Pagina 25 van 59

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 27 jan 2017 11:35
door Jan de Reus
IJM26 ‘s Gravenhage

De IJM26 ‘s Gravenhage is in 1938 als stoomtrawler met de naam Jan Mayen PG 544 onder bouwnr 620 gebouwd bij de Duitse werf Weser Werk Seebeck. Opdrachtgever was de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1938.

Inhoud: 654 bruto ton
Lengte: 59,75 m
Breedte: 8,58 m
Holte: 4,40 m

De stoommachine had een vermogen van 1000 pk

Geschiedenis:
1938: tewaterlating
1939: in dienst bij Kriegsmarine als Vorpostenboot V401
1944: op 21 augustus juni 1944 tot zinken gebracht bij Bayonne (Frankrijk)
1946: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1946: als Cap Nord in de vaart voor Societe Fecampoise de Peche te Fecamp
1957: op 4 april aangekomen te Amsterdam om te worden verbouwd tot motortrawler. Bij de scheepswerf W. van Goor te Monnnickendam voorzien van een 6 cil. Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1260pk
1958: op 23 jan 1958 vertrokken naar Fecamp
1960: verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden en op 20 oktober te IJmuiden aangekomen; het schip werd omgedoopt in IJM 26 ’s Gravenhage.
1966: het schip werd eigendom van de Rotterdamsche Hypotheekbank
1967: het schip werd in exploitatie genomen door de N.V. Rederij Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg de naam SCH73 Vertrouwen
1971: omgedoopt in SCH97 Albatros en ingezet voor de vrachtvaart
1974: het schip kwam in eigendom van J.H. Bootsma en werd vervolgens doorverkocht aan Al-Tros, S.A. te Panama. In Amsterdam aan de ketting gelegd en in augustus van datzelfde jaar gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge gevaren. Als LAGA verkocht aan aan Compania Extre S.A. te Panama en herdoopt in Felicitas II.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 30 jan 2017 12:34
door Jan de Reus
IJM33 Thorina

Deze motortrawler is in 1946 als H318 Thorina onder bouwnr. 766 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell te Beverley voor rekening van Thorton Trawelers Ltd uit Hull. In 1947 werd het schip aangekocht door rederij De Vem uit IJmuiden en behield de naam Thorina (IJM33).

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Ruston & Hornsby dieselmotor met een vermogen van 585pk. Deze motor is in 1958 vervangen door een 6 cil. Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 402 St. Georges in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1967: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor van 900pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1983: afgevoerd voor de sloop

IJM34 Allan Water

De Allan Water is een zusterschip van de Thorina en is in 1947 onder bouwnr. 777 bij Cook, Welton & Gemmel te Beverley gebouwd voor rekening van de Great Western Fishing Co Ltd te Aberdeen. Het schip kreeg het visnr. H420. Ook dit schip werd door de VEM aangekocht en arriveerde op 21 aug 1948 te IJmuiden.

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Crossley dieselmotor met een vermogen van 680 pk. Deze motor is in 1954 vervangen door een Wumag- Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 494 St. Davids in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1965: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor van 950pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1982: afgevoerd voor de sloop

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 04 feb 2017 14:02
door Jan de Reus
Uitstomende logger te Scheveningen

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 04 feb 2017 16:27
door Maarten Bron
Dag Jan, die uitstomende logger is de SCH 180 van rederij Frank Vrolijk.

Groetjes Maarten.

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 04 feb 2017 17:51
door Jan de Reus
Ja Maarten, ik had het al gehoord. De Mr Joh Last.

Mvg

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 07 feb 2017 20:00
door Jan de Reus
IJM57 Zeehaan

De hektrawler IJM57 Zeehaan is onder bouwnr 512 gebouwd bij de Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van de Visserij Mij. Batavia te IJmuiden. In exploitatie bij de Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 30 maart 1966 te water gelaten en kwam op 13 juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 560 bruto ton
Lengte: 49,12/46,06 m
Breedte: 8,52 m
Holte: 3,48 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 1320 pk.

Geschiedenis
1980 Uit de vaart genomen ivm sanering
1981 Brand gehad in dekhuis en later dat jaar verkocht aan rederij Dunmore Marine Supply Co Ltd te Waterford (Ierland)
Op 21 december 1981 vertrokken uit IJmuiden.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 09 feb 2017 17:06
door Jan de Reus
H267 Cape Canaveral

De trawler H267 Cape Canaveral is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 14 feb 2017 10:02
door Jan de Reus
IJM2 Herman

De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.

bruto inhoud: 555,83 ton
afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine: 3 cylinder triple expansie 810 pk met “abdampfturbine”

Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 16 feb 2017 19:24
door Jan de Reus
IJM28 Amsterdam

De stoomtrawler IJM28 Amsterdam is in 1952 als Hinrich Hey (HH305) gebouwd bij de Norderwerft Köser und Meyer te Hamburg (DUI) onder bouwnr. 800 voor rekening van rederij Pickenpack uit Hamburg. Het schip werd in 1963 aangekocht door de Firma D.J. Krijger uit IJmuiden en kreeg toen de naam Amsterdam (IJM28). Samen met de IJM24 Utrecht is de Amsterdam de laatste stoomtrawler van ons land geweest.

Inhoud: 630 bruto ton
Lengte: 60,83 m
Breedte: 8,84 m
Holte: 4,43 m
Diepgang: 5,15 m

De stoommachine had een vermogen van 1000 pk. In 1960 was het schip omgebouwd tot oliestoker.

Geschiedenis:
1952: HH305 Hinrich Hey
1960: omgebouwd tot oliestoker
1963: IJM28 Amsterdam
Nov 1965: laatste reis voor de Firma Krijger
28 oktober 1966: opgelegd te Zaandam en verkocht aan N.V. Rederij v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg de naam Prosperitee (SCH386)
1967: Gesloopt te Zaandam

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 19 feb 2017 10:59
door Jan de Reus
GY 590 Vianova

De motortrawler Vianova is onder bouwnr 939 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 12 december 1958 te water gelaten en kwam op 14 april 1959 in de vaart.

Inhoud 559 bruto ton
Lengte: 165 ft (50,3 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1150 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Vianova is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1980 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan