Pagina 29 van 59

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 25 sep 2017 19:39
door joop 1
poosje terug dit schilderij op de kop getikt werk van cees vellekoop

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 29 sep 2017 15:42
door Jan de Reus
GY94 Lifeguard

Deze stoomtrawler is in 1949 gebouwd voor rekening van de Loyal Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland). De tewaterlating had plaats op 12 juli 1949 en het schip kwam op 5 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 668 bruto ton
Lengte: 183,4 ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,4 m)

De voortstuwing bestond uit een oliegestookte ketel en stoommachine van C.D. Holmes met een vermogen van 1100 IPK. Hiermee kon een maximale vaart van 14 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Na het vergaan van de trawler Laforey (GY85) werd het visnummer van de Lifeguard veranderd in GY395. Dit omdat men geloofde dat wanneer de som van de afzonderlijke cijfers op 13 uitkwam dit ongeluk bracht.

De Lifeguard is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en in 1968 verkocht voor de sloop naar België alwaar het schip te Antwerpen is gesloopt.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 06 okt 2017 21:51
door Jan de Reus
SCH121 Oceaan VI

Deze motorlogger is als SCH496 Onderneming II in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170 BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte: 6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 08 okt 2017 12:29
door Jan de Reus
H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 10 okt 2017 15:31
door Jan de Reus
Beste forumleden,

Binnenkort gaat mijn eerste tentoonstelling van start in het Havenmuseum te IJmuiden. Kom gerust een kijkje nemen.

Mvg

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 17 okt 2017 15:16
door Jan de Reus
H49 Kingston Emerald

De stoomtrawler H49 Kingston Emerald is onder bouwnr 894 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 31 augustus 1954 te water gelaten en kwam in december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1970 werd de Kingston Emerald winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (beste jaarvangst). Op 18 november 1973 werd op 50 mijl ten oosten van de Tyne alle 11 bemanningsleden gered van het Zweedse vrachtschip Gapern (2286 brt) tijdens een storm.

In 1976 is de Kingston Emerald verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.


H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull en is een zusterschip van de Kingston Emerald.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 09 nov 2017 14:40
door Jan de Reus
SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk geïsoleerde visruim heeft een inhoud van ± 170 m³.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 6 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1963 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz en van Leeuwen Sz
1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 24 nov 2017 15:11
door Jan de Reus
KW121 Brittenburg

De motortrawler KW121 Brittenburg is in 1959 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr 492 voor rekening van rederij D. Ouwenhand te Katwijk aan Zee.

De tewaterlating van de Brittenburg vond plaats in februari 1959 waarna het schip op 21 april 1959 in dienst werd gesteld.

Inhoud: 279 bruto ton.
Afmetingen: 43,96/41,46 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 7 cilinder Smit Bolnes van 875 pk.

In 1973 is de Brittenburg verkocht aan N. van Duijn uit Katwijk aan Zee welke het schip datzelfde jaar weer verkocht aan B. van der Plas. In 1976 is de Brittenburg afgevoerd en verkocht voor de sloop.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 03 dec 2017 10:13
door Jan de Reus
KW18 Hollandia

Dit schip werd in 1916 als zeillogger gebouwd te Woubrugge bij de NV Scheepsbouwwerf De Dageraad.

Inhoud: 140 bruto ton
Lengte: 31,64 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,71 m

Geschiedenis
1916 IJM87 Katrina eig. Scheepsexploitatie Mij Velsen IJmuiden
1922 SCH17 Michiel en Piet eig. S. Taal Scheveningen
1924 SCH17 Clasina eig. NV Rederij v/h P. Knoester Jr.
1928 SCH17 Energie II eig. J.J. de Niet; een 80 pk Hollandia motor wordt geïnstalleerd
1934 KW18 Vier Gebroeders eig. D. van der Plas Czn
1940 KW18 Hollandia eig. Gebr. Den Dulk
1947 80 pk motor wordt vervangen door 100 pk Bronsmotor en de stuurhut wordt voor de achtermast geplaatst
1949 verlenging met 6,29 m en tevens wordt een kort dekhuis geplaatst
1962 verkocht voor de sloop

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 08 dec 2017 14:51
door Jan de Reus
SCH101 Trijntje Allegonda

De motortrawler SCH101 Trijntje Allegonda is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johanna Maria. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.

Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering

Jan