Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 04 aug 2016 17.20 21:24

Afbeelding

IJM36 Jacoba Gesina

De motortrawler Jacoba Gesina is onder bouwnr 139 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden. Het schip werd op 7 juni 1958 tewater gelaten en kwam op 13 september van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 309 bruto ton
Lengte: 43,28/40,61 m
Breedte: 7,26 m
Holte: 3,87 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 800 pk.

In 1964 is de Jacoba Gesina verkocht naar Canada.
1965 Zebrula Gallantry Fisheries Ltd St. John’s New Foundland
1967 Zebrula Fishery Product Ltd. St. John’s New Foundland
Op 22 november 1986 is de Zebrula gezonken op positie 46,53 NB 54,47 WL

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl



Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 07 aug 2016 17.20 10:41

Afbeelding

H176 Arctic Warrior

De stoomtrawler Arctic Warrior is in 1951 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij Boyd Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 25 januari 1951 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 712 bruto ton
Lengte: 181,3 ft (49,3 m)
Breedte: 31,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 712 pk.

In 1954 werd de Arctic Warrior winnaar van de Silver Cod Trophy.
Het schip heeft tot 1975 voor de Boyd Line gevaren en is daarna gesloopt.


H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 12 aug 2016 17.20 12:50

Afbeelding

SCH8 Clara Jacoba

De logger SCH8 Clara Jacoba is in 1914 onder briefnr. 3759 gebouwd bij Scheepswerf Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht voor rekening van Visserij Mij Vulkaan te Vlaardingen. Het schip had toen de naam Tambora VL33. In 1926 is de Tambora aangekocht door rederij A. v/d Toorn uit Scheveningen en werd de logger herdoopt in Clara Jacoba.

Inhoud: 106,48 BRT
Afmetingen: 25,47 x 6,58 x 2,84 m
Motor: 2 cil. Brons 70 pk (bouwjaar 1928)

Geschiedenis:
1914 VL33 Tambora, eigenaar Visserij Mij. Vulkaan
1926 SCH8 Clara Jacoba
1933 GDY8 Mewa II, eigenaar Poolse Mij. Mewa
1941 gevorderd voor de Duitse Kriegsmarine
1946 SCH8 Clara Jacoba, eigenaar A. v/d Toorn
1956 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 24 aug 2016 17.20 19:55

Afbeelding

KW49 Schout Velthuys

De hektrawler KW49 Schout Velthuys is in 1973 gebouwd bij T. van Duivendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk onder bouwnr Z96 voor rekening van Visserij Mij Kennemerland te Katwijk aan Zee.

Het schip kwam op 14 april 1973 in de vaart.

Inhoud: 447 bruto ton
Lengte: 54,3 m
Breedte: 10 m

Het schip beschikte over een 6 cilinder Deutz dieselmotor een vermogen van 2300 pk.

In 1986 is het schip verkocht aan Pesquera Mar Azul te Mar del Plata, Argentinië onder de naam Mar del Sud.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 27 aug 2016 17.20 05:50

Afbeelding

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 03 sep 2016 17.20 13:00

Afbeelding

SCH135 Cornelia Maria

De motortrawler SCH135 Cornelia Maria werd in 1960 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn onder bouwnr. 1287 in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 27 april 1960 en schip kwam in de vaart op 25 juni van datzelfde jaar.

inhoud: 326 bruto ton
lengte: 44,63/41,73 m,
breedte: 7,52 m
holte: 3,75 m.

De hoofdmotor was een 8 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 1000 pk.

Geschiedenis:
De Cornelia Maria heeft tot 1970 gevaren voor Cornelis Vrolijk en is daarna verkocht naar Zuid Afrika (Kuttelfish (SNA)(Pty) Ltd uit Kaapstad en herdoopt in Zeeland CT. 535. In 1976 overgegaan naar Viking Fishing Co (Pty) uit Kaapstad en herdoopt in Benguella Viking.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 09 sep 2016 17.20 16:04

Afbeelding

HKS De Hoop

Het Hospitaal Kerkschip De Hoop was eigendom van de in 1898 opgerichte Nederlandsche Vereeniging ten behoeve van Zeelieden van elke Nationaliteit. Deze vereniging heeft als doelstelling het verlenen van medische, religieuze en technische hulp op zee en heeft in totaal 4 schepen gehad waarvan dit de laatste was.

