Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud: 431 ton
afmetingen: lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine: 3 cylinder triple expansie 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel: kolengestookte Schotse ketel

In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan
Bijlagen
IJM9-Haarlem_4_150kB.jpg
IJM9-Haarlem_4_150kB.jpg (149.04 KiB) 3158 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM33 Thorina

Deze motortrawler is in 1946 als H318 Thorina onder bouwnr. 766 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley voor rekening van Thorton Trawelers Ltd uit Hull. In 1947 werd het schip aangekocht door rederij De Vem uit IJmuiden en behield de naam Thorina (IJM33).

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Ruston & Hornsby dieselmotor met een vermogen van 585pk. Deze motor is in 1958 vervangen door een 6 cil. Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 402 St. Georges in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1967: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor van 900pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1983: afgevoerd voor de sloop

Jan
Bijlagen
IJM33-Thorina_150kB.jpg
IJM33-Thorina_150kB.jpg (145.53 KiB) 3134 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM10 Maria van Hattem

De motortrawler IJM10 Maria van Hattem is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Merwede te Hardinxveld voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland III SCH137 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. Op 20 juli 1950 kwam het schip als IJM10 Maria van Hattem in de vaart. Zusterschip was de IJM20 Johannes Polderman welke in 1948 bij De Marezaten in dienst kwam.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1962 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Jacob SCH50. In 1963 werd de Sulzer motor vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Johannes Polderman IJM20 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Adriana Johanna SCH63.

In 1970 werd de Jacob (ex-Maria van Hattem) verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
IJM10-Maria-van-Hattem_150k.jpg
IJM10-Maria-van-Hattem_150k.jpg (140.03 KiB) 3194 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Uitzetten van de trawl aan boord van een Engelse trawler.
Bijlagen
Uitzetten-trawlnet_150kB.jpg
Uitzetten-trawlnet_150kB.jpg (143.29 KiB) 3153 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM46 Claesje

De motortrawler Claesje is in 1933 gebouwd bij Scheepsbouwwerf Jan Smit Czn te Alblasserdam onder bouwnr. 517 voor rekening van de Visscherij Maatschappij Piscator N.V. te Rotterdam. Het schip kreeg toen het visnummer RO46.

Inhoud: 229 BRT (na verlenging 324 BRT)
Afmetingen: 39,15/36,33 x 7,24 x 2,98 m (na verlenging 44,50/41,81 x 7,25 x 3,95 m)
Hoofdmotor: 4 cilinder 2 tact Bolinder van 500 pk (in 1954 vervangen door 2 Bolnes motoren met een totaal vermogen van 700 pk welke later is opgevoerd tot 840 pk)

Geschiedenis:
April 1940: Claesje gevorderd door de Koninklijke Marine en op 14 mei 1940 uitgeweken naar Engeland.
1940/1941 Als Claesje FY1716 deelgenomen aan mijnenveegoperaties in de Britse wateren.
4 oktober 1941: vertrokken naar West Indië
21 november 1941: gearriveerd te Curaçao voor patrouillediensten
Maart 1945: terug naar Engeland
September 1946: overgedragen aan de Mij. Piscator
1947: Claesje weer ingezet voor de visserij
1954: Bolinder motor vervangen door 2 x Bolnes motoren
1958: Te Scheveningen verlengd
December 1961: verkocht aan Meerburg’s Noordzeevisserij en Haringexport te Katwijk en omgedoopt in Koraalbank KW3
1973: verkocht aan Rederij Samenwerking I te Katwijk en omgedoopt in Koraalbank KW3. Aan de visserij onttrokken en daarna verkocht aan Rederij Vrolijk te Scheveningen om te worden ingezet als recreatievaartuig.
1980: Afgevoerd en gesloopt te Amsterdam

Jan
Bijlagen
IJM46-Claesje_150kB.jpg
IJM46-Claesje_150kB.jpg (138.75 KiB) 3110 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida3_150kB.jpg
SCH6-Alida3_150kB.jpg (148.19 KiB) 3067 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM5 Maria Elizabeth

De hektrawler IJM5 Maria Elizabeth is in 1960 onder bouwnr. 878 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dollard te Landsmeer voor rekening van N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij de Marezaten. Het was de eerste hektrawler van Nederland en beschikte over een slipway zoals die ook bij o.m. Engelse hektrawlers werd toegepast. De tewaterlating van de Maria Elizabeth vond plaats op 20 februari 1960 en het schip kwam in augustus 1961 in de vaart. Zusterschip van de Maria Elizabeth was de Julie Streiff IJM25 welke eveneens in 1960 bij De Dollard is gebouwd.

