we een typisch franse oplossing voor het reguleren van het kanaalwater. Rechts zie je een stenen rand die het kanaal scheid van de lager gelegen rivier. De golven van de boot liepen over de muur heen.
recht zo die gaat
In St.Jean de Losne vinden we eindelijk wat meer bedrijvigheid. Een aantal spitsen ligt in de Saône te wachten.
Wie heeft de gegevens van deze Idefix?
Onder bij de brug lag deze boot. Het lijkt mij een parlevinkervlet, maar of deze nou als zodanig gebruikt werd kon ik niet zien.
St. Jean de Losne ligt op de kruising van de Saône en het Canal de Bourgogne. Net door de eerste sluis is het een drukte van belang met omgebouwde spitsen en ook veel omgebouwde nederlandse schepen.
Deze luxe motor ligt in het droogdokje voor onderhoud.
gr. marco
Wie heeft de gegevens van deze Idefix?
Onder bij de brug lag deze boot. Het lijkt mij een parlevinkervlet, maar of deze nou als zodanig gebruikt werd kon ik niet zien.
St. Jean de Losne ligt op de kruising van de Saône en het Canal de Bourgogne. Net door de eerste sluis is het een drukte van belang met omgebouwde spitsen en ook veel omgebouwde nederlandse schepen.
Deze luxe motor ligt in het droogdokje voor onderhoud.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
- Locatie: Waverveen
- Contacteer:
varen in Frankrijk.
Inmiddels is ms. Damsterdiep bezig met zijn 4de reis door Frankrijk.
Traditiegetrouw houd ik zijn reisverslag bij en dit is een mooie aanvulling bij dit onderwerp.
Gisteren juist het laatste binnen gekomen deel van mei/juni 2008 geplaatst.
https://bronsforum.xsbb.nl/viewtopic.php ... 1#p8078483
De andere reisverhalen staan hier:
https://bronsforum.xsbb.nl/viewforum.php ... 8496971b6f
tunnel van Foug
Traditiegetrouw houd ik zijn reisverslag bij en dit is een mooie aanvulling bij dit onderwerp.
Gisteren juist het laatste binnen gekomen deel van mei/juni 2008 geplaatst.
https://bronsforum.xsbb.nl/viewtopic.php ... 1#p8078483
De andere reisverhalen staan hier:
https://bronsforum.xsbb.nl/viewforum.php ... 8496971b6f
tunnel van Foug
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Vanuit st. Jean de Losne steken we met de motor door naar Pont d'Ouche aan het Canal de Bourgogne. Ook weer lekker om het gas flink open te trekken op die kaarsrechte franse wegen. Als je de drukte in Nederland gewend bent is het hier wel even wennen. Soms kom je 20 minuten geen auto tegen en de dorpelingen kijken je aan alsof ze voor het eerst een motor voorbij zien komen.
Ons doel is een chambre d'hote die gevestigd is op een ingekorte spits.
Eerst gaan we eens bij de tunnel van Pouilly en Auxois kijken.
Dit is een lage tunnel (3.10 m. hoog) Tot 1987 werd er nog gebruik van gemaakt door de beroepsvaart. Nu is het alleen nog voor de Plaisance.
Dit is een foto van de zuidelijke toegang naar de tunnel. Als je het zo ziet kan je niet geloven dat er een spits in past.
De ruim 3 kilometer lange tunnel lijkt gebouwd op een normale hoogte maar vlak erna word het toch een stuk lager.
Vlak voor de invaart aan de zuidzijde is er in Escommes een grote kom.
Hier konden de schepen wachten om daarna met de kettingboot door de tunnel gesleept te worden. In een dok bij de kom ligt nog steeds het droogdokje waar een lege spits in kon varen welke te hoog was voor de tunnel.
Het droogdokje werd dan zodanig geballast dat het geheel dieper kwam te liggen. Het is al eens eerder besproken bij "mijn jeugd"en ook in het boek van Leo en Harry staat er iets over. We hebben er lang naar gekeken maar ik snap niet hoe dit ballasten in de praktijk werkte.
Maar ook dit is verleden tijd sinds 1987. De kettingboot staat op de kant in Poilly en het droogdokje, wat achter de kettingboot gesleept werd, ligt weg te roesten in Escommes.
We hebben overnacht op de spits Lady A. Deze ligt daar vlakbij in Vandenesse en Auxois. Volgende keer plaats ik daar foto's van .
Het canal by night. In de verte op de berg het kasteeldorp Châteauneuf
gr. marco
Ons doel is een chambre d'hote die gevestigd is op een ingekorte spits.