Het schip is in 1964 gebouwd bij Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes. De tewaterlating vond plaats op 25 juli 1963 en de overdracht was op 14 april 1964 te Rotterdam

Inhoud: 1105 bruto ton
Lengte: 62,60/54 m
Breedte: 10,22 m
Holte: 6,70 m

Het schip beschikte over een Bolnes dieselmotor een vermogen van 900 pk en een elektromotor van 200pk. Hiermee kon een max snelheid van 12 knopen worden behaald.

Het schip is verdeeld in 5 waterdichte afdelingen: voorpiek, kerk-en recreatiezaal, hospitaal en werkplaats, machinekamer en achterpiek. In de kerk was plaats voor 55 personen. De bemanning bestond uit 24 koppen plus een arts en een predikant.

Het schip heeft tot 1988 dienst gedaan als hospitaal kerkschip en is daarna verkocht aan een Griekse reder voor toerische tochen op de Egeïsche Zee.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 15 sep 2016 17.20 19:56

Afbeelding

TX38 Branding IV

De kotter TX38 Branding in 1999 gebouwd voor rekening van Vof Jac. Betsema uit Oudeschild bij de werf Stocznia Polnocna in Gdansk (casco) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam onder bouwnr. 564. De tewaterlating was op 9-november 1999 en de officiële overdracht vond plaats op 6 mei 2000.

Inhoud: 494 brt
Afmetingen: 42,21 x 8,50 x 5,15 m
Motor: Deutz dieselmotor met een vermogen van 1998 pk (1470 kW)

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 23 sep 2016 17.20 10:04

Afbeelding

IJM99 Egmont

De motortrawler IJM99 Egmont is in 1960 gebouwd bij de Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge (bouwnr 498) in opdracht van de N.V. Visserij Maatschappij Batavia.
De tewaterlating vond plaats op 16 juli 1960 en het schip kwam in de vaart op 9 november van datzelfde jaar. De Egmont was de eerste vriestrawler van Nederland.

bruto inhoud: 457 ton
afmetingen: lengte 51,90/49,44 m breedte 8,72 m holte 3,47 m
motor: 8 cil. Dieselmotor fabrikaat Deutz 1200 pk

Tot 1966 heeft de Egmont gevaren voor de Visserij Maatschappij Batavia daarna kwam de Egmont in exploitatie van de rederij Visserijonderneming v/h J.C. Pronk.

In 1969 is het schip verkocht naar Zuid-Afrika. De nieuwe eigenaar werd Riverport Seafood Ltd te Walvisbaai. Naam bleef ongewijzigd.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 249
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 29 sep 2016 17.20 18:48

SCH106 Noordzee

De hektrawler SCH106 Noordzee werd in 1967 als SCH110 Ali gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepswerf te Lekkerkerk onder bouwnr. Z80 voor rekening van de Rederij Jaczon te Scheveningen. Deze werf bouwde nog 3 andere hektrawlers voor de Rederij Jaczon te weten: SCH24 Clara (bouwnr Z78), SCH33 Maria (bouwnr Z79) en SCH123 Johanna Maria (bouwnr Z81). Deze laatste was van een ander type.

De SCH110 Ali kwam in 1967 in bedrijf.

Inhoud: 362 bruto ton
Afmetingen: 49,75/46,18 x 8,52 x 5,40 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1180 pk.

Op 13 januari 1972 is de Ali in aanvaring gekomen met het Oostenrijkse schip Salzachtal en gezonken. Het schip is vervolgens gelicht, hersteld en herdoopt in SCH106 Noordzee.

Op 15 januari 1979 is de Noordzee nabij Plymouth (UK) gekapseisd en gezonken.

jan
Bijlagen
SCH106-Noordzee2_150kB.jpg
SCH106-Noordzee2_150kB.jpg (143.25 KiB) 1363 keer bekeken
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Plaats reactie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast