Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus » 01 jan 2014 17.20 17:33

Beste forumleden,

Mijn naam is Jan de Reus en ik mag graag een schilderijtje maken van o.m. visserijschepen. Ik zal de komende tijd met enige regelmaat ook op dit forum mijn schilderijen plaatsen.

Veel kijkplezier.

Afbeelding


GY398 Ross Tiger

Deze motortrawler is in 1956 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby onder bouwnr 1416 voor rekening van de rederij Derwent Trawlers uit Grimsby. De Ross Tiger kwam begin 1957 in de vaart. De Ross Tiger was de eerste van de ‘cat’- klasse van 12 trawlers welke zijn gebouwd voor Ross Trawlers. Andere schepen uit deze klasse waren de: Ross Leopard (1957), Ross Jaguar (1957). Ross Panther (1958), Ross Cougar (1958), Ross Cheetah (1959), Ros Lynx (1960), Ross Jackal (1960), Ross Puma (1960), Ross Genet (1960), Ross Civet (1960), Ross Zebra (1960).

Het waren schepen voor de middellange afstand en visten voornamelijk op de Noordzee, bij de Faroe eilanden en voor de Noorse kust.

Inhoud: 355 bruto ton
Lengte: 127,6 ft (38,8 m)
Breedte: 26,6 ft (8,1 m)

Het schip beschikte over een 7 cyl. dieselmotor van het fabrikaat Ruston & Hornsby met een vermogen van 700 pk.

Geschiedenis:
02/1957 in de vaart voor Derwent Trawlers
01/1959 verkocht aan Ross Trawlers
10/1959 verkocht aan Yorkshire Trawlers
04/1962 verkocht aan G F Sleight
11/1969 verkocht aan British United Trawlers
03/1979 verkocht aan G F Sleight
07/1985 niet langer ingezet voor de visserij, omgebouwd naar een olieplatform stand by vaartuig; hernoemd in Cam Tiger
1991 uit de vaart genomen

Sinds 1992 wordt het schip gebruikt als museumschip voor de Grimsby Fishing Heritage Centre.

Jan
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 04 jan 2014 17.20 17:57, 3 keer totaal gewijzigd.
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 01 jan 2014 17.20 17:35

Afbeelding

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Jan
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 01 jan 2014 17.20 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 01 jan 2014 17.20 17:39

Afbeelding

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Maarten Bron
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2005 17.20 14:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schilderijen

Bericht door Maarten Bron » 02 jan 2014 17.20 21:30

Dag Jan,

Welkom op dit forum om ons hier van je schilderkunst te laten genieten. Je meeste creaties ken ik al van de site van Scheveningen, maar velen hier denk ik niet. Ga dus lekker door met plaatsen.

Groetjes Maarten.

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 03 jan 2014 17.20 09:51

Dag Maarten,

Alles zuiver? Bedankt voor het welkom en ik ga zeker door met plaatsen.

Groeten,

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 03 jan 2014 17.20 11:23

Afbeelding


FD88 Lord Nuffield

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd te Selby voor rekening van de rederij Lord Line Ltd uit Hull als H473 Lord Nuffield. Het was de laatste van de vooroorlogse ‘Lord’ klasse trawlers. In 1964 is het schip overgegaan naar Wyre Trawlers Ltd uit Fleetwood als FD88 onder dezelfde naam.

Inhoud 466 bruto ton
Lengte: 161 ft (49 m)
Breedte: 26,7 ft (8,13 m)
Vermogen stoommachine: ?
Oliegestookte ketel.

In 1967 is het schip gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 04 jan 2014 17.20 16:22

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

SCH196 Helena

De Helena is in 1955 onder bouwnr. 118 gebouwd bij Sleephelling Mij Schevening voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1955 in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,85/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 600 pk; in 1959 is deze opgevoerd tot 680 pk

Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 04 jan 2014 17.20 18:00

Afbeelding

GY1 Northern Jewel

Deze stoomtrawler is in 1954 gebouwd bij de werf Cochranes of Selby voor rekening van de rederij Northern Trawlers Ltd uit Grimsby.

Inhoud 799 bruto ton
Lengte: 182,5 ft (55,6 m)
Breedte: 32 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een 3 cilinder stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 04 jan 2014 17.20 18:03

AfbeeldingAfbeelding

GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 dec 2013 17.20 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus » 04 jan 2014 17.20 18:06

Afbeelding

IJM 24 Vios I

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen
ketel kolengestookte Schotse ketel

In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

Jan
' t Is een Smul! http://www.jandereus.nl



Plaats reactie