Inhoud: 512 BRT
Afmetingen: 49,80/45,51 x 8,52 x 5,31 m
Hoofdmotor: 2 x 7 cil. Bolnes dieselmotoren met een totaal vermogen van 1050 pk gekoppeld aan 1 schroef.

In 1968 kwam het schip in exploitatie van de N.V. Rederij v/h C. den Dulk uit Katwijk aan Zee en kreeg het de naam Cornelis den Dulk KW144. De slipway werd verwijderd en de brug vernieuwd. In 1971 werd het schip eigendom van deze rederij.
In 1975 ging de Cornelis den Dulk KW144 over naar de Visserij Mij. Noordster en werd omgedoopt in Francesca. Op weg naar Marseille (Fr) liep het schip op 15 september van datzelfde jaar bij Grandkamp aan de grond. Op 17 september vlot getrokken en Le Havre (Fr) binnengesleept. De Francesca is daarna verkocht aan Bernard Bruise en onder Panamese vlag gebracht.
In 1976 is het schip in de haven van Marseille gekraakt door de Franse gastanker Ben Franklin welke tijdens zwaar weer was losgeslagen. Hierna is de Francesca voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
IJM5-Maria-Elizabeth_150kB.jpg
IJM5-Maria-Elizabeth_150kB.jpg (149.37 KiB) 3041 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Haven van IJmuiden

Op het schilderij zijn een drietal stoomtrawlers van de VEM afgebeeld: de IJM58 Amsterdam, de IJM2 Herman en de IJM9 Haarlem.

Jan
Bijlagen
Haven-IJmuiden_150kB.jpg
Haven-IJmuiden_150kB.jpg (149.63 KiB) 2988 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH54 Franziska

De hektrawler SCH54 Franziska werd in 1974 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH302 Willem van der Zwan welke bij dezelfde werf is gebouwd.

De inhoud bedroeg 477 BRT.

Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter

De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de Franziska werd daarmee vergroot tot 557 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg toen de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan
Bijlagen
SCH54-Franziska2_150kB.jpg
SCH54-Franziska2_150kB.jpg (146.33 KiB) 2961 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

IJM8 En Avant

Op het schilderij de stoomtrawler IJM8 En Avant in de haven van IJmuiden. Op de achtergrond een aantal trawlers aan de visafslag waaronder een grote trawler van de VEM (IJM9 Haarlem of IJM17 Delft)

De stoomtrawler IJM8 En Avant is in 1911 gebouwd onder bouwnr 482 bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby voor rekening van de rederij ‘The Atlas Fishing Co Ltd’ uit Grimsby (UK). Het schip kreeg de naam Volonel GY628.

Inhoud: 264 BRT
Afmetingen: lengte 130 ft (39,6 m) breedte 22,5 ft (6,9 m) diepte 12 ft (3,6 m)
Hoofdmotor: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 500 ihp. Ketel en stoommachine zijn gebouwd door C. Holmes & Co Ltd te Hull.

Geschiedenis:
3.4.1911: Tewaterlating bij Cochrane & Sons te Selby
12.5.1911: Geregistreerd te Grimsby (GY628).
15.5.1911: In de vaart
1915: Gevorderd door de Royal Navy om dienst te doen als mijnenveger (Ad.No.849).
Post 12.3.1919: Teruggegeven aan de eigenaars in Grimsby.
1923: Hermeten 247BRT
6.1923: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
9.6.1923: Grimsby uitgeschreven uit het register en te Oostende ingeschreven als NARVAL (O141).
1928: Verkocht aan Boston Deep Sea Fishing & Ice Co Ltd te Fleetwood (UK). Geregistreerd te Oostende KASAÏ (O271).
10.1929: Verkocht aan Soc. Anon Pêcheries Ostendaises te Oostende (BE)
1930: Hermeten 264BRT.
1930: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “En Avant” te IJmuiden en omgedoopt in EN AVANT (IJM8).
1938: Verkocht aan de N.V. Visscherij Maats “De Daad” te IJmuiden.
5.1943: Met toestemming van de eigenaar ingezet als mijnenveger voor de Royal Navy (P.No.FY.1743).
1945: Teruggegeven aan de eigenaars
1951: Verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
IJM8-En-Avant_150kB.jpg
IJM8-En-Avant_150kB.jpg (137.65 KiB) 2922 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Plaats reactie