Eerst gaan we eens bij de tunnel van Pouilly en Auxois kijken.
Dit is een lage tunnel (3.10 m. hoog) Tot 1987 werd er nog gebruik van gemaakt door de beroepsvaart. Nu is het alleen nog voor de Plaisance.
Dit is een foto van de zuidelijke toegang naar de tunnel. Als je het zo ziet kan je niet geloven dat er een spits in past.
De ruim 3 kilometer lange tunnel lijkt gebouwd op een normale hoogte maar vlak erna word het toch een stuk lager.
Vlak voor de invaart aan de zuidzijde is er in Escommes een grote kom.
Hier konden de schepen wachten om daarna met de kettingboot door de tunnel gesleept te worden. In een dok bij de kom ligt nog steeds het droogdokje waar een lege spits in kon varen welke te hoog was voor de tunnel.
Het droogdokje werd dan zodanig geballast dat het geheel dieper kwam te liggen. Het is al eens eerder besproken bij "mijn jeugd"en ook in het boek van Leo en Harry staat er iets over. We hebben er lang naar gekeken maar ik snap niet hoe dit ballasten in de praktijk werkte.
Maar ook dit is verleden tijd sinds 1987. De kettingboot staat op de kant in Poilly en het droogdokje, wat achter de kettingboot gesleept werd, ligt weg te roesten in Escommes.
We hebben overnacht op de spits Lady A. Deze ligt daar vlakbij in Vandenesse en Auxois. Volgende keer plaats ik daar foto's van .
Het canal by night. In de verte op de berg het kasteeldorp Châteauneuf
gr. marco
recht zo die gaat
Marco,
Ik ben het helemaal met Harry eens. En voor mij zijn al die plaatsen wel heel herkenbaar. Die bak voor de tunnel van Pouilly had ik overigens nog nooit opgemerkt...
Deze foto komt uit het album van mijn inmiddels overleden grootmoeder. hoe of wat het met de familie te maken heeft weet ik niet, daarvoor is de foto te onduidelijk, maar het is in ieder geval het tunneltje bij Pouilly. Je ziet ook aan de kruisdraden vooraan dat het schip in een rame hangt. En aan het vlaggetje dat er gebunkerd werd bij Esso , dus zal het wel al een motorschip geweest zijn.
Je vroeg je in je eerste post af of er nog spitsen kwamen op de Rhone- Rhin verbinding.
Vorig jaar is de Westropa er in elk geval nog langs gekomen, al ging dat niet zonder slag of stoot....Heeft geloof ik een paar keer goed vastgezeten.
Groeten, Kurt
Ik ben het helemaal met Harry eens. En voor mij zijn al die plaatsen wel heel herkenbaar. Die bak voor de tunnel van Pouilly had ik overigens nog nooit opgemerkt...
Deze foto komt uit het album van mijn inmiddels overleden grootmoeder. hoe of wat het met de familie te maken heeft weet ik niet, daarvoor is de foto te onduidelijk, maar het is in ieder geval het tunneltje bij Pouilly. Je ziet ook aan de kruisdraden vooraan dat het schip in een rame hangt. En aan het vlaggetje dat er gebunkerd werd bij Esso , dus zal het wel al een motorschip geweest zijn.
Je vroeg je in je eerste post af of er nog spitsen kwamen op de Rhone- Rhin verbinding.
Vorig jaar is de Westropa er in elk geval nog langs gekomen, al ging dat niet zonder slag of stoot....Heeft geloof ik een paar keer goed vastgezeten.
Groeten, Kurt
Bedankt voor de complimenten
Twee eerdere keren heb ik met een boot in Frankrijk gevaren en dan ervaar je de rust langs de franse waterwegen. Met de motor is het duidelijk anders. Je kan sneller verplaatsen en daardoor meer zien. Binnen een uur kan je al bij een ander kanaal zitten.
Ik maak alweer plannen om nog een keer te gaan. Eerst maar eens deze fotoreportage afmaken. We komen nog langs Mauvages, Arzviller, Fontenoy le Chateau, Fumay etc.
marco
Twee eerdere keren heb ik met een boot in Frankrijk gevaren en dan ervaar je de rust langs de franse waterwegen. Met de motor is het duidelijk anders. Je kan sneller verplaatsen en daardoor meer zien. Binnen een uur kan je al bij een ander kanaal zitten.
Ik maak alweer plannen om nog een keer te gaan. Eerst maar eens deze fotoreportage afmaken. We komen nog langs Mauvages, Arzviller, Fontenoy le Chateau, Fumay etc.
marco
recht zo die gaat