Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 19 jan 2014 17.20 10:07

AfbeeldingAfbeelding

H209 Kirkella

De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 19 jan 2014 17.20 14:39

Afbeelding

H156 St. Loman

De H156 Saint Loman is onder bouwnr 921 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 1 juli 1957 te water gelaten en kwam in november datzelfde jaar in de vaart.

Het schip had een inhoud van 895 bruto ton en was daarmee de zijtrawler met het grootste bruto tonnage welke in Engeland is gebouwd.

Lengte: 190 ft (57,6 m)
Breedte: 33.1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel met een vermogen van 1600 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

In 1965 ging het schip over naar Firth Steam Trawling Co Ltd te Hull.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2014 17.20 21:32

Afbeelding

GY661 Tokio

Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole onder bouwnr. 525. De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft ( 35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van ? pk.

De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 20 jan 2014 17.20 21:33

Afbeelding

H52 Marbella


De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)

In 1975 is het schip verkocht naar België voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 21 jan 2014 17.20 18:55

Afbeelding
Afbeelding

H59 Cape Trafalgar

De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cape Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en hernoemd in Ross Trafalgar. In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull. In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 22 jan 2014 17.20 17:28

Afbeelding

H84 Thornella

De stoomtrawler H84 Thornella is onder bouwnr 906 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 mei 1955 te water gelaten en kwam in september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 190,3 ft (58 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1956 was het schip een van de topschepen van Groot Brittannië (jaarbesomming £129.563)

In 1973 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Harrie
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 feb 2007 17.20 11:11
Locatie: Breezand

Re: Schilderijen

Bericht door Harrie » 23 jan 2014 17.20 14:26

Meesterlijk Jan :!:

Groeten,

Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 23 jan 2014 17.20 19:31

Afbeelding

H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (m)
Breedte: 30,2 ft ( m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 24 jan 2014 17.20 19:38

Afbeelding

LO117 Samuel Hewett

De stoomtrawler LO117 Samuel Hewett is onder bouwnr 913 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Heward Trawlers Ltd uit Fleetwood.

Het schip is op 16 maart 1956 te water gelaten.

Inhoud 589 bruto ton
Lengte: 166,7 ft ( 50,8 m)
Breedte: 29,3 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 335
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 25 jan 2014 17.20 08:36

Afbeelding

GY149 Northern Isles

